duminică, 21 iulie 2013

Vasile Alecsandri (n. 21 iulie 1821, Bacău

Vasile Alecsandri
Fluierul

În poiana verde am găsit un fluier
Şi i-am zis în treacăt: "O! Fluier perdut,
Ai avut odată mult maestru şuier
Care uimea lumea, ş-acuma eşti tăcut.

Astfel şi poetul viu în tinereţa
Gingaş, cu iubire, dulce a cântat,
Dar i-a plecat fruntea tristă bătrâneţa
Şi i s-a stins glasul ş-a rămas uitat."

Fluierul răspunde: "Frate, frăţioare,
A sosit amurgul, jalea ne-a cuprins,
Dar a noastră soartă e mulţumitoare;
Am cântat o doină, şi e de ajuns."

Vasile Alecsandri - biografia




Dan, Căpitan De Plai






1301 - Poveste de carnaval -de- Vasile Alecsandri - Interpreteaza : Florian Pittis , Horia Caciulescu , Octavian Cotescu , Nineta Gusti , Sanda Toma , Dem Rădulescu , Sandu Sticlaru ,Ştefan Bănică -(52:43min)-



Vasile Alecsandri (n. 21 iulie 1821Bacău — d. 22 august 1890Mirceștijudețul Iași) a fost un poet, dramaturg, folclorist, om politic, ministru, diplomat, membru fondator al Academiei Române, creator al teatrului românesc și al literaturii dramatice în România, personalitate marcantă a Moldovei și apoi a României de-a lungul întregului secol al XIX-lea.
Vasile Alecsandri a fost fiul medelnicerului Vasile Alecsandri și al Elenei Cozoni. După unii cercetători, anul nașterii ar putea fi 18211819 sau chiar 1818. Locul nașterii sale este incert, deoarece nașterea s-a petrecut în timpul refugiului familiei Alecsandri în munți din calea armatei lui Alexandru Ipsilanti. Se consideră că s-a născut undeva pe raza județului Bacău. Și-a petrecut copilăria la Iași și la Mircești, unde tatăl său avea o moșie și unde a revenit pe întreaga durată a vieții sale să-și găsească liniștea. A început învățătura cu un dascăl grec, apoi cu dascălul maramureșean Gherman Vida.
Între anii 1828 și 1834, s-a deschis la Iași pensionul lui Victor Cuenim. Spătarul Alecsandri l-a înscris pe fiul său la pensionul francez, unde a studiat alături de Mihail Kogălniceanu și de Matei Millo, actorul de care l-a legat o mare prietenie și admirație și pentru care a scris Chirițele și o mare parte din cânticelele comice.
În anul 1834, împreună cu alți tineri boieri moldoveni, printre care viitorul domn Al. I. Cuza și pictorul Ion Negulici, a fost trimis la studii la Paris, unde și-a dat bacalaureatul în anul 1835. În 1837 s-a pregătit pentru un bacalaureat în științe, urmând cursurile Facultății de Inginerie, pe care nu a terminat-o.
În 1838 apar primele încercări literare în limba franceză: ZunarillaMarieLes brigandsLe petit rameauSerata. În anul următor s-a întors în țară și a ocupat un post în administrație până în 1846. Împreună cu Costache Negruzzi a făcut o călătorie în Italia, care a devenit motiv de inspirație pentru nuvela romantică Buchetiera de la Florența.
În 1840, împreună cu Mihail Kogălniceanu și Costache Negruzzi a luat conducerea teatrului din Iași și și-a început activitatea de dramaturg care i-a adus cele mai constante succese. Opera sa dramatică însumează circa 2000 de pagini, rămânând cel mai rezistent compartiment al activității sale literare și va constitui baza solidă pe care se va dezvolta dramaturgia românească în principalele sale direcții tehnice: comedia străină și drama istorică. În noiembrie s-a jucat Farmazonul din Hârlău iar în februarie 1841, Cinovnicul și modista, ambele preluate după piese străine.
Din 1842 datează importanta sa călătorie în munții Moldovei, în urma căreia descoperă valoarea artistică a poeziei populare. Scrie primele sale poezii în limba română pe care le va grupa mai târziu în ciclul Doine și care sunt foarte strâns legate de modelul popular din care au luat naștere.

În 1844, împreună cu Mihail Kogălniceanu și Ion Ghica scoate săptămânalul Propășirea, în care poetul va publica versuri ce vor fi incluse în ciclul Doine și lăcrimioare, iar în 11 ianuarie se reprezintă piesa Iorgu de la Sadagura, comedie de rezistență în dramaturgia scriitorului.
În 1845 cu ocazia seratelor literare de la Mânjina o cunoaște pe Elena, sora prietenului Costache Negri, de care se îndrăgostește și căreia, după moartea timpurie 1847, îi dedică poezia Steluța și apoi întreg ciclul de poezii Lăcrămioare.
Vasile Alecsandri a fost unul dintre fruntașii Revoluției de la 1848. Mișcarea revoluționară din Moldova a avut un caracter pașnic (fiind denumită în epocă „revolta poeților”). La 27 martie 1848, la o întrunire a tinerilor revoluționari moldoveni care a avut loc la hotelul Petersburg din Iași, a fost adoptată o petiție în 16 puncte adresată domnitorului Mihail Sturdza, petiție redactată de catre Vasile Alecsandri.
După înfrângerea mișcării pașoptiste Vasile Alecsandri este exilat. După ce călătorește prin Austria și Germania se stabilește la Paris, unde se întâlnește cu alți militanți pașoptiștimunteni; din perioada exilului datează poeziile Adio Moldovei și Sentinela română.
În mai 1849 pleacă, împreună cu ceilalți exilați, la Brașov, apoi în Bucovina, iar în toamna aceluiași an, la Paris.
Scrie primele „cântecele comice” (Șoldan ViteazulMama Anghelușa) și câteva scenete comice și muzicale. Se întoarce în țară în luna decembrie.
Nicolae Bălcescu, prietenul lui Vasile Alecsandri, moare la Palermo în 1852. Între anii 1852-1853, Alecsandri rămâne pentru mai multă vreme în Franța. În vara anului 1853, pornește spre sudul Franței, într-o călătorie spre PirineiMarsiliaGibraltarTangerAfricaMadrid, o călătorie care va lăsa urme în creația sa poetică, în gustul pentru exoticul mauro-hispanic.
În 1855 s-a îndrăgostit de Paulina Lucasievici, cu care a avut o fată, Maria, în noiembrie 1857. S-au căsătorit nouăsprezece ani mai târziu, pe 3 octombrie 1876. Din 1860 se stabilește la Mircești, unde rămâne până la sfârșitul vieții, chiar dacă lungi perioade de timp a fost plecat din țară în misiuni diplomatice.

