miercuri, 7 mai 2014

Gânduri de seară.........


Renunţ la milă greu, ca la un viciu,
Cu mila sunt drogată de copil.
Alb înstelată de ridicol plâng
Lângă fricos, lângă învins, lângă umil.

Îi plâng pe proşti şi proştii mă înving,
Surâzători sub steaua mea sterilă.
De gingăşie tot mai mult mă-ntunec
Şi pier de umanism şi milă.

Înduioşate mâini întind să mângâi
Fiare gonind spre mine hămesite,
Şi-mi pare rău că n-o să mai sărut
Şi botul care mă ucide.

Nici n-am trăit spre-a nu jigni pe nimeni,
Mi-au prins în ţărnă rădăcini genunchii,
Şi-mi trece viaţa încercând să-mi cresc
La capetele aripilor unghii. (Ana Blandiana)

marți, 6 mai 2014

Gânduri de seară.............


"Dacă nu poţi să accepţi adevărul din exterior, ai să te împaci cu minciuna din interior"!

 
Acolo, unde cugetul .......
acolo, unde cugetul nu se-nspăimântă
şi unde fruntea se înalţă în tărie ;
acolo, unde liber eşti de a cunoaşte
acolo, unde lumea n-a fost parcelată
între înguşti pereţi domestici,
acolo, unde cuvintele au izvorât
din adâncimea adevărului adevărat,
acolo, unde truda fără oboseală
întinde braţe spre desăvârşire,
acolo, unde limpedele rău al raţiunii
nu-şi pierde firul prin deşertul singuratic
al obiceiurilor moarte,
acolo, unde spiritul călăuzit de tine
se-avântă-n largul meu lărgindu-se
prin faptă şi gândire,
în acest rai al Libertăţii, Tată,
fă-mi patria să se trezească !



Cititorule, cine eşti tu .....

cititorule, cine eşti tu oare
care-mi citeşti poemele acestea
şi după o sută de ani?
nu-ţi pot trimite nici o singură floare
din belşugul acestei primăveri
nici un singur licăr de aur
din norii de-acolo, împurpuraţi de lumini ...
deschide-ţi larg uşile şi priveşte afară !
din propria ta grădină în floare
culege-ţi doar miresmate aduceri aminte
de flori pieritoare
cu o sută de ani mai’nainte.
şi-n bucuria inimii tale să simţi
bucuria vie care-ntr-o primăvară
cu zori diafani
a cântat şi vocea ei veselă
şi-a rostogolit-o şi peste o sută de ani.


Rabindranath Tagore (n. 6 mai 1861, Jorosanko, Calcutta — d. 7 august 1941) a fost un scriitor și filosof indian din provincia Bengal, supranumit "Sufletul Bengalului" și "Profetul Indiei moderne", laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în anul 1913.
Fiu al lui Debendranâth Thâkur, unul din fondatorii mișcării „Brahmo Samaj“, Tagore a crescut într-o familie de artiști și reformatori sociali și religioși, opuși sistemului castelor și favorabili unei ameliorări a condiției femeii indiene. Tagore și-a făcut studiile la Calcutta și în Anglia, unde a studiat dreptul. În 1906, după divizarea Bengalului, aderă la mișcarea naționalistă indiană. Tagore este cunoscut atât ca poet, cât și ca filosof, însă aceste două calități sunt greu de separat în cultura indiană, în mod implicit filosofia este permanent prezentă în poezia sa. S-a interesat de problemele educației și, în 1921, reorganizează Universitatea „Vishba-Bharati“ din Shantiniketan, unde însușirea culturii indiene este accesibilă atât studenților indieni, cât și celor străini. În 1951 a fost recunoscută ca Universitate internațională de stat. A început să scrie poezii încă de la vârsta de 17 ani. Operele sale au fost scrise în dialectul bengalez, pe care Tagore le traducea el însuși în limba engleză. A fost cel mai important scriitor indian din epoca colonială. Tagore a scris poezii, povestiri, romane, drame și eseuri filosofico-pedagogice. Cea mai faimoasă este culegerea de poezii „Grădinarul“ sau „Ofranda lirică“ (1913). Alte opere  cunoscute sunt romanul „Căminul și lumea“ (1910), şi drama „Oficiul poștal“ (1912). Scrierile sunt pătrunse de o adâncă religiozitate și reflectă admirația pentru natură și pentru patria sa, India. Începând cu anul 1929 a început să se ocupe cu pictura, a fost și compozitor al mai multor cântece cu caracter popular. Imnurile naționale ale Indiei și Bangladeshului sunt compuse pe cuvintele unor poeme ale lui Rabindranath Tagore. A fost primul scriitor din Asia care a fost laureat cu Premiul Nobel pentru Literatură (1913).




Tunelul Canalului Mânecii


Tunelul Canalului Mânecii  este un tunel feroviar submarin care leagă vestul Franței cu sud-estul Angliei, pe sub Canalul Mânecii. Ideea acestui tunel datează din anul 1875, când s-au început la Sangate săpăturile, fiind mai târziu (1882) abandonate. Tunelul actual a fost construit între anii 1987 și 1994, în cooperare de guvernele Regatului Unit și Franței.
Este al doilea tunel feroviar ca lungime din lume, depășit fiind doar de tunelul japonez Seikan.
Tunelul are o lungime de 50,450 km, din care 37,9 km sunt sub mare. Adâncimea medie este de 45,7 m sub planșeul oceanic, iar cea maximă este de 60 m.
Traversarea mașinilor, autocarelor, motocicletelor și camioanelor este asigurată de navete feroviare și durează aproximativ 35 de minute de la peron la peron. Transportul călătorilor este asigurat de compania Eurostar, care utilizează trenuri de tip TGV modificate pentru a se adapta specificului tunelului și rețelei britanice (alimentare prin a treia șină).

