IZBĂVIREA
PRIN LIMBĂ
În memoria Luceafărului culturii române,
poetul Mihai Eminescu.
Poporul
ce înconjoară de jur împrejur Carpaţii, pogorâtor din basme, cel ce
binecuvântează răsăritul între Dunăre, Tisa şi ceva peste malul stâng al
Nistrului şi-a construit cu migală istoria.
Odată şi întâi, a plâns pentru
nepatrie, gândind unirea şi rosturile locale în care să se regăsească pe el
însuşi. Lucrare ce s-a izbăvit prin anul
’18 al acestui secol, ca după aceea să urmeze noi destrămări, şi parţiale
realcătuiri, ale căror eforturi continuă şi astăzi pentru scoaterea din gheara
muscălească a plaiului de vis numit, în atlase, cu nume coborâtor din tagma
sfântă a voievozilor Basarabi. Basarabia
este pământul ce îşi aşteaptă a nu ştim câta izbăvire şi o nouă şi ultimă
alipire la patrie.
Apoi
a plâns pentru limbă, un grai sărăcit prin actul opresorilor ce-l împiedecau şi
ă‑şi alcătuiască un spirit
numai al lui. Şi a aşteptat să-i vină
izbăvirea. Şi ea n-a întârziat. Era prin
1850 şi s-a numit Eminescu. Povestea sa
ţine de zeii ce mântuiesc popoarele, care, din când în când aşează câte un
geniu pe liniile lungi ale meridianelor.
Românilor le-a fost dat atunci să-l întâlnească pe izbăvitorul de limbă,
pe prinţul de neasemuită frumuseţe, care i-a învăţat să-şi revigoreze graiul
anchilozat de rugină, le-a arătat cum să-l scoată din starea de inerţie şi
nelucrare în care se afla. Le-a spus că
verbul lor este tot atât de competitiv precum cele ajunse, de acum, la
strălucire. Şi i-a convins. El a intrat pe scena culturii naţionale
aureolat de cuvintele viitorului, de sunete ce mângâiau şi încântau auzul. A fost cel ce a aşezat Caftan Domnesc pe
limbă românească, făcând-o la fel de frumoasă precum plaiurile carpatine. A racordat-o la sunete ce-şi au sorgintea în
susurul cristalin al râurilor de munte.
I-a învăţat să lucreze cu cuvintele, le-a demonstrat taina înlăturării
zgurii ce-i anchiloza articulaţiile, apoi le-a lăsat să zboare, să cuibărească
în sufletul şi inima oamenilor, să-i facă fericiţi, pentru că oraţiile,
strigăturile şi nu la sfârşit de tot cimiliturile, ca să nu mai vorbim de
poezie, de limba temeinic articulată de acum a povestitorilor, au devenit
într-atât de strălucitoare încât un întreg popor îşi trăia şi izbăvirea
cuvântului rostit şi aşezarea lui în rosturile sale.
Când opera de revigorare a rostirii
româneşti, când tainele întineririi oralităţii au fost temeinic aşezate în
mâinile ucenicilor săi, Eminescu s-a reîntors în eternitatea din care a
venit. Anul despărţirii, 1889, an căruia
ursitele, socotindu-l vinovat de trecerea în nefiinţă a celui mai luminat
spirit al poporului din preajma Carpaţilor, i-au predestinat repetări ciclice
pentru timpurile ce aveau să vină cu rosturi de mântuirea şi vindecarea de
opresiuni a românilor. Aşa se face că la
primul ciclu, centenar, 1989, venea şi cea mai mare izbăvire a pogorâtorilor
din Eminescu, uciderea balaurului roşu, cel ce, timp de patruzeci şi cinci de
ani, a umilit, a sfârtecat şi a ucis. Că
Eminescu ne-a mântuit şi de comunism n-o ştie nimeni iar pentru îndreptarea
acestui lucru am ridicat acest poem.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Va rog sa va spuneti parerea , fiecare parere conteaza , doar o singura rugaminte am pastrati limbajul decent , fara cuvinte urate injuraturi , instigare la rasism ,xenofobie si jignire a celui caruia va adresati ( vom modera doar aceste comentarii ),va multumesc si asteptam cu interes comentariile dumneavoastra. .