Vasile Alecsandri și Ion Ghica la Istanbulîn 1855
În 1882 este ales președinte al secției de literatură a Academiei. Călătorește în Franța pentru a primi premiul oferit de felibrii; este sărbătorit la Montpellier. Îl vizitează pe ambasadorul României la Londra, prietenul său Ion Ghica. Pleacă la Paris în 1885, ca ministru al României în Franța. În 1889, primește vizita poeților francezi Sully Prudhomme și Leconte de Lisle.
Vasile Alecsandri s-a stins din viață la 22 august 1890, după o lungă suferință, fiind înmormântat cu toate onorurile la conacul său de la Mircești.
A fost unul dintre fruntașii mișcării revoluționare din Moldova, redactând împreună cu Kogălniceanu și C. Negri Dorințele partidei naționale din Moldova, principalul manifest al revoluționarilor moldoveni.
În 1854 - Apare sub conducerea sa România literară, revistă la care au colaborat moldovenii C. Negruzzi, M. Kogălniceanu, Al. Russo, dar și muntenii Gr. AlexandrescuD. BolintineanuAl. Odobescu.
În 1859 - Este numit de domnitorul Al. I. Cuza ministru al afacerilor externe; va fi trimis în FranțaAnglia și Piemont pentru a pleda în scopul recunoașterii Unirii.
Primește Premiul Academiei pentru Literatură în 1881.
În 1863 ia naștere la Iași societatea Junimea, al cărui membru onorific a fost până la sfârșitul vieții. În anul 1867 este ales membru alSocietății literare române, devenită Academia Română.
Cu ocazia serbărilor de la Putna din 1871, poetul trimite două cântece care au însuflețit marea masă de oameni: Imn lui Ștefan cel Mare și Imn religios cântat la serbarea junimei academice române. În același an Titu Maiorescu publică în Convorbiri literare studiul Direcția nouă în poezia și proza românească în care spune: „În fruntea noii mișcări e drept să punem pe Vasile Alecsandri. Cap al poeziei noastre literare în generația trecută, poetul <Doinelor și lăcrimioarelor>, culegătorul cântecelor populare păruse a-și fi terminat chemarea literară (...). Deodată, după o lungă tăcere, din mijlocul iernei grele, ce o petrecuse în izolare la Mircești, și iernei mult mai grele ce o petrecuse izolat în literatura țării, poetul nostru reînviat ne surprinse cu publicarea Pastelurilor ... “
În 1843 apare, în Albina RomâneascăTatarul, prima poezie care va face parte din ciclul Doine și lăcrămioare. Tot acum scrie poeziileBaba CloanțaStrungaDoinaHoraCrai nou. În 1848 scrie poezia Către români, intitulată mai târziu Deșteptarea României.
În 1850, după o absență de aproape doi ani, Vasile Alecsandri se întoarce în țară; publică în revista Bucovina poeziile populare Toma AlimoșBlestemulȘerb săracMioaraMihu Copilul. Începe sa lucreze la ciclul Chirițelor cu Chirița în Iași. Aceasta va fi urmată deChirița în provincie (1852), Chirița în voiagiu (1864) și Chirița în balon (1874). La Teatrul Național se joacă Chirița în Iași sau Două fete ș-o neneacă.
În 1852 apare volumul Poezii poporale. Balade (Cântice bătrânești). Adunate și îndreptate de d. V. Alecsandri. Tipărește primul volum de teatru Repertoriul dramatic, care conține piesele Iorgu de la SadaguraIașii în carnavalPeatra din casăChirița la IașiChirița în provincie. În 1853 apare volumul Poezii poporale. Balade adunate și îndreptate de V. Alecsandri, partea a II-a. Publică la Paris primul volum de poezii originale: Doine și lăcrimioare. În 1856 apare în Steaua Dunării, revista lui Kogălniceanu, poezia Hora UniriiÎn 1857 este membru al unei loji francmasonice din capitala Moldovei[necesită citare].
În 1874 publică Boieri și ciocoi, una dintre cele mai importante comedii, o frescă socială de dimensiuni considerabile. Tot în Convorbiri literare publică nuvela Călătorie în Africa. În 1875 se editează Opere complete, cuprinzând Poezii (I-III) și Teatru (IV). În 1876 se publică volumul Proza. În 1877, odată cu poezia Balcanul și Carpatul începe seria Ostașilor noștri. În 1878 apare volumul Ostașii noștri, închinat eroismului românilor în războiul din 1877. În 1881 apare ultimul volum din Opere complete, care cuprinde ciclurile Legende nouă șiOstașii noștri. Tot în anul 1881, cu prilejul încoronării regelui Carol I, Vasile Alecsandri a scris textul „Imnului regal român”.
În evoluția artistică a lui Alecsandri se pot distinge cel puțin trei momente, trei vârste aflate în deplină corelație cu epoca plină de transformări prin care trece societatea românească a acelor timpuri.
Debutul său stă sub semnul unui romantism tipic, entuziast, liric (Buchetiera de la FlorențaDoine și lăcrimioare) dar și al unei necruțătoare critici a ridicolului social în piesa Iorgu de la Sadagura sau în ciclul "Chirițelor". Acest romantism tipic, caracteristic literaturii române din perioada pașoptistă, are în literatura lui Alecsandri cea mai înaltă măsură în Balta albă și în Deșteptarea României și, de cele mai multe ori se prelungește prin unele texte până după Unire.
O a doua etapă, așa-zisă de limpezire, de obiectivare a viziunii și a mijloacelor artistice, se poate observa începând cu prozele călătoriei în Africa și terminând cu expresia artistică matură din pasteluri și din unele legende.
Cea de-a treia etapă îl face să revină spre teatru, cu o viziune în general romantică, viziune filtrată însă printr-un echilibru al sentimentelor, printr-o seninătate a înțelegerii care îl apropie de clasicism. Epoca în care trăiește Alecsandri este fundamental romantică, dar fără îndoială că a vorbi despre clasicism și romantism la modul concret (implicând așadar o conștiință și practică concretă), e o aventură la fel de mare ca aceea de a descoperi marile curente europene într-o literatură cu altă evoluție culturală și istorică decât cele din vestul Europei.
După 1840, când psihologia romantică pătrunde mai adânc, poetul începe să sufere de ceea ce s-a numit <<sentimentul incomplenitudinii, dar, în aceeași măsură, suferă de teama de dezordine în lumea fizică și morală. Haosul îi provoacă viziuni negre. Lângă senzația de axfisie și dorința de expansiune stă, mereu, un treaz sentiment al ordinei, stă voință (laGrigore Alexandrescu, Heliade, mai ales) de a împăca elementele în <<sfadă>>.[1]
Marile convulsii istorice modelate de marile modele culturale imprimă începuturilor poeziei românești o configurație dialogică. Pe de-o parte revolta și idealurile, transfigurate în așa zisele universuri compensative: revoltă, erotică, sentimente ale individualului raportat la lume, tipic romantice, construite pe marile modele ale literaturii occidentale (Lamartine,Victor Hugo etc), iar pe de altă parte tentația de a imprima acestei mișcări de emancipare o ordine, o coerență, care nu putea fi găsită decât în marile modele ale literaturii clasice, adică în încercarea de a obiectiva viziunea și mijloacele artistice, inițial, iar mai apoi în luciditatea interogării lumii, în gustul contrastelor tragice născute de interacțiunea dintre epoci, de ruptura dintre ele.
Alecsandri începe să publice pasteluri în 1868, în diverse numere ale Convorbirilor literare.
Astfel de încercare de obiectivare a viziunii sunt pastelurile lui Alecsandri. Pastelul este o specie a genului liric cunoscută - în această formă - numai în literatura română, creată și dusă la celebritate de Alecsandri însuși, într-un ciclu de versuri care i-a dat numele: "Pasteluri", publicate în revista Convorbiri literare, în cea mai mare parte între 1868 și 1869.
Pastelul preia de la poezia descriptivă a primilor romantici nu numai ideea corespondenței dintre sentiment și tabloul de natură, ci și pe aceea a privirii unui peisaj sub unghiul mișcător al marilor cicluri naturale, al anotimpurilor, care îl luminează și-l însuflețesc mereu de altă viață, în alte nuanțe; pe de altă parte, supune descrierea unui proces de obiectivare caracteristic poeziei post romantice, încercând să o apropie de trăsăturile unei opere plastice. Pastelul este mai degrabă un tablou realizat cu ajutorul limbajului (la origine pastelul însemna un desen în creion moale, ușor colorat). Acest tip de poezie manifestă preocupare pentru satisfacerea unor exigențe specifice: compoziție, colorit, echilibru.
Alecsandri a dat formă concretă unei tendințe care preexista în poezia românească (găsim elemente de pastel la Asachi, Heliade, Alexandrescu). El va fi urmat de mai toți poeții sensibili la elementul pictural, la peisaj, indiferent de orientare estetică: Alexandru MacedonskiGeorge CoșbucIon PillatVasile Voiculescu.
Pastelurile lui Alecsandri evocă natura așa zis domestică, adică tot ce constituie cadrul obișnuit al unei vieți patriarhale, idilice. Elementele descriptive apar aici nu incidental, ca un cadru al unui conflict de natură romantică, ci sunt scopul elementar al acestei poezii. Natura nu mai este un refugiu, ca în marea poezie romantică, ci cadrul natural privit cu obiectivitate descriptivă. Pastelurile devin în acest sens imnul plin de încredere adresat adevăratei țări, satului și adevăratelor valori ale acestuia: munca, rodnicia, robustețea și sănătatea morală. Melancolia romantică este înlocuită aici cu încredere în armonia naturală, cu o adevărată credință naturistă (vezi poeziile dedicate primăverii: Câmpia scoate aburi; pe umedul pământ / Se-ntind cărări uscate de-al primăverii vânt. Căldura pătrunde în inimi și natura iese din amorțeală, sosesc cocorii din țările calde, țăranii muncesc câmpul. Universul generat va fi unul al armoniei și al ciclurilor firești ale naturii.
În perioada 1878 - 1879, la conacul sau de la Mircești, scrie drama istorică romantică Despot-Vodă. Premiera a avut loc în octombie 1879 pe scena Teatrului Național din București. Piesa fusese citită în cenaclul Junimii din 8 mai 1879, printre auditori aflându-se Mihai EminescuIoan SlaviciIon Luca Caragiale. Pe data de 30 septembrie 1880, i s-a jucat dramaDespot Vodă. La Montpellier este premiat pentru poezia Cântecul gintei latine. Scrie feeria națională Sânziana și Pepelea.
Începe să lucreze în 1882 la piesa Fantâna Blanduziei, pe care o va termina anul următor. Sunt celebre epistolele pe care Ion Ghica i le trimite. În 1884 piesa Fântana Blanduzieieste reprezentată la Teatrul Național din București.
Scrie și citește în cenaclul Junimea drama Ovidiu. În 1885, Teatrul Național prezintă drama Ovidiu a lui Vasile Alecsandri.
În 1886, Titu Maiorescu a publicat în Convorbiri literare articolul Poeți și critici; acesta se încheie cu o privire sintetică asupra operei lui Alecsandri:
„A lui liră multicoloră a răsunat la orice adiere ce s-a putut deștepta din mișcarea poporului nostru în mijlocia lui. În ce stă valoarea unică a lui Alecsandri? În această totalitate a acțiunilor sale literare“.