Săpat în stratul de cretă albastră tunelul este format de fapt din 3 galerii:

    · două tunele feroviare, câte unul pentru fiecare sens, cu un diametru util de 7,6 m
    · o galerie de serviciu lată de 4,8 m, prin care circulă vehicule speciale

Cele 3 galerii sunt legate la fiecare 375 de metri prin culoare de comunicație. Aceste culoare asigură și aerisirea tunelului. Aerul este introdus în galeria de serviciu pe la capete și este împins în tunelele feroviare prin clapete unidirecționale, ceea ce împiedică pătrunderea fumului de la un eventual incendiu în galeria de serviciu. Există și țevi între cele două tunele feroviare, pentru a permite aerului să se miște, reducând astfel rezistența la înaintare. La fiecare treime a parcursului subteran există legături între cele două tunele feroviare, pentru a permite izolarea unei secțiuni a tunelului în caz de necesitate. În aceste puncte, galeria de serviciu este plasată lângă cele două tunele.
Din motive de securitate, tunelele feroviare sunt iluminate de 20.000 de tuburi fluorescente și au un trotuar continuu pe partea dinspre galeria de serviciu, pentru a asigura evacuarea rapidă a călătorilor. Există antene care asigură comunicația radio cu suprafața.
Galeriile britanică și franceză, care fuseseră săpate cu ajutorul măsurătorilor cu laser, s-au întâlnit prima dată pe 30 octombrie 1990, printr-o mică gaură în galeria de serviciu. Diferența între centrul celor două tunele era de doar 358 mm orizontal și 58 mm vertical. Cele două tunele au fost unite complet, pe 1 decembrie 1990.  
Tunelul a fost inaugurat oficial de către Regina Elisabeta a II-a și președintele francez François Mitterrand în cadrul unei ceremonii în Calais pe 6 mai 1994.

Tunelul este operat de Eurotunnel.

 Există patru tipuri de trenuri în operare:

    · Eurostar - trenuri de călători de mare viteză care leagă Londra Waterloo de Paris Nord și Bruxelles Midi, cu opriri la Ashford, Calais-Fréthun și Lille-Europe. Există și legături sezoniere spre Avignon, Disneyland Paris și Munții Alpi. Serviciile Eurostar se vor muta de la Waterloo la St. Pancras odată cu terminarea noii linii de mare viteză dintre tunel și Londra, la 17 Noiembrie 2007.
     · Navetele Eurotunnel transportă automobile, dube și autocare între terminalele Sangatte (Calais/Coquelles) și Folkestone. Vagoanele închise, unele cu două etaje, permit șoferilor să rămână în mașini pe toată durata călătoriei. Trenurile au fost cunoscute și sub denumirea de Le Shuttle.
    · Navetele de marfă Eurotunnel. Aceste trenuri transportă camioane în vagoane descoperite, iar șoferii călătoresc în vagoane de călători.
     · Trenuri de marfă. Aceste trenuri transportă containere între Europa și Anglia. Aceste trenuri sunt operate de EWS din marea Britanie și SNCF în Franța.

Măsuri de securitate

Tunelul Canalului Mânecii dispune de o echipă de pompieri francezi și englezi. Ei pot interveni în tunel cu ajutorul unor vehicule speciale ce circulă prin galeria de serviciu. alimentarea cu apă este asigurată printr-o țeavă ce parcurge întreg tunelul și dispune de racorduri potrivite normelor din ambele țări. În galeria de serviciu este menținută o presiune mai ridicată decât în tunelele feroviare, pentru a împiedica fumul să intre.
Când este semnalat un incendiu sau o altă problemă, este declanșat un plan bi-național, numit binat. comanda dată de ofițerul de serviciu este "Binat go!".
Singurul incident serios înregistrat în tunel a fost incendiul din 18 noiembrie 1996, declanșat la bordul unui tren încărcat cu camioane. Datorită măsurilor de securitate și a răspunsului rapid al echipelor de intervenție, nu au existat victime, dar tunelul a suferit distrugeri ale structurii de rezistență pe aproximativ 1 km. Reparațiile au costat aproximativ 200 de milioane £. În urma accidentului, procedurile de siguranță au fost schimbate.
Un alt incident s-a produs pe 21 august 2006, când un camion a luat foc în tunel. Echipajul trenului și șoferii au fost evacuați rapid și focul a fost stins înainte să producă pagube importante.


luni, 5 mai 2014

"O lume fără rădăcini este o lume fără morală..."


Zoe Dumitrescu Bușulenga (n. 20 august 1920, București - d. 5 mai 2006, Mănăstirea Văratec, Neamț) a fost o personalitate a culturii române, cu o prolifică activitate de cercetător, critic și istoric literar, eseist, filozof al culturii, pedagog și politician român.
Zoe Dumitrescu Bușulenga, comparatist și critic literar de formație anglo-germană, a manifestat preocupări de interdisciplinaritate și de filozofie a culturii. Este autoarea unor volume de istorie literară, literatură comparată, istoria culturii, analize stilistice și memorialistică.
Zoe Dumitrescu Bușulenga a publicat articole în numeroase reviste de specialitate: Manuscriptum, Revista de istorie și teorie literară, România literară, Secolul 20, Synthesis etc. A fost director al Revistei de istorie și teorie literară și al revistei ''Synthesis."
A fost membră a Academiei Române și a unor importante instituții culturale europene. După 1989 a ales să se retragă tot mai des într-o chilie a mănăstirii Văratec, călugărindu-se spre sfârșitul vieții sub numele de Maica Benedicta. A fost înmormântată la mănăstirea Putna.

Premii și distincții

    Premiul special al Uniunii Scriitorilor din România (1986, 1989)
    Premiul internațional Herder (1988)
    Premiul Adelaide Ristori (1993)
    Ordine al Merito della Repubblica Italiana în grad de Comandor (1978) și în grad de "Grande Ufficiale" (1996)
    Ordinul bulgar Sf. Metodiu și Chiril (1977)
    Ordinul național Pentru Merit[3], în grad de Ofițer (2003)



"O lume fără rădăcini este o lume fără morală..."

- Stimată doamnă academician, ce credeţi dumneavoastră despre propria persoană? Cum o vede Zoe Dumitrescu-Buşulenga pe... Zoe Dumitrescu-Buşulenga?

- Per total nu m-am gândit niciodată la mine. Nu m-am socotit o persoană atât de importantă încât să mă privesc ca pe un obiect demn de contemplat. M-am văzut pe bucăţi. Iar opiniile pe bucăţi erau foarte diverse, raportat la funcţia pe care o îndeplinea fragmentul acela din mine. Când eram copil, eram foarte timidă. După părerea mea eram şi foarte cuminte. Mă socoteam puţin nedreptăţită. În jurul meu erau copii foarte frumoşi - verişoarele mele - care-mi dădeau complexe încă de atunci. Cu vremea mi-au mai trecut complexele. De toate nu am scăpat însă nici până azi. De cel mai grav, de timiditate, mai ales de timiditatea în public, nu m-am vindecat. În întreaga mea carieră universitară făceam puls peste 90 la fiecare curs şi la fiecare seminar - ori de câte ori le vorbeam studenţilor. Şi aveam până la şase ore pe zi. Eram încleştata, crispată, de fiecare dată. Pe măsură ce vorbeam, sub înrâurirea ideilor care se succedau în mintea mea, această stare se risipea. Tot din pricina concepţiilor mele despre ce ar trebui să fie nobleţea unui fizic nu m-am dus la mare decât după 50 de ani, când am zis că nu mai sunt femeie, sunt un obiect, deci mă pot expune. Am avut însă şansa (consolarea mai degrabă) ca studenţii mei se ataşau foarte mult de mine. Asta era un medicament pentru complexele mele. Înaintea sfârşitului trebuie să recitesc marile cărţi ale literaturii universale.

- La ce lucraţi acum?

- Încă mă mai ocup de literaturile străine, de arte. Am început să reiau marile cărţi, pe care am zis că trebuie să le recitesc înaintea sfârşitului. Am început cu Goethe şi Dante.

- Şi Sofocle? Cândva eraţi îndrăgostită de Sofocle...

- El vine la rând acum. Împreună cu Eschil, nu se poate altfel. De câteva zile citesc Leonardo Da Vinci.

- Aveţi mulţi prieteni?

- Da, reuşesc să stabilesc foarte uşor punţi de comunicare cu oamenii. Vin încă la mine oameni foarte tine ri. Unii au legătură cu filologia, cei mai mulţi nu. Am legături foarte strânse cu Asociaţia Studenţilor Creştini Ortodocşi. În ultimii 4-5 ani aproape că m-am stabilit la Mănăstirea Văratec. Stau acolo cel puţin opt luni pe an. Respir în acel loc sacralitate. Vin tineri, şi de la Teologie, şi călugări, şi mă vizitează. Preocupările mele au încetat să mai fie exclusiv literare, au devenit şi legături spirituale. Îl caut pe Dumnezeu.

- Care este relaţia dvs. cu Dumnezeu?

- Este o întrebare foarte personală. Pot să vă spun atâta: că-L caut. Cei care mă vizitează acum îl cauta şi ei. Unii, dintre călugării mai vârstnici, dintre preoţi, L-au şi găsit. Sunt pe calea unei nădejdi. Aşa şi reuşesc să ies din contingent. Altfel n-aş putea să trăiesc cu uşurinţă în atmosfera actuală.

- De ce?

- Pentru ca formaţia mea este de umanist, de carte, de cultură, aşa cum o înţelegeam pe vremuri noi, intelectualii. Aveam nişte modele, pe care am încercat să le urmăm, scara de valori era cumva fixată. Trăiam într-o lume sigură, în măsura în care cultul valorilor stabile îţi poate da ţie sensul unei stabilităţi. Azi, pentru mine personal, pentru cei puţini ramaşi din generaţia mea, spectacolul lumii contemporane este dezarmant. Mă simt într-o mare nesiguranţa, pentru ca toată tabla de valori în care am crezut s-a zguduit. N-aş vrea să spun că s-a şi prăbuşit. Suntem însă neliniştiţi, puţin nedumeriţi, suntem şi trişti; ceea ce se petrece pe planeta nu-ţi da senzaţia unei liniştiri iminente. Ce se întâmpla acum seamănă cu perioada prăbuşirii Imperiului Roman, dar acele zguduiri erau provocate de venirea lui Iisus: era înlocuită o pseudo-spiritualitate cu spiritualitatea adevărată. Dar cine vine la noi astăzi? Ai zice că mai degrabă vine Antihristul, nu Mântuitorul. Nădăjduiesc că omenirea să-şi revină din această clipă de orbire, care cam durează. Opere care nu se mai citesc, lucrări muzicale care nu se mai cânta...

- Există şi o criză a culturii?

- Da. Mă uit la programele Universităţilor. Nu mai găsesc nici urmă de greacă, de latină. Respectul pentru clasici nu mai exista. Nu ne interesează trecutul, nu mai prezentul. Iar asta ne taie rădăcinile. O lume fără rădăcini este o lume fără morala. Se vorbeşte puţin şi despre intelectualii dintre cele două războaie mondiale.

Sunt nume care nu se mai pronunţa, opere care nu se mai citesc, lucrări muzicale care nu se mai cânta. Exista un fel de indiferentă faţă de trecut. Lumea a început să uite să vorbească, pentru că nu mai citeşte.

- Ce puteţi spune despre literatura zilelor noastre? Se mai scrie literatură de calitate în România?

- Din fericire, mai sunt câţiva scriitori din cei vechi. Nu ştiu în ce măsură mai sunt ei productivi. Primesc foarte multe cărţi, mai cu seamă poezie. Sunt autori noi foarte tineri. Mă întreb însă de ce nu mai scriu cei vechi - D. R. Popescu, Breban, Bălăiţa. Acum apar nume noi. Se fac tot felul de ciudăţenii în numele postmoder-nismului. Am încercat să aflu ce este postmodernismul. I-am întrebat pe ei. N-au fost în stare să-mi răspundă. E o artă din cioburi - totul este fărâmiţat - mi s-a spus. Dar Spiritul are o facultate: aceea de integrare, de a face din fragmente o totalitate. Asta au făcut clasicii. Azi am senzaţia că trăim procesul invers - ne diseminam, ne risipim.

- Susţineţi, deci, că postmodernismul nu e artă?

- Eu nu înţeleg un lucru: când e atâta frumuseţe întreagă pe lume, cum pot să mă duc să mă uit la firimituri, când eu am bucuria integrală a frumuseţii? Şi, dacă fărâmiţam frumuseţea, cum vom mai putea face drumul invers? Credeţi că de la manele ne vom mai putea întoarce la Johann Sebastian Bach?