Proze[modificare]

  • Istoria unui galben
  • Suvenire din Italia. Buchetiera de la Florența
  • Iașii în 1844
  • Un salon din Iași
  • Românii și poezia lor
  • O primblare la munți
  • Borsec
  • Balta-albă
  • Călătorie în Africa.
  • Un episod din anul 1848

Proze din periodice[modificare]

  • Satire și alte poetice compuneri de prințul Antioh Cantemir
  • Melodiile românești
  • Prietenii românilor
  • Lamartine
  • Alecu Russo
  • Dridri, (roman scris în 1869, publicat în 1873)
  • Din albumul unui bibliofil
  • Vasile Porojan
  • Margărita, (nuvelă scrisă în 1870, din ea fiind publicată numai un mic episod în 1880)
  • Introducere la scrisorile lui Ion Ghica către Vasile Alecsandri

Drame[modificare]

  • Cetatea Nemțului
  • Lipitorile satelor
  • Sgârcitul risipitor
  • Despot Vodă, dramă istorică
  • Fântâna Blanduziei
  • Ovidiu

Opere complete[modificare]

  • Opere complete, 1875

Prezență în Antologii[modificare]

  • Testament - Anthology of Modern Romanian Verse - Bilingual Edition (English/Romanian) / Testament - Antologie de Poezie Română Modernă - Ediție Bilingvă (Engleză/Română) - (Daniel Ioniță, Editura Minerva 2012 - ISBN 978-973-21-0847-5)
Peneş Curcanul 

Plecat-am nouă din Vaslui,
Şi cu sergentul, zece,
Şi nu-i era, zău, nimănui
În piept inima rece.
Voioşi ca şoimul cel uşor
Ce zboară de pe munte,
Aveam chiar pene la picior,
Ş-aveam şi pene-n frunte.

Toţi dorobanţi, toţi căciulari,
Români de viţă veche,
Purtând opinci, suman, iţari
Şi cuşma pe-o ureche.
Ne dase nume de Curcani
Un hâtru bun de glume,
Noi am schimbat lângă Balcani
Porecla în renume!

Din câmp, de-acasă, de la plug
Plecat-am astă-vară
Ca să scăpăm de turci, de jug
Sărmana, scumpa ţară.
Aşa ne spuse-n graiul său
Sergentul Mătrăgună,
Şi noi ne-am dus cu Dumnezeu,
Ne-am dus cu voie bună.

Oricine-n cale ne-ntâlnea
Cântând în gura mare,
Stătea pe loc, s-ademenea
Cuprins de admirare;
Apoi în treacăt ne-ntreba
De mergem la vro nuntă?
Noi răspundeam în hohot: "Ba,
Zburăm la luptă cruntă!"

"Cu zile mergeţi, dragii mei,
Şi să veniţi cu zile!"
Ziceau atunci bătrâni, femei,
Şi preoţi, şi copile;
Dar cel sergent făr' de musteţi
Răcnea: "Să n-aveţi teamă,
Românul are şapte vieţi
În pieptu-i de aramă!"

Ah! cui ar fi trecut prin gând
Ş-ar fi crezut vrodată
Că mulţi lipsi-vor în curând
Din mândra noastră ceaţă!
Priviţi! Din nouă câţi eram,
Şi cu sergentul, zece,
Rămas-am singur eu... şi am
În piept inima rece!

Crud e când intră prin stejari
Năprasnica secure,
De-abate toţi copacii mari
Din falnica pădure!
Dar vai de-a lumii neagră stea
Când moartea nemiloasă
Ca-n codru viu pătrunde-n ea
Şi când securea-i coasă!

Copii! aduceţi un ulcior
De apă de sub stâncă,
Să sting pojarul meu de dor
Şi jalea mea adâncă.
Ah! ochii-mi sunt plini de scântei
Şi mult cumplit mă doare
Când mă gândesc la fraţii mei,
Cu toţi pieriţi în floare.

Cobuz ciobanu-n Calafat
Cânta voios din fluier,
Iar noi jucam hora din sat,
Râzând de-a bombei şuier.
Deodat-o schijă de obuz
Trăsnind... mânca-o-ar focul!
Retează capul lui Cobuz
Ş-astfel ne curmă jocul.

Trei zile-n urmă am răzbit
Prin Dunărea umflată,
Şi nu departe-am tăbărât
De Plevna blestemată.
În faţa noastră se-nălţa
A Griviţei redută,
Balaur crunt ce-ameninţa
Cu gheara-i nevăzută.

Dar şi noi încă o pândeam
Cum se pândeşte-o fiară
Şi tot chiteam şi ne gândeam
Cum să ne cadă-n gheară?
Din zori în zori şi turci şi noi
Zvârleam în aer plumbii
Cum zvârli grăunţi de păpuşoi
Ca să hrăneşti porumbii.

Şi tunuri sute bubuiau...
Se clătina pământul!
Şi mii de bombe vâjâiau
Trecând în zbor ca vântul.
Şedea ascuns turcu-n ocol
Ca ursu-n vizunie.
Pe când trăgeam noi tot în gol,
El tot în carne vie...

Ţinteş era dibaci tunar,
Căci toate-a lui ghiulele
Loveau turcescul furnicar,
Ducând moartea cu ele.
Dar într-o zi veni din fort
Un glonte, numai unul,
Şi bietul Ţinteş căzu mort,
Îmbrăţişându-şi tunul.

Pe-o noapte oarbă, Bran şi Vlad
Erau în sentinele.
Fierbea văzduhul ca un iad
De bombe, de şrapnele.
În zori găsit-am pe-amândoi
Tăiaţi de iatagane,
Alăture c-un moviloi
De leşuri musulmane.

Sărmanii! bine s-au luptat
Cu litfa cea păgână
Şi chiar murind ei n-au lăsat
Să cadă-arma din mână.
Dar ce folos, ceaţa scădea!
Ş-acuma rămăsese
Cinci numai, cinci flăcăi din ea,
Şi cu sergentul, şese!...

Veni şi ziua de asalt,
Cea zi de sânge udă!
Părea tot omul mai înalt
Faţă cu moartea crudă.
Sergentul nostru, pui de zmeu,
Ne zise-aste cuvinte:
"Cât n-om fi morţi, voi cinci şi eu,
Copii, tot înainte!"

Făcând trei cruci, noi am răspuns:
"Amin! şi Doamne-ajută!"
Apoi la fugă am împuns
Spre-a turcilor redută.
Alelei! Doamne, cum zburau
Voinicii toţi cu mine!
Şi cum la şanţuri alergau
Cu scări şi cu faşine!