- Ce părere aveţi despre proferarea unor trivialităţi despre care apoi se pretinde că sunt poezie? Consideraţi că aceasta poate fi poezie?

- Nu. Eu cred că e expresia unei anomalii - nu ştiu dacă intelectuale. Mă tem că e mai grav. De la Freud încoace s-a produs o mutaţie: s-a pus sexul în locul capului. Asta e tristeţea cea mai mare. Vedeţi, la noi, la români, exista o cuviinţă. Anumite cuvinte nu se pronunţau - nu erau nişte tabu-uri, dar exista o pudoare. Acum "cuviinţă", cuvântul acesta, a dispărut din dicţionar.
Nu am prejudecăţi de nici un soi, dar felul în care ne purtam ucide frumuseţea. "Trupul este cortul lui Dumnezeu", a spus Pavel. Ce facem noi cu el? îl expunem, ca pe o bucată oarecare de carne. E cumplit. Cumplit e şi ceea ce s-a întâmplat cu relaţiile dintre femei şi bărbaţi.
După părerea mea, aici s-a săvârşit o crimă. Fiorul primei întâlniri, dragostea, aşteptarea căsătoriei, toate astea au dispărut. Ce se întâmplă cu noi? Eram un popor de ţărani cu frica lui Dumnezeu. La sat încă s-au mai păstrat bunele obiceiuri. Oamenii nu sunt bântuiţi de patima cărnii care se expune. Nu se vorbeşte urât, şi asta e bine. Mântuitorul este în noi, e lumina necreată, şi noi îl pironim cu fiecare cuvânt al nostru, rău sau murdar.

- Revenind la poezie, aţi putea să ne daţi o definiţie, să ne spuneţi ce este poezia?

- Pentru mine, marea poezie a fost întotdeauna baia de frumuseţe în care m-am cufundat când am avut nevoie de intrarea în altă dimensiune. Poezia tine, după părerea mea, de partea cea mai ascunsă, cea mai intimă a fiinţei noastre. Poezia echivalează aproape cu o rugăciune. În poezie te cufunzi pentru a te întoarce cu frumuseţe. În rugăciune intri pentru a te integra absolutului.

- De ce noi, românii, nu avem nici un Premiu Nobel pentru literatură? Se spune că, la un moment dat, Blaga ar fi fost propus la premiu...

- Se pare că nu a fost aşa. Am să vă povestesc însă altceva. În octombrie 1964, în Italia, la Veneţia, marea eminescologa Rosa Del Conte, împreună cu preşedintele Academiei dei Lincei, Angelo Monteverdi, au organizat la Veneţia un colocviu în cinstea lui Eminescu. S-au strâns atunci, la un loc, românii de acasă şi românii din diaspora. La sfârşit, în seara închiderii, Angelo Monteverdi şi Rosa Del Conte au prezentat o propunere de Premiu Nobel pentru Arghezi. Toată lumea a fost entuziasmată. A rămas stabilit ca a doua zi această scrisoare de propunere să fie redactată şi apoi semnată de toţi participanţii la colocviu. Toată lumea a fost de acord, inclusiv Bazil Munteanu, care se afla acolo. A doua zi însă, când propunerea fusese redactată, Bazil Munteanu s-a ridicat şi a spus: "Eu sunt contra.Nu e cazul să se dea un premiu unui poet care a pactizat cu roşii". Ne-am despărţit cu cele mai dureroase sentimente. Noi românii nici n-am ştiut să ne facem relaţii. Grecii au ştiut şi au avut o mulţime de premii Nobel. Cioran ar fi putut să primească un Nobel. Şi Mircea Eliade, şi Eugen Ionesco.

- De ce şi-au pierdut oamenii dorinţa de a citi?

- Pentru că intrăm în zona computerului. Eu sunt un cetăţean al Galaxiei Gutenberg. Umanismul culturii se sprijină pe lectură, nu pe imagini fugitive. Lectura îţi lasă popasurile necesare pentru reflecţie, pentru meditaţie. Pierderea obişnuinţei lecturii este pericolul cel mai mare care ameninţă planeta, pentru că slăbeşte intelectul, puterea de gândire, şi te face să uiţi limba.
Chiar şi eu, după ce am stat cinci ani în Italia, la întoarcere a trebuit să pun mâna pe Eminescu şi pe Sadoveanu, ca să-mi refac limba.

- O ultimă întrebare: cine a fost iubirea vieţii dvs.?

- Marile mele iubiri au fost Eminescu şi Enescu. Bărbatul vieţii mele a fost soţul meu, Apostol Buşulenga. Un om admirabil. Un om de o cultură clasică admirabilă. Cunoştea latina şi greaca. Poate asta m-a şi atras la el. Am fost căsătoriţi 45 de ani. Pe verigheta mea este gravat numele lui. Pe verigheta lui era gravat numele meu.  Am dat-o la Catedrala Sfântul Ioan din Suceava, să se aurească obiecte de cult. Pe a mea o s-o dau la Văratec.

- Încă o întrebare - vă promit că aceasta este chiar ultima: ce înseamnă moartea pentru dvs.?
- Eliberarea de acest trup. Trecerea în lumea celor vii. Lepădarea acestui trup vremelnic şi trecerea în lumea celor vii. Nădăjduiesc. Dacă merit. Asta numai Mântuitorul ştie.


Interviu realizat de Mihaela Onofrei cu Maica Benedicta (Acad. Zoe Dumitrescu Buşulenga)





Consiliul Europei


Consiliul Europei este o organizație internațională, interguvernamentală și regională. A luat naștere la 5 mai 1949 și reunește toate statele democratice ale Uniunii Europene precum și alte state din centrul și estul Europei. Este independent de Uniunea Europeană, și este diferit și de Consiliul European sau de Consiliul Uniunii Europene. Sediul Consiliului Europei este la Strasbourg.
Consiliul Europei are două dimensiuni: una federalistă, reprezentată de "Adunarea Parlamentară", alcătuită din parlamentari proveniți din parlamentele naționale, și cealaltă, interguvernamentală, întruchipată de "Comitetul Miniștrilor", alcătuit din miniștrii de externe ai statelor membre. Comitetul Miniștrilor reprezintă organismul de decizie al Consiliului Europei.

România a deținut președinția Comitetului Miniștrilor al Consiliului Europei în perioada
noiembrie 2005 - mai 2006.

Obiective :

    • Protejarea drepturilor omului
    • Protejarea democrației pluraliste
    • Protejarea supremației dreptului
    • Favorizarea conștientizării și încurajarea dezvoltării identității și a diversității culturale a Europei
    • Dezvoltarea stabilității democratice în Europa prin susținerea reformelor politice, legislative și constituționale
   • Căutarea soluțiilor pentru problemele cu care se confruntă societatea europeană:
       • discriminarea minorităților
       • xenofobia
       • intoleranța
       • protecția mediului
       • clonarea umană
       • SIDA
       • drogurile
       • terorismul
       • crima organizată

                                                                                   Harta statelor membre în Consiliul Europei
State membre :

• Belgia, Danemarca, Franța, Grecia, Irlanda, Italia, Luxemburg, Marea Britanie, Norvegia, Olanda, Suedia și Turcia (1949)
• Islanda și Germania (1950)
• Austria (1956)
• Cipru (1961)
• Elveția (1963)
• Malta (1965)
• Portugalia (1976)
• Spania (1977)
• Liechtenstein (1978)
• San Marino (1988)
• Finlanda (1989)
• Ungaria (1990)
• Polonia (1991)
• Bulgaria (1992)
• Estonia, Lituania, Slovenia, Republica Cehă, Slovacia, România (1993)
• Andorra (1994)
• Letonia, Albania, Republica Moldova, Ucraina, Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei (1995)
• Federația Rusă și Croația (1996)
• Georgia (1999)
• Armenia, Azerbaidjan (2001)
• Bosnia și Herzegovina (2002)
• Serbia (împreună cu Muntenegru) (2003)
• Monaco (2004)
• Muntenegru (2007)
                                                             
State cu statut de observator : 
    
• Canada, Vatican, Japonia, SUA, Mexic și Israel









duminică, 4 mai 2014

Gânduri de seară............


Cu ochii-nchişi, eu te privesc mai bine,
căci alte lucruri dimprejur nu-i fură;
adorm şi-n vis eu te zăresc pe tine
şi-mi luminezi deodată noaptea sură.
Tu, umbră printre umbre, luminoasă,
ce-ascunde chipul tău privirii mele,
când raze lucitoare-n juru-i lasă,
ca sclipitul îndepărtat de stele?
Ce fericiţi mi-s ochii peste zi,
când ei te văd aşa cum eşti întreagă,
de-n miezul somnului tu poţi răzbi
până şi-n vise cu făptura-ţi dragă!
     Când nu te văd, te caut noaptea-n vis,
     căci somnu-mi ţine chipul tău închis.(William Shakespeare)

vineri, 2 mai 2014

Gânduri de seară............


"Iubirea rămâne aceeaşi dintotdeauna, pornind din punctul său metafizic şi trecând prin toate vămile temporale".(George Țărnea)

Ce-ai să te faci, iubito, fără mine?
Cum să te mişti în felul tău firesc,
Dacă pe umeri nuferi nu înfloresc
Şi peste buze nu roiesc albine?

Cum să te-mpaci cu gândul înnoptării
Acestor braţe vii care te ţin,
Pierzându-te puţin, cântând puţin
Din vina şi de dragul aşteptării?

Spune-mi că vrei şi poţi să zbori
Printr-un vârtej ameţitor,
Până răsar la tine-n prag,
Să mor de dor, să-ţi mor de drag...


Spune-mi că vrei şi poţi s-ajungi
Pe-un drum, oricât ar fi de lung,
Doar ca să-ţi vin în ajutor,
Să mor de drag, să-ţi mor de dor...

Ce-ai să te faci, iubito, când pe lume,
În golul dintre două dimineţi,
Asediat de crini sau de scaieţi,
Iubirii tale-i va lipsi un nume?

Cum să cobori în zi atât de trist
Pe cât de bucuroasă eşti văzând
Cât de mereu te însoţesc în gând
Fără să cred că altceva există?


"Poetul iubirii"

George Țărnea născut în 10 noiembrie 1945 -Șirineasa, județul Vâlcea, a fost un poet român, supranumit "Poetul iubirii". A urmat studiile liceale în Băbeni, la liceul care astăzi îi poartă numele, iar apoi urmează cursurile Facultății de filosofie din București. La 16 mai 1964 debutează în publicația argeșeană "Secera și ciocanul", cu poezia "Drumeție", dar adevăratul debut în literatură a avut loc în anul 1967 când i-a fost publicat un grupaj de poezii în "Viața românească".
A colaborat la numeroase reviste de literatură: România literară, Contemporanul, Luceafărul, Convorbiri literare, Astra, Tribuna, Steaua, Ateneu, Orizont, Tomis, Orizont literar, Timpul, Ramuri etc. În anul 1972 a devenit membru al Uniunii Scriitorilor din România.
George Țărnea a murit la 2 mai 2003, la București.

Considerat de critică un tehnician liric fără cusur, rondelul şi sonetul, poezia cu forma fixă, în genere, provocându-l la fel de mult ca şi unduirea unui şold de femeie, George Tărnea feeriza iubirea într-un stil de un decadentism care, departe de a-i alunga pe cititori, îi mângâia pe suflet cu un val de mătase. Şi asta pentru că dacă lirismul excesiv este decadent, dragostea, în sine, nu are nimic desuet. Sau, cum ar spune poetul: 

E totul rânduit să se întâmple
Cu simplitatea unei adieri
Când de lumină sufletul se umple......