Iată-ne-ajunşi!... încă un pas.
"Ura!-nainte, ura!..."
Dar mulţi rămân fără de glas.
Le-nchide moartea gura!
Reduta-n noi repede-un foc
Cât nu-1 încape gândul.
Un şir întreg s-abate-n loc,
Dar altul îi ia rândul.

Burcel în şant moare zdrobind
O tidvă păgânească.
Şoimu-n redan cade răcnind:
"Moldova să trăiască!"
Doi fraţi Călini, ciuntiţi de vii,
Se zvârcolesc în sânge;
Nici unul însă, dragi copii,
Nici unul nu se plânge.

Atunci viteazul căpitan,
Cu-o largă brazdă-n frunte,
Strigă voios: "Cine-i Curcan,
Să fie şoim de munte!"
Cu steagu-n mâini, el sprintenel
Viu suie-o scară-naltă.
Eu cu sergentul după el
Sărim delaolaltă.

Prin foc, prin spăgi, prin glonţi, prin fum,
Prin mii de baionete,
Urcăm, luptăm... iată-ne-acum
Sus, sus, la parapete.
"Allah! Allah!" turcii răcnesc,
Sărind pe noi o sută.
Noi punem steagul românesc
Pe crâncena redută.

Ura! măreţ se-naltă-n vânt
Stindardul României!
Noi însă zacem la pământ,
Căzuţi pradă urgiei!
Sergentul moare şuierând
Pe turci în risipire,
Iar căpitanul admirând
Stindardu-n fâlfâire!

Şi eu, când ochii am închis,
Când mi-am luat osânda:
"Ah! pot să mor de-acum, am zis
A noastră e izbânda!"
Apoi, când iarăşi m-am trezit
Din noaptea cea amară,
Colea pe răni eu am găsit
"Virtutea militară"!...

Ah! da-o-ar pomnul să-mi îndrept
Această mână ruptă,
Să-mi vindec rănile din piept,
Iar să mă-ntorc la luptă,
Căci nu-i mai scump nimică azi
Pe lumea pământească
Decât un nume de viteaz
Şi moartea vitejească!

Happy birthday, Cat Stevens!


Happy birthday,  Cat Stevens!

Steven Demetre Georgiou, s-a născut la Londra pe 21 iulie 1948  şi este un muzician britanic cunoscut mai ales sub numele său artistic, Cat Stevens. Părinţii săi au fost: mama suedeză , iar tatăl greco-cipriot. La vârsta de 8 ani a cunoscut experienţa separării părinţilor, cu toate că locuiau cu toţii în aceiasi casă, aflată la etajul restaurantului de la parter unde lucrau cu toţii.  Primul său instrument muzical a fost un pian pe care-l avea în casă. Nu numai din cauza părinţilor, a asimilat diferite influenţe ale altor culturi, ci şi din cauza  prietenilor şi cunoştinţelor şi a diverselor rude, cu care a venit în contact. Din punct de vedere muzical, este moştenitorul unei tendinţe clasice, dar cu nuanţe populare (nuanţe date de dansurile şi cântecele folclorice greceşti pe care le-a ascultat de la tatăl sau). La vârsta de  15 ani a descoperit că vrea să se facă muzician şi să devină stea pop-rock.Numele artistic de Cat Stevans, i-a fost dat de către logodnica sa , care spunea că are ochii ca a unei  pisici. A reuşit să -si scoată primul disc cu ajutorul fratelui său, care într-o zi a început să facă publicitate pe străzi, cu o portavoce, prin care lăuda marele  talent muzical al fratelui. Şi aşa au reuşit să obţină primul contract cu EMI music.


Sub numele de Cat Stevens a vândut milioane de discuri, în special în perioada anilor 1960-1970.
După o experienţă traumatizantă, când a fost pe punctul de a-şi pierde viaţa, Stevens s-a convertit la islam în decembrie 1977 și a adoptat numele Yusuf Islam în anul următor. Odată convertit la islam, a decis să părăsească muzica, având în vedere că activitatea muzicală era înconjurată de afaceri, neconforme cu noile sale convingeri religioase.  În 1979,  a scos la licitație toate chitarele sale  și a lăsat cariera muzicală pentru a se dedica unor cauze educaționale și filantropice în comunitatea musulmană. Cu toate că cea mai mare parte a cântecelor au fost compuse şi editate înainte de trecerea la islam, totuşi, el, foarte atent la principiile sale, nu a permis utilizarea acestora ca acompaniament muzical pentru reclame. În 1989 a fost foarte criticat când s-a presupus că a fost de acord cu fatwa (ordinul  de asasinare) a scriitorului anglo-indian Salman Rushdie, ordin dat de  ayatollah-ul  Ruhollah Jomeini, pentru că scriitorul a blasfemiat islamul în cartea sa, " Versetele satanice" .  După aceea s-a descoperit că a fost luat prin surprindere şi  mediatizat într-o manieră tendenţioasă, denaturându- se  conţinutul declaraţiilor sale.  Pentru a se clarifica aceasta situaţie, el a dat un comunicat unde spunea foarte clar, că deşi nu era de acord cu conţinutul romanului, nu era de acord cu fatwa, spunând : «Potrivit legii islamice, musulmanii trebuie să respecte legislaţia ţărilor în care îşi au reşedinţa. ».                      
Dragostea sa pentru copii, l-a făcut să înfiinţeze trei şcoli, ai căror elevi sunt renumiţi în întregul Regat. Una dintre şcoli a fost inaugurată de către Prinţul de Wales. Mare parte a averii  sale a donat-o pentru a ajuta victimele diverselor războaie sau dezastre naturale (Bosnia, Irak, Darfur, Gaza ). La sugestia lui  Mihaíl Gorbaciov i-a fost acordat premiul "Omul păcii ".
  
 
Chiar dacă a lăsat lumea muzicii, Yusuf Islam nu  a încetat să compună cântece religioase, aşa numitele anachid, cântece de o mare frumuseţe. A participat la concertul pentru Africa de Sud împreună cu alţi arişti, comemorând astfel eliberarea lui Nelson Mandela. În 2006 s-a reîntors la muzică pop, fiind-dupa cum singur afirma, o oglindă în care musulmanii sunt uimiţi văzând lumea occidentală, iar compatrioţii sunt uimiţi văzând islamul. În acest an a înregistrat albumul "An other cup", din album străbate viziunea mistică a cantautorului asupra vieţii .  Şi în prezent mai participă la concerte al căror scop este unul umanitar.



Prinţul Charles a Marii Britanii l-a numit pe  Cat Stevens ambasadorul său personal în favoarea bunăvoinţei şi a milei.  În 2011 a început un turneu de concerte prin Europa, acest turneu a avut ca scop strângerea de fonduri pentru cei nevoiaşi.






21 iulie 2013 by Viorica Crainic

Bine v - am regăsit!

““Hrăniți speranța cu fapte bune.”  (Bartolomeu Anania)

Preşedintele Traian Băsescu : Vizită în judeţul Argeş.











Conform unui anunţ al Administraţiei prezidenţiale, Preşedintele Traian Băsescu a participat ieri, după-amiază, la Târgul Anual Tradiţional de Sfântul Ilie, organizat în localitatea Costeşti, judeţul Arges. În fiecare an, pe 20 iulie, de Sfântul Ilie, la Costeşti are loc Târgul anual de Sfântul Ilie, manifestare ce se desfăşoară pe stadionul din localitate. În aceeaşi zi, la Ungheni, tot în judeţul Argeş, se sărbătoreşte Ziua comunei.  Preşedintele Traian Băsescu i-a salutat pe cei prezenţi la târg, dând mâna şi stând de vorbă cu mai mulţi localnici.

Preşedintele Traian Băsescu : Întâlnire  cu Crin Antonescu la Cotroceni.