Iubito, câtă lume între noi
Numărători de ploi din doi în doi
Şi dintr-un ochi de dor necunoscut,
Câte zăpezi pe buze ne-au crescut...
Ascultă-mă şi lasă-mă să strig
Mi-e frică de-ntuneric şi de frig
Şi nu mai vreau să ştiu până la sfârşit
Cine-a iubit frumos, cine-a greşit
Cine-a făcut spre noapte primul pas
Cine-a plecat din joc, cine-a rămas
Cine şi-a smuls pereţii rând pe rând
Cine s-a-ntors mereu cu ziua-n gând
Cine a pierdut şi cine a câştigat
De toate înlănţuit sau dezlegat
Cine-a crezut mai mult în celălalt
Sub cerul prea străin şi prea înalt
Când am să uit cum sună glasul tău,
Decât tăcerea, ce-mi va fi mai rău
Şi cum să pot sub stele înnopta
Când nu mai simt ce-nseamnă umbra ta?
Numărători de ploi din doi în doi
Iubito, câtă lume între noi.



joi, 1 mai 2014

„Omulețul lui Gopo”,


„Am făcut un omuleț cu mare economie de linii. Ochii lui sunt două puncte, nu și-i poate da peste cap și nici nu se uită galeș. Mi-am redus de bunăvoie posibilitățile. Gura lui este aproape imobilă. Nu am folosit nici expresia feței. Subiectul însă a căpătat forță.”

Ion Popescu-Gopo (n. 1 mai 1923, București; d. 29 noiembrie 1989, București) a fost un artist plastic român, creatorul a nenumărate filme de desen animat în care personajul principal era „omulețul lui Gopo”, o creație proprie care l-a făcut celebru și i-a câștigat câteva premii naționale și internaționale, actor, editor de film, scenarist și regizor de film.

 Gopo s-a impus, prin creațiile sale artistice, ca o mare personalitate a cinematografiei românești, câștigând, în 1957, premiul "Palme d'or" la Festivalul Internațional de Film de la Cannes, Franța, cu filmul de scurt metraj Scurtă istorie. A primit titlul de Artist Emerit (anterior anului 1962).
Pseudonimul său de Gopo provine de la numele de familie ale părinților săi, numele de fată al mamei sale, Gorenco, și numele tatălui, Popescu.
Gopo a debutat în presă în anul 1939 publicând caricaturi, la fel ca și pionierii animației românești Aurel Petrescu și Marin Iorda. A studiat la Academia de Arte din București, pe care nu a absolvit-o. A urmat în schimb la Moscova un curs de animație pe care l-a absolvit
În animație debutează în anul 1949 alături de tatăl său și Matty Aslan cu scurt-metrajul de animație Punguța cu doi bani. Din anul 1950 începe lucreze la Studioul cinematografic București, în cadrul secției de animație. Primele desene animate erau zoomorfe și constituiau fabule educative în spiritul epocii.

 În anul 1951, Gopo produce un alt desen animat: Rățoiul neascultător. Urmează, în regia aceluiași, Albina și porumbelul, apoi: Doi iepurași (1952), Marinică (1953), O muscă cu bani (1954), Șurubul lui Marinică și Ariciul răutăcios (1955), Galateea (1957) etc. Fiind un spirit inovator și nonconformist, Gopo a încercat întotdeauna să depășească barierele tehnice și modelele, străduindu-se să fie un pionier în tot ce a întreprins. „Omulețul lui Gopo”, sau, mai simplu, „omulețul”, creația lui Ion Popescu-Gopo, este personajul nud și schițat din câteva linii, care interpretează însă atât de complet problemele lumii contemporane.
 Mai târziu a mărturisit că nereușind să realizeze desene animate de perfecțiunea tehnică a filmelor americane de animație, Gopo a inițiat o revoltă anti-Disney:

„Când am văzut că nu pot să egalez perfecțiunea lui tehnică, am început să fac filme anti-Disney. Deci, frumusețe-nu, culoare-nu, gingășie-nu. Singurul domeniu în care puteam să-l atac era subiectul.”


Primul său succes, Marele Premiu (Palme d'or) la Cannes (1957) cu "Scurtă istorie", a fost și cel mai mare. Iată cum a apreciat la vremea respectivă Georges Sadoul inovația lui Gopo:

„Filmul său acumulează în zece minute idei poetice, într-o povestire umoristică plină de ritm și imaginație. Este foarte important că filmul său nu datorează cu rigurozitate nimic nici lui Disney, nici lui Grimault, nici școlii cehoslovace, nici celei sovietice. Acest filmuleț a fost la Cannes o descoperire care trebuia semnalată prin strălucirea unui mare premiu.”

Cu "7 arte" (1958) Gopo a atins apogeul (obținând Marele Premiu pentru cel mai bun film de animație, la Festivalul de Film de la Tours), dar "Ecce homo!" (1977) a fost primit cu răceală, astfel încât artistul și-a abandonat pentru moment Omulețul.
El creează la mijlocul anilor '60 filmul-pilulă. Câteva exemple de parabole condensate care ilustrează genul sunt: Balanța, Ploaia, Ulciorul.
În anii 1980, Ion Popescu-Gopo experimentează noi tehnici de animație: mișcarea acelor de gămălie (Și totuși se mișcă, 1980), a firelor de tutun (Animagic film, 1981), animarea obiectelor, statuetelor, părului (Tu, 1983).
În paralel cu filmele sale de animație, Gopo abordează încă din anul 1956 și filmul cu actori în "Fetița mincinoasă". El a fost atât scenarist, cât și regizor, încercând paradoxal să realizeze filme, uneori cu mult deasupra mijloacelor tehnice și materiale.

Deși filmele sale cu actori nu au merite artistice deosebite, Gopo a încercat să ridice filmele la înălțimea imaginației sale. El și-a câștigat astfel incontestabile merite de pionierat, abordând cu curaj basmul, feeria, teme universale și science-fiction-ul, aceasta în condițiile unei dotări tehnice insuficiente. Cunoscând faptul că mijloacele tehnice avute la dispoziție sunt imperfecte, Gopo recurge la parodia SF, realizând filme cum ar fi: Pași spre Lună (1963) sau Comedie fantastică (1975).
Basmele ecranizate de către Ion Popescu-Gopo nu sunt simple ecranizări fidele, ci sunt actualizate și interpretate. Spre exemplu, Maria Mirabelă (1981) nu e o simplă lectură a basmului Fata moșului și fata babei, ci un musical; în Rămășagul (1985) își face apariția o zână care se deplasează pe bicicletă ș.a.m.d.
Pe lângă activitatea sa de scenarist și regizor, Gopo a și interpretat câteva roluri în filmele proprii: Faust XX, Galax, Rămășagul, O zi la București, dar și în filme ale altor regizori: O noapte de pomină (1939, r. Ion Șahighian) sau Dimitrie Cantemir (1973, r. Gheorghe Vitanidis), unde l-a interpretat pe țarul Petru cel Mare.
În paralel, ca o recunoaștere a valorii operei sale, Gopo a fost ales în funcții de conducere ale organizațiilor cineaștilor: vicepreședinte al Asociației Internaționale a Filmului de Animație, președinte al Asociației Cineaștilor din România (1969-1989), director al secției de film din cadrul Organizației Mondiale a Sănătății (OMS). Funcțiile sale din cadrul OMS și al UNESCO explică didacticismul unora din desenele sale animate, cum ar fi Alo, Hallo! (1962).
Deși realizările cinematografice ale sale, majoritatea irelevante estetic, provin dintr-un context istoric nefavorabil, Ion Popescu-Gopo este aproape întotdeauna unicul cineast român menționat în enciclopediile cinematografice. Marele cineast român a murit la data de 29 noiembrie 1989 în urma unui infarct, în timp ce își împingea mașina rămasă înzăpezită pe trotuar pentru a o aduce în curte.
Moartea sa a însemnat și sfârșitul animației românești clasice, studioul Animafilm (lipsit de sprijinul statului) ajungând aproape de faliment.




