Preşedintele Traian Băsescu şi liderul PNL Crin Antonescu au avut ieri o întâlnire, privind  nominalizarea lui Ovidiu Silaghi pentru Ministerul Transporturilor. În urma discuţiilor, şeful statului a spus că îl va lăsa pe Victor Ponta interimar la Transporturi pentru 45 de zile, ca să finalizeze privatizarea CFR Marfă. Preşedintele Traian Băsescu i-a mai spus  preşedintelui PNL că, după acest interval, va decide ce face în legătură cu propunerea lui Silaghi la Transporturi.
"Decizia preşedintelui este, luând act de propunerea noastră, să lase să curgă interimatul domnului prim-ministru Ponta în fruntea Ministerului Transporturilor vreme de 45 de zile, în ideea că va finaliza contactul de privatizare al CFR Marfă. Ăsta este un lucru pe care mi l-a comunicat - nu e niciun secret din asta  - şi că la sfârşitul acestei perioade de interimat va decide asupra propunerii pe care noi am făcut-o, luând act că ne-o menţinem", a spus Antonescu.

Victor Ponta : Este un joc politic, dar extrem de neserios.

"Este un joc politic, dar extrem de neserios şi sunt destul de îngrijorat pentru că, în ultimul timp, văd o serie de manifestări extrem de neserioase. Ministerul Transporturilor va fi efectiv condus, ca şi acum, de secretarul de stat Ghibu. Eu semnez, dar nu am timp şi nici nu ar fi normal ca primul-ministru să se mute la Ministerul Transporturilor. CFR Marfă sau orice altceva sunt lucruri pe care oricum mi le asum, se aprobă prin hotărâri de guvern pe care le semnez ca prim-ministru. Luni dimineaţa, mă rog, o să plec spre Spania, dar o să trimit la Cotroceni propunerea cu domnul Silaghi de a fi ministru, după care preşedintele, nu ştiu în ce fel, va trebui să se pronunţe", a spus Ponta
"Vor trece cele 45 de zile şi dacă îl va respinge pe Silaghi, conform deciziei Curţii Constituţionale trebuie să spună şi de ce. Eu am fost la el cu decizia definitivă a Curţii de Apel Oradea, dacă pentru om e o problemă că are o decizie definitivă de clasare...eu credeam că e o problemă să aibă o condamnare, dar înţeleg că e o problemă să ai şi o achitare..", a spus Ponta.

 Crin Antonescu : Referendumul pe Constituţie amânat.

"Aşteptăm ca la începutul sesiunii parlamentare să stabilim un calendar, numai că acest calendar va trebui racordat la decizia politică, strategică de această dată când supunem proiectul final referendumului. Şi, deocamdată, aşa cum lucrurile s-au conturat, probabilitatea ca referendumul să fie amânat după anul care se scurge, deci pus undeva, poate chiar cu alegerile prezidenţiale, devine din ce în ce mai mare", a spus Antonescu.
El a precizat că nu a vorbit cu preşedintele Traian Băsescu, în cadrul întrevederii de sâmbătă dimineaţă, despre calendar, referendum sau suprapunerea acestui referendum cu prezidenţialele.

Mircea Duşa : Armata execută doar misiuni legale.

Ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa, a declarat, ieri, că Armata Română execută doar misiuni legale, el precizând totodată că nu doreşte ca Armata să fie implicată în dispute politice.
"Armata execută misiuni legale. Sigur că operaţiuni de genul acesta, care îl privesc pe Omar Hayssam, au un anumit grad de confidenţialitate şi Armata, legat de ce declară preşedintele Băsescu, nu execută decât misiuni legale şi nu vreau ca Armata să fie implicată în dispute politice".

PPDD :  Doreşte 20 %  la europarlamentare.

Conducerea PPDD s-a întâlnit, ieri, la Rădăuţi, cu reprezentanţii PPDD din structurile locale ale organizaţiei sucevene în cadrul unui turneu de evaluare a organizaţiilor.
Preşedintele PPDD, Simona Man, a declarat, într-o conferinţă de presă, că partidul se află într-o nouă etapă a planului de acţiuni de a intra în discuţii cu toţi reprezentanţii PPDD la nivel local, iar secretarul general al PPDD, Liviu-Robert Neagu, a arătat că în lipsa vehiculului de comunicare, OTV, s-a considerat că este oportună transmiterea mesajului lui Dan Diaconescu, de unitate şi forţă, prin întâlniri în teritoriu. Preşedintele PPDD, Simona Man, a precizat că după 15 septembrie va fi începută procedura de preselecţie a candidaţilor pentru alegerile europarlamentare.
"Suntem îndreptăţiţi să sperăm că în cel mai scurt timp să devenim al doilea partid în România atât în ceea ce priveşte numărul de membri, în ceea ce priveşte procentele, dar şi în ceea ce priveşte calitatea membrilor noştri şi a parlamentarilor", a spus secretarul general al PPDD, Liviu-Robert Neagu.
El a spus că aceasta este şi o etapă de pregătire a alegerilor europarlamentare la care PPDD ţinteşte la un scor de 20 la sută. "Cred că suntem îndreptăţiţi pentru că în organizaţii e în continuare acelaşi entuziasm", a spus secretarul general al PPDD.

Mircea Geoană  : Ar trebui modificat  sistemul electoral pentru alegerile europarlamentare.

"Modul în care noi organizăm alegerile ( europarlamentare) în România nu este suficient de motivant şi de atractiv şi pentru public, dar şi pentru propriul nostru electorat. Mă uitam pe câteva analize comparative cu privire la modul în care alegerile europarlamentare se derulează în Europa. Noi avem în acest moment o singură circumscripţie electorală, România, şi avem o listă închisă de partide, cu sistem proporţional şi cu 5 la sută prag minim. În 12 ţări din Uniunea Europeană sistemul este similar cu cel românesc. Dar 15 ţări au un sistem cred eu mai atractiv şi mai competitiv pe care eu cred că ar trebui să-l analizăm şi să decidă la nivel de conducere de partid dacă este o idee bună sau nu. Cincisprezece ţări folosesc sisteme mai competitive pentru ca cetăţeanul să poată alege", a declarat Mircea Geoană, sâmbătă, în cadrul discursului pe care l-a susţinut la Şcoala de Vară a PEŞ Activists România, de la Mamaia. El a precizat că un model este cel al listei deschise în care alegătorul votează partidul, dar şi un candidat propus de formaţiunea politică respectivă, iar cei care primesc cele mai multe voturi merg în Parlamentul European.
"Mai este sistemul de listă semi-deschisă în care se pune o ordine oarecare pe care partidul o stabileşte, lumea votează numele din acea listă care este preordonată de partid şi poţi să modifici lista propusă de către partid, adică faci un salt în interiorul listei respective", a explicat Mircea Geoană.

ANRE :  Elimină tarifele de import-export de energie.

Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a eliminat, vineri, plata componentelor tarifului de transport pentru tranzacţiile de import-export de energie, cu scopul de a "stopa" procedura de infringement începută de Comisia Europeană (CE) împotriva României. România are capacităţi reduse de export al electricităţii şi, în prezent, se confruntă cu un exces de capacitate de producţie.
O altă măsură adoptată, vineri, de ANRE este introducerea tranzacţiilor cu gaze naturale, atât prin intermediul OPCOM, cât şi al Bursei Române de Mărfuri.
În privinţa gazelor naturale, România nu are deocamdată capacităţi fizice de export, însă Guvernul intenţionează să construiască linii de interconectare cu Republica Moldova, Bulgaria şi Ungaria.
CE a iniţiat, în 2011, o procedură de infringement împotriva României pentru faptul că Guvernul percepea tarife pentru tranzacţiile de import şi export al electricităţii.

Ministerul Culturii  :  Înfiinţarea unui muzeu dedicat culturii Cucuteni.