De Armindeni.....


Azi e zi întâi de mai,
Azi e ziua de Armindeni:
Eu te cat, drăguţa mea,
Eu te caut pretutindeni.

Eu te cer de la izvor,
De la codrul cel de brazi,
De la vântul ce lovi
Bălsămind al meu obraz.

Întreb munţii cei înalţi,
De la râuri eu te cer:
De-au văzut cumva ascuns
Al vieţii-mi giuvaer.

Cu-al tău zâmbet răsfăţat
Şi cu dulcile cusururi,
Te-am iubit, copil drăguţ,
Te-oi iubi de-acum şi pururi.

Te iubesc făr- de-mputări,
Fără urmă de căire
Dară, vai, nu te găsesc
Nicăire, nicăire. (Mihai Eminescu)

DIN LEGENDELE CRIŞENILOR TÂRGUL SĂRUTULUI & Tiberiu Vanca

V
DIN LEGENDELE CRIŞENILOR
TÂRGUL SĂRUTULUI

Omul, este vieţuitoarea ce în marşul istoric de la coborârea din copaci, cum îl vede Charles Darwin şi alţi biologi, până la zi, a păşit pe calea progresului, plecând de la modestul statut caracteristic strămoşilor biologici din care s-a întrupat, primatele, la fiinţa biologică ce a dobândit pe un parcurs istoric deosebit de lung capacitatea „de a face”. S-a desprins de trăirea, strict, biologică şi s-a înscris pe trăirea raţională. Îmbrăcând acest somptuos vestmânt al trăirii prin gândire, a început să-şi mobileze mediul de viaţă cu afecte, obiceiuri, datine, până la instituţiile de vârf ale civilizaţiei, culturi şi monumente. Omul la care ne referim este cel propulsat de dezvoltări biologice multimilenare, fiind fundamental deosebit de omul teologic, înţelegem perechea primordială, Adam şi Eva, pe care dacă am lua-o în considerare ar trebui să acceptăm că mulţimile ce au derivat din aceştia sunt efect al unui îndelung şir de raporturi incestuoase. Dar atâta vreme cât umanitatea cunoscută în universalitatea sa este sănătoasă şi nu marcată de efecte degenerative cum sunt cele periclitate de consangvinitate, putem fi liniştiţi şi întoarce, fără teamă de păcat, spatele de la varianta biblică a Facerii. Evident că între pasul întâi constituit de apariţia conştiinţei până, să zicem, la momentul în care a apărut monumentul unei porniri afective care este „sărutul” s-au scurs mileniile. Ne-am referit, desigur, la „Poarta Sărutului”, oda în piatră dăltuită de marele Constantin Brâncuşi, care a avut intuiţia de a monumentaliza îmbrăţişarea urmată de contactul facial a două persoane, contact care poate celebra: bucuria curmării unui dor atunci când cei dragi se reîntâlnesc, victorie, atunci când cel apropiat a performat, recunoştinţă, atunci când se dăruieşte braţelor celor care l-au crescut şi educat, uvertură la iniţierea actului precreaţional, atunci când mânat de „Eros” trebuie să lucreze pentru perpetuarea speciei, iar lista imboldurilor în care prin pecetea sărutului exprimă întru înălţare ar putea fi continuată cu mult mai multă cerneală.
Constantin Brâncuşi nu este autorul absolut al monumentalizării sărutului. Acest atribut aparţinând lumii satului românesc. Mai exact o mână de ţărani din Ţara Crişenilor, cunoscută şi ca Ţara Zarandului, locuitorii marii aşezări rurale care este Hălmagiu, comună situată în proximitatea liniei de demarcaţie a judeţelor Arad, care o administrează, şi Hunedoara, care au dat rang sărbătoresc acestui afect solar, a umanităţii, care este sărutul, înscriindu-l pentru secole la rând în zestrea lor cutumiară. Este vorba, aşa cum am titrat în titlul acestei tablete, de „Târgul sărutului”, manifestare dedicată acestuia. Pe cale livrescă existenţa acestui târg o regăsim în „Moţii –calvarul unui popor eroic, dar nedreptăţit” apărută în 1928 la Editura Cartea Românească din Bucureşti, sub semnătura unuia din cei mai înţelepţi moţi, Ion Rusu Abrudeanu, scriitor originar din Abrud-Sat.
Evenimentul avea loc (n.n. astăzi ieşit din practica comunităţii) în ziua de Sân-Toader, sărbătoare creştină celebrată în prima sâmbătă a Postului Mare, respectiv ziua în care este sărbătorit Sfântul Teodor. În mitologia românească S. T. – un Sfânt, cu părul ca zăpada, călare pe un cal alb. Despre acesta se spune: „Când vine Sân Toader cu caii săi, sparge lanţul lui Sân Petru şi face drum şi intră Primăvara…” (varianta transilvană). Potrivit variantei sucevene: „Sân Toader şi caii care-l însoţeau rupeau … , lanţul lui Sânt Ion pentru a da drum liber anotimpului călduros. Ei (n.n. Caii văzuţi ca personaje mitice) păzeau soarele pentru a evita fuga acestuia către miază-noapte şi pentru a salva omenirea de noaptea veşnică.”
„Caii lui Sân Toader „… fiinţe hipermorfice, cu aspect de flăcăi dar care au coada ascunsă în iţari şi copite ascunse în opinci, ei întronează ordinea la începutul Postului Mare, închizând şezătorile şi petrecerile.”