Expoziţia "Cucuteni, valori regăsite ale preistoriei europene" a fost vernisată, vineri, la Palatul Şuţu (Muzeul Municipiului Bucureşti) din Bucureşti, aceasta putând fi vizitată până pe 25 august.
La vernisajul expoziţiei - care cuprinde peste 100 de piese arheologice cu o vechime de peste 5.000 de ani, "care vorbesc despre semnificaţiile pierdute, viaţa spirituală şi materială, dar nu în ultimul rând despre rafinamentul estetic şi tehnologic ale culturii Cucuteni-Tripolie" - au participat, printre alţii, ministrul Culturii, Daniel Barbu, ministrul Tineretului şi Sportului, Nicolae Bănicioiu, academicienii Răzvan Theodorescu şi Constantin Bălăceanu-Stolnici, Romeo Dumitrescu, preşedinte de onoare al Asociaţiei Culturale Arkeo, organizatorul expoziţiei, şi Lăcrămioara Stratulat, directorul Complexului Muzeal Naţional "Moldova" Iaş
"Cred că expoziţia va fi un moment important în acest proces de promovare. Dincolo de dimensiunea estetică involuntară pe care o au aceste piese, ele în imaginarul nostru colectiv, al românilor, de multe decenii, au căpătat şi o dimensiune identitară. Deci de două ori acest eveniment este important. Sper să fie urmat de altele, am discutat deja (...) despre posibilitatea, pentru un viitor care să nu fie îndepărtat, despre posibilitatea înfiinţării unui muzeu sau a unei expoziţii permanente care să fie destinată culturii Cucuteni", a declarat ministrul Culturii, Daniel Barbu.

ISMB  : Locuri libere rămase în grădiniţele din Bucureşti, an şcolar 2013 - 2014.

Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB), la 17 iulie, în grădiniţele bucureştene erau libere 3.009 locuri, disponibile pentru copiii care nu au fost înscrişi sau reînscrişi.
Cele mai multe locuri disponibile (719) sunt în sectorul 1, iar cele mai puţine (191), în sectorul 3.
ISMB a centralizat şi locurile care erau libere, la 16 iulie, pentru înscrierea înscrierea în clasa pregătitoare şi în clasa I. Astfel, în clasa pregătitoare mai pot fi ocupate 1.463 de locuri, dintr-un total de 11.924 disponibil iniţial, iar în clasa I sunt libere 1.386 de locuri, din 9.574.

Franţa : Incidente, în urma unei arestări în legătură cu purtarea vălului integral islamic.

Ministrul francez de Interne a anunţat sâmbătă revenirea "ordinii publice" la Trappes, la vest de Paris, unde în noaptea de vineri spre sâmbătă au avut loc confruntări între poliţişti şi manifestanţi care protestau faţă de arestarea unui bărbat ce s-a opus controlului soţiei sale ce purta un văl.
"Niciun motiv nu justifică aceste violenţe, ele sunt inacceptabile", a declarat ministrul Manuel Valls pentru presă, în cursul unei vizite la Marsilia (sud), potrivit AFP. "Ordinea publică este restabilită, ea va fi restabilită la Trappes (...). Efective numeroase sunt mobilizate şi vor rămâne astfel tot weekendul", a adăugat el.
Potrivit unor martori, incidentele, care au opus poliţişti unui număr de 200 până la 400 de manifestanţi în apropierea Comisariatului de la Trappes, au urmat unei arestări, joi, a unui bărbat care s-a opus controlării de către poliţie a soţiei sale care purta un văl integral.
"Atacarea unor forţe de ordine, instituţii şi bunuri publice nu are niciun sens, nu soluţionează nicio problemă şi este inadmisibilă", a declarat Manuel Valls, fără să evoce circumstanţe din timpul confruntărilor.

ŞTIRI METEO

LUNI 22 IULIE  2013.

Valorile termice vor fi apropiate de cele normale pentru ultima decadă a lunii iulie. Cerul va avea înnorări temporare în nordul şi nord-estul ţării, unde va ploua local, în special în zona Carpaţilor Orientali. În restul teritoriului cerul va fi variabil şi izolat, mai ales după -amiaza, vor fi averse, posibil însoţite de descărcări electrice în Carpaţii Meridionali şi dealurile Munteniei şi ale Olteniei. Vântul va sufla slab şi moderat, cu intensificări locale în Moldova şi la munte şi izolat în rest. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 23 şi 31 de grade, iar cele minime între 9 şi 19 grade.Presiunea atmosferică va scădea uşor.


PERSONALITĂŢI

 Happy birthday!

Robin Williams

Robin Williams (n. 21 iulie 1951) este un comedian și actor american.
Williams s-a născut în data de 21 iulie 1951 la Chicago, Illinois. Mama lui este Laura McLaurin (născută Smith, 1922–2001 în orașul Jackson, Mississippi. Tatăl său este Robert Fitzgerald Williams (10 septembrie 1906–18 octombrie 1987) și a fost director regional al companiei Lincoln-Mercury Motorship. Williams este de religie episcopală, deși mama lui practica Știința Creștină. Are doi frați vitregi: Todd, care a murit în 4 august 2007 și McLaurin. El a crescut în Bloomfield Hills, Michigan, unde a studiat la școala din Detroit[6] și la școala din orasșul Marin County, California, unde frecventează liceul de stat Liceul Redwood (Larkspur, California).
Williams spune spune despre el că era un copil liniștit și prima oară a imitat-o pe bunica lui din partea mamei. El reușește să își învingă timiditatea când se implică în secția de teatru a liceului. În anul 1973, R.W. a fost unul din cei 20 de studenți acceptați pentru a face cursuri la școala conservatoare de artă Juillard School din orașul New York. Aceasta este o binecunoscută școală conservatoare de artă, cu admitere severă. Cu programul pentru avansați, el și Christopher Reeve își continuă studiile sub îndrumarea regizorului John Houseman (n. September 22, 1902 - d. October 31, 1988) și le finalizează în 1976.
A devenit faimos datorită rolului unui extraterestru, pe nume Mork, în serialul TV Mork și Mindy, iar mai târziu a făcut comedie pe scenă și a jucat în multe filme începând cu 1980. Robin Williams a fost onorat în 1998 cu Premiul Oscar pentru cel mai bun actor în rol secundar pentru rolul din filmul Good Will Hunting. A mai câștigat și trei premii Golden Globe, două premii Screen Actors Guild și trei premii Grammy.

www.nfilme.net/bicentennial-man-omul-bicentenar-1999.html‎


S -A ÎNTÂMPLAT ÎN 21 IULIE ...............

Evenimente

    1945: Președintele american Harry S. Truman a aprobat ordonanța prin care se aprobă folosirea bombelor atomice.
    1946: A fost creată Federația Mondială a Oamenilor de Știință – FMOS

  1970: A fost terminată construcția barajului egiptean Aswan.

Aswan

Considerat îndelung o poartă către Africa, acest oraş egiptean oferă turiştilor una dintre cele mai frumoase privelişti asupra Nilului. Aswan, cel mai însorit oraş sudic al Egiptului, aflat la  mică distanţă de Luxor, are o atmosferă specific africană. În Aswan, Nilul oferă cel mai frumos peisaj, curgând printre stânci de granit şi desert. Două insule de smarald acoperite cu oaze de palmieri şi plante tropicale se remarca: insula Elephantine şi insula Kitchener. Aceasta din urmă este cunoscută pentru grădinile şi plantele exotice plantate de generalul britanic Kitchener şi care continua să înflorească şi astăzi. Oraşul Aswan se găseşte pe malul de est al Nilului. Fluviul se împarte apoi în diferite braţe, separate de insule. Exista o singură fâşie îngustă de teren cultivabil, în care nu cresc decât curmali, consideraţi cei mai buni din Egipt. În amonte, se află marele baraj de la Aswan, construit de britanici, apoi extins, dar totuşi incapabil de a controla Nilul pentru irigaţii.

Barajul Aswan este cel mai mare baraj din Egipt. 

Acesta este situat lângă oraşul Aswan, în apropierea primei cataracte a fluviului Nil. Barajul consta de fapt din 2 baraje diferite: un baraj vechi, terminat în 1902, situat în partea inferioară, şi un baraj nou, situat în partea superioară, construit cu ajutorul sovieticilor în anii '60 şi terminat în 1970.
Ambele baraje regulează cursul râului, prevenind inundarea anuală a regiunii sudice a Egiptului. Construcţia barajelor a devenit necesară odată cu creşterea populaţiei şi dezvoltarea culturilor agricole din regiune, în special bumbacul şi orezul, producţia agricolă crescând cu până la 500% din 1970. Deoarece cantitatea de precipitaţii care cade în regiune este foarte mică, agricultura depinde aproape în întregime de irigaţii. Anual, în jur de 46 miliarde m3 de apa de la barajul superior sunt folosiţi pentru irigaţii.
Lake Nasser location.png Barajul alimentează 12 turbine, fiecare având o capacitate de 175 MW, puterea totală a energiei produse fiind de 2,1 GW. Producerea energiei a început în 1967.
Pentru crearea lacului de acumulare Lacul Nasser, a fost inundată o parte din Nubia inferioară, iar 60.000 oameni au fost strămutaţi.