Târgul sau Bulciul (pronunţia hălmăgiană a cuvântului bâlci) Sărutului îşi are origini străvechi. A fost celebrat doar în Hălmagiu, comună din Ţara Crişenilor. Potrivit tradiţiei legendara naştere al acestei manifestări originale a fost determinată de trecerea pe Valea Crişului Alb a cotropitorilor turci, care au răpit o seamă de neveste crişene. În condiţii nedesluşite o parte din acestea au evadat, credem din convoiul care le transporta spre spaţiul de robie, iar reîntoarcerea pe vatra natală s-a nimerit a fi o zi de sâmbăta, dublată de două evenimente, unul profan, zi săptămânală de târg iar al doilea sacru, sărbătoarea creştină de Sfântul Teodor. Bucuria revederii a fost atât de mare încât au sărutat toţi cunoscuţii. Cât despre respectul datorat femeii-nevastă, în lumea apusenilor vorbeşte o legendă pusă în pagină de Ion Rusu Abrudeanu, care în cartea sa „MOŢII –calvarul unui popor eroic dar nedreptăţit- din care redăm spune: „ …de multe ori jandarmii unguri tulburau aceste petrecerii …(n.n. târgurile văzute şi ca evenimente sărbătoreşti) … În vara anului 1852, însă, când 11 jandarmi şi-au permis să insulte nişte femei d-ale Moţilor şi Crişenilor, ei au fost cumplit bătuţi şi dezarmaţi,…”, între bărbaţii care au participat la acest eveniment s-a aflat şi Gavrilă Bădescu, fost luptător în oastea lui Avram Iancu, un localnic din Vidra de Sus. În 1928 când I.R.A. a dat la tipar cartea citată, autorul ne spune că târgul din Hălmagiu învestmântat în bucuria sărutului se celebra, încă. Autorul descrie desfăşurarea târgului în termenii: „Târgul Hălmagiului de la Sân-Toader are o înfăţişare interesantă prin buna dispoziţie, râsul şi glumele caracteristice acestui bulciu. Dis de dimineaţă, nevestele tinere din 50-60 de sate, foarte frumos gătite şi cu cununile de mireasă pe cap, în grup de câte două şi câte trei, însoţite de soacrele lor (n.n. nu întâmplător despre aceste insolite jandarmăriţe se spune : -soacră, soacră poamă acră-), încep a umbla prin târg şi cum întâlnesc rudenii şi cunoscuţi, aleargă la ei şi îi sărută, iar aceştia le cinstesc…, care cum pot şi după cum îi trage inima. Cu străinii sunt mai în rezervă (n.n. nevestele purtătoare de sărut), când află, însă, că nu le vor refuza îi sărută şi pe aceştia. Rămânerea nesărutat (ă) este mare ocară. După primirea cinstei de la cel (cea) sărutat(ă), nevasta mulţumeşte închinând dintr-un urcior cu vin. A nu bea înseamnă să batjocoreşti nevasta şi pe ai săi.”
Un alt punct de vedere exprimă doi cercetători de la sfârşitul secolului IX – respeciv Teofil Frâncu şi George Candrea: „Dacă în ziua de Sân Toader la Bulciul de la Hălmagiu era timp frumos, târgul era plin cu neveste tinere. La aceste târguri mergeau nevestele nou căsătorite (n.n.cele aflate la prima căsătorie, văduvele nu aveau acces) din comunele: Ţărmure; Ociu; Ocişor; Poenari; Ţoheşti; Băneşti; şi Hălmagiu şi li se alăturau şi neveste din alte localităţi. Nevestele care aveau soacre plecau împreună cu ele, iar cele ce nu aveau soacre erau însoţite de două-trei neveste frumos îmbrăcate … pe nevestele nou măritate le aduceau socrii sau bărbaţii … Se plimbau singure printre şetre, iar în mână aveau un ulcior cu vinars, frumos împestriţat. Când întâlneau rudenii sau cunoscuţi, nevestele îi sărutau după care închinând cu ulciorul le dădeau să bea. Cei care erau sărutaţi le cinsteau pe tinerele neveste cu bani. În târg nevestele nou măritate aveau atitudine interesantă: erau pline de voie bună, pornite pe râs pe glume şi voie
bună. Dacă erai sărutat de Sân Toader erai considerat ca fiind om de omenie, în vreme ce prăpădiţii şi ticăloşii erau ocoliţi. Acest târg a fost cunoscut … sub numele de „Târgul nevestelor”, „Târgul mireselor” sau „Târgul de sărutat”
Din economia textelor citate sărutul din Târgul de la Hălmagiu era un act prin care familiile ce au încorporat, ca nou membru o tânără provenită din fecioare o foloseau ca mesager al bunelor lor sentimente, a deschiderii lor spre socializare, spre bună şi deplină cooperare civică. Cu alte cuvinte nevasta ce operează sărutul din târg se prezintă în faţa societăţii drept mesager al grupului social în care a intrat, reprezintă acest grup iar sărutul prestat este străin de alte conotaţii, reprezentând un act de diplomaţie socială are şi rolul de a invita la reciprocitate familială.
Pe scara stabilirii subiectului (ţilor) ce au încărcat cu rang de monument sărutul
istoriceşte primatul aparţine sătenilor din Hălmagiu, marele Constantin Brâncuşi situându-se de abia pe un loc doi, dar aceasta nu micşorează întru nimic fabulosul mesaj brâncuşian.


Bibliografia consultată: Ion Rusu Abrudeanu – Moţii – calvarul unui popor eroic dar nedreptăţit.
Cotidianul: Glasul Aradului din 3 aprilie 2014.Aut.Voicu Sida
Cotidianul: Glasul Aradului din 13 martie 2014 Voicu Sida
Teofil Frâncu şi George Candrea: „Românii din Apuseni”.
30 aprilie 2014-
Tiberiu Vanca

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More