    1971: A fost dată în exploatare definitivă ecluza românească de la Porțile de Fier.

Sistemul Porțile de Fier I este una din cele mai mari construcții hidrotehnice din Europa și cea mai mare de pe Dunăre. Lacul său de acumulare cu un volum de peste 2200 milioane mc se întinde de la baraj până la confluența cu râul Tisa. Lacul cuprinde în principal zona Defileului Dunării, cel mai mare defileu din Europa, cuprins între localităţile Baziaș și Orșova. Execuția proiectului româno-iugoslav a început în 1964. Pentru a permite navigația au fost realizate ecluze, câte una pe fiecare mal. În anul 1971 a fost dată în exploatare definitivă ecluza românească de la Porțile de Fier, iar  în 1972 barajul a fost deschis, împreună cu două centrale hidroelectrice. Prin construcția barajului, valea Dunării mai jos de Belgrad a fost transformată în lac de acumulare, iar nivelul apei în amonte de baraj a crescut cu 35 m. Vechea Orșova, insula Ada Kaleh și cel puțin alte cinci sate, cu o populație totală de 17.000 de oameni, au fost evacuate. Oamenii au fost relocați, însă așezările au fost pierdute pentru totdeauna în fața Dunării. Construcția barajului a avut de asemenea un impact major asupra mediului, spre exemplu traseele de înmulțire a mai multor specii de sturioni au fost întrerupte permanent.
În afară de asta, flora și faună, precum și comorile geomorfologice, arheologice și culturale au fost protejate de ambele țări de la construcția barajului prin crearea Parcului Național Đerdap (începând cu 1974, 636,08 km²) în Serbia și a Parcului Național Porțile de Fier (din 2001, 1.156,55 km²) în România.

 Insula Ada Kaleh

Ada Kaleh (din limba turcă Ada Kale, însemnând Insula Fortăreață) a fost o insulă pe Dunăre, acoperită în 1970 de apele lacului de acumulare al hidrocentralei Porțile de Fier I. Insula se găsea la circa 3 km în aval de Orșova și avea o dimensiune de circa 1,7km lungime și circa 500m lățime. Era populată de circa 600 de turci. Insula Ada Kaleh era pentru locuitorii din regiune un punct turistic îndrăgit datorită prețurilor (fiind scutită de impozit) mai scăzute, pentru cumpărarea delicateselor turcești, bijuterii și tutun. Insula a fost renumită și pentru creșterea trandafirilor din care localnicii obțineau uleiul și parfumul de trandafir.
    1983: La stația Vostok din Antarctica de Est, se înregistrează cea mai scăzută temperatură de pe Pământ, -89,2° C.


S -a născut în............

    1620: Jean Picard, astronom francez (d. 1682)
    1808: Simion Bărnuțiu, istoric, conducător al Revoluției de la 1848 din Transilvania
    1821: Vasile Alecsandri, poet, dramaturg, politician român (d. 1890)
    1858: Lovis Corinth, pictor german (d. 1925)
    1891: Jean Yonnel, actor francez, originar din România (d. 1968)
    1899: Ernest Miller Hemingway, scriitor american, laureat al Premiului Nobel (d. 1961)
    1905: Constantin Ionescu, chimist și farmacist român (d. 1956)
    1907: Dimitrie Macrea, lingvist român, membru al Academiei Române (d. 1988)
    1920: Violeta Zamfirescu, poetă și prozatoare româncă
    1923: Rudolph Arthur Mărcuş, chimist canadian, laureat al Premiului Nobel în 1992
    1928: Pavel Kohout, scriitor ceh
    1932: Corneliu Leu, prozator și dramaturg român
    1948: Cat Stevens, cântăreț și compozitor englez
    1952: Robin Williams, actor american
    1971: Paul Anastasiu, pictor și sculptor francez de origine română

Decese 

    1907: Nicolae Grigorescu, pictor român (n. 1838)
    1919: Eremia Grigorescu, general român, în bătălia de la Mărășești, ministru de război (n. 1863)
    1944: Claus von Stauffenberg, ofițer german, capul complotului din 20 iulie împotriva lui Hitler 
    1960: Massimo Bontempelli, scriitor italian (n. 1878)
    1986: Ion Caraion (Stelian Diaconescu), poet, eseist și traducător român (n. 1923)
    1998: Alan Shepard, astronaut american (n. 1923)
    2004: Jerry Goldsmith, compozitor american (n. 1929)
    2011: Mircea Ivănescu, poet, scriitor eseist și traducător român (n. 1931)

PREȘEDINTELE REVINE ! 20 iulie 2013 ( Zilele Comunei Ungheni. )

PREȘEDINTELE  REVINE !   20 iulie 2013   (  Zilele Comunei Ungheni. ) 





PREȘEDINTELE  REVINE !


sâmbătă, 20 iulie 2013

1514: Gheorghe Doja, conducătorul războiului țărănesc de la 1514, din Transilvania (ucis)

Gheorghe Doja

Gheorghe Doja,  în maghiară Dózsa György, (n. cca. 1470DalnicRegatul Ungariei, astăzi în județul CovasnaRomânia - d. 20 iulie1514Timișoara) a fost un mic nobil secui din Transilvania care a condus răscoala țărănească contra marilor proprietari (magnați) unguri de pământ din anul 1514 care-i poartă numele.
Papa Leon al X-lea a chemat la o cruciadă antiotomană, nedusă la îndeplinire. În anul 1513 Doja a fost însărcinat cu organizarea unui corp de oaste secui, care să participe la cruciadă. Oastea organizată pentru cruciadă s-a transformat într-o oaste de răsculați pe teritoriul Ungariei și Transilvaniei, sub conducerea lui Gheorghe Doja.
Gheorghe Doja se remarcase anterior ca bun ofițer în războaiele antiotomane.
Proclamarea cruciadei de către papa Leon al X-lea a dus prin recrutarea țăranilor maghiari, slovaci, sârbi, croați, români și secui ca soldați, la un conflict de interese cu marea nobilime din Ungaria și Transilvania, care dorea să-i rețină pe țărani pe propriile domenii. Prin participarea la cruciadă țăranii sperau sa-și îmbunătățească greaua situație economică, în ipoteza unei campanii reușite în fața turcilor.

Iobăgie


Un iobag (din maghiară jobbágy), este un țăran "legat" de pământul unui stăpân feudal, pe care se află, depinzând cu persoana și cu bunurile sale de acesta.
Țăranul dependent se numea șerb (din latină servus) în Transilvaniarumân în Țara Românească și vecin în Moldova[1]
Iobăgia diferă de sclavie prin faptul ca șerbii nu puteau fi vânduți separat de pământul pe care îl lucrau sau îl primeau în folosință. În mod tipic, atunci când șerbia avea preponderență, pământul însuși nu putea fi vândut deoarece era asociat cu puterea politică, în schimb el putea fi transferat prin război, dăruire, căsătorie sau prin alte moduri.
Fundamentele iobăgiei au fost puse pe vremea ultimilor ani ai Imperiului Roman. Pe durata războaielor din timpul crizelor secolului al treilea, mulți fermieri mici și-au vândut sau și-au abandonat pământurile, iar proprietatea asupra terenurilor agricole a ajuns să fie concentrată în moșii mari (latifundia), lucrate de țărani (coloni), care luaseră în arendă suprafețe arabile. Țăranii care lucrau pe aceste moșii datorau o rentă pentru porțiunea de teren care le asigura traiul și mai datorau stăpânului un număr de zile de muncă neplătită la arat, semănat și cules. De la un termen de plată al arendei la altul, datorită deteriorării economiei romane, colonii au început să nu mai fie capabili să plătească rentele și au ajuns legați de moșii prin debit. Edictul de la Milano (dat în 313, de către împăratul roman, Constantin cel Mare) a stabilit caracteristicile de bază ale iobăgiei. Colonii nu puteau să părăsească moșia sau să se căsătorească pe altă proprietate fără permisiunea stăpânului lor, iar copiii colonilor deveneau coloni la rândul lor. Pe de altă parte, stăpânul nu-și putea evacuacolonii și nici nu le putea crește în mod arbitrar rentele și îndatoririle tradiționale. Astfel, colonii aveau traiul asigurat oarecum.
Atât în partea răsăriteană a imperiului cât și în cea de vest, (unde invazia popoarelor germanice i-a îndepărtat pe unii vechi moșieri romani, dar a lăsat neatins sistemul economic de relații proprietar - arendaș), acest aranjament economic și juridic a asigurat cea mai mare parte a forței de muncă din agricultură de-a lungul întregii epoci feudale. În vestul european, apariția unor monarhi puternici, a orașelor și a unei vieți economice îmbunătățite, a slăbit sistemul senioral (feudal) în secolele XIII - XIV , iar iobăgia a devenit mai rară după Renaștere. Însă, în estul și centrul Europei, în țări precum PrusiaAustriaPolonia și Rusia, conducătorii au întărit șerbia în secolul al XII-lea, astfel încât proprietățile nobililor puteau produce mai multe grâne pentru noua piață profitabilă de export. În multe dintre aceste țări, iobăgia a fost abolită în timpul războaielor napoleoniene de la începutul secolului al XIX-lea. În Transilvania iobăgia a fost abolită la data de 6 iunie 1848 . Dar în Rusia s-au menținut practicile feudale până la data de 9 februarie 1861. În alte părți ale Europei, ca de exemplu în cea mai mare parte a Scandinaviei, instituțiile feudale, inclusiv șerbia, nu au fost niciodată practicate, dat fiind specificul agriculturii nordice.

Războiul țărănesc condus de Gheorghe Doja 


(9 aprilie - 15 iulie 1514) a fost una dintre cele mai mari răscoale din istoria teritoriului României. Datorită amplorii, a programului și a consecințelor sale, răscoala este considerată a fi fost un adevărat război țărănesc. Se încadrează în frământările și răscoalele țărănești europene, cu aceleași caracteristici antifeudale, dar cu un program influențat de situația locală.
După răscoala țărănească din 1437nobilimea victorioasă a continuat procesul de feudalizare. Cauzele răscoalei rezultă din împotrivirea țăranilor față de tendințele de îmbogățire accentuată a nobilimii prin creșterea obligațiilor la prestațiile în muncă și dările în produse și bani. Datorită dezvoltării circulației mărfurilor și a economiei monetare, nobilul sporește îndatoririle feudale obligând iobagii la mai multe sarcini și dări. Nobilimea a lezat totodată și drepturi ale țărănimii libere. Și s-a opus dreptului de strămutare a țărănimii iobage. La începutul secolului al XVI-lea, în plină epocă de expansiune teritorială accelerată a Imperiului Otoman, crește nemulțumirea țăranilor față de opresiunea feudală. Țărănimii i se alătură plebea dinorașe, nemulțumită de exploatarea la care este supusă de patriciat. Li se alătură și lucrătorii de la minele de sare.

Răscoala izbucnește ca urmare a unui pretext, oferit de recrutarea pentru o cruciadă antiotomană de la începutul anului 1514, în curs de organizare în baza unui apel făcut de Papa Leon al X-lea. Datorită promisiunilor de eliberare de iobăgie a țăranilor participanți la cruciadei, în tabăra de la Buda se adună zeci de mii de țărani sub conducerea unor oameni care ulterior devin conducătorii răscoalei antifeudale. Printre ei se află și micul nobil secui Gheorghe Doja (György Dózsa) cu fratele său Grigore Doja (Gergely Dózsa) și Laurențiu Meszaroș (Lörinc Mészáros).
În fața acestei situații, nobilii se opun plecării masive a țăranilor de pe domeniile lor și au stârnit nemulțumirea țărănimii prin măsuri restrictive și opresive. Din această cauză țărănimea adunată la Buda refuză să plece în cruciada contra turcilor și se răscoală.
Țăranii, împărțiți în mai multe cete, se răspândesc în câteva direcții. La Țegled (Cegléd) fac popas, se organizează și își finalizează platforma-program. Țăranii își exprimă nemulțumirea împotriva asupririi feudale, Doja cerându-le să distrugă nobilimea blestemată și necredincioasă. Ei se răscoală împotriva dijmei, a robotei și a tuturor sarcinilor feudale. Programul răscoalei cuprindea ideea recuceririi cu armele a libertăților desființate de nobilime.

Oastea țărănească condusă de Laurențiu Meszaroș înaintează în Transilvania de nord, cea condusă de Grigore Doja în sud, iar grupul principal de oaste, condus de Gheorghe Doja, înaintează pe valea Crișului Alb. În regiunea Aradului i se alătură țărani români și maghiari.
Principala direcție a răsculaților au fost Timișoara și Cenadul, localitățile de reședință ale episcopului Nicolae Csáki (Nicolaus de Csák), principalul adversar al înarmării țăranilor în vederea cruciadei.[1] Oastea cucerește târguri și cetăți de pe Mureș. Se alătură și lucrătorii de laocnele de sare, orășenimea și mica nobilime. Răscoala atinge apogeul cuprinzând tot teritoriul. Înăbușirea ei a fost înlesnită însă de dispersarea oștilor răsculaților. Pe toiul răscoalei s-au mai afirmat ca puternici adversari ai răsculaților voievodul transilvan Ioan Zapolya, episcopul romano-catolic al Transilvaniei Francisc Várday (Ferenc Várday) și juristul István Werbőczy.
Armatele țărănești sub comanda lui Gheorghe Doja au fost inițial victorioase la Cenad și Nădlac, unde răsculații l-au capturat pe episcopul Csáki și l-au ucis. Șpanul (sau ișpanul, jupanul) Báthory a reușit să fugă și să-l cheme în ajutor pe voievodul TransilvanieiIoan Zápolya.

A urmat atacul nereușit din 15 iulie 1514 al armatei țărănești asupra Cetății Timișoara, unde se refugiase marea nobilime, și apoi, la porunca lui Ioan Zápolya, Gheorghe Doja a fost prins, torturat în mod barbar și executat prin așezare pe un „tron” încins în foc (20 iulie1514). Un rol important în ultima fază a răscoalei l-a jucat intervenția armatei regale ungare contra țăranilor.
Dieta din 1514, chemată să hotărască apărarea antiotomană, se ocupă de răscoală. Din cele 71 de articole promulgate, doar două prevedeau apărarea împotriva pericolului otoman. Aceste legiuiri, codificate de Ștefan Werbőczy în lucrarea sa Tripartitum[2] din 1517, aveau un profund caracter antițărănesc. Sarcinile feudale sunt riguros formulate, prin autoritatea statului. Din această cauză, Ungaria, mult slăbită de răscoală a suferit în 1526 o înfrângere zdrobitoare în fața turcilor în bătălia de la Mohács, după care a urmat o perioadă de 160 de ani de ocupație turcească într-o mare parte a teritoriului Ungariei.

Gânduri de seară........


E o întâmplare a fiinţei mele
şi atunci fericirea dinlăuntrul meu
e mai puternică decât mine, decât oasele mele,
pe care mi le scrâşneşti într-o îmbrăţişare
mereu dureroasă, minunată mereu.
Să stăm de vorbă, să vorbim, să spunem cuvinte
lungi, sticloase, ca nişte dălţi ce despart
fluviul rece în delta fierbinte,
ziua de noapte, bazaltul de bazalt.

Du-mă, fericire, în sus, şi izbeşte-mi
tâmpla de stele, până când
lumea mea prelungă şi în nesfârşire
se face coloană sau altceva
mult mai înalt şi mult mai curând.

Ce bine că eşti, ce mirare că sunt!
Două cântece diferite, lovindu-se amestecându-se,
douâ culori ce nu s-au văzut niciodată,
una foarte de jos, întoarsă spre pământ,
una foarte de sus, aproape ruptă
în înfrigurata, neasemuită luptă
a minunii că eşti, a-ntâmplării că sunt.(Nichita Stănescu)

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More