marți, 22 aprilie 2014

Gânduri de seară........


Atât de rar vedem în jur ochi strălucind curat,
Acum când totul e să iei, să n-ai nimic de dat.
În tot mai greu loveşti s-aduni averi fără egal,
Cum să mai credem în poveşti când totu-i pe cântar?

Ce vilă ai, ce bani produci, e tot ce ne-a rămas!
Priveşti în urmă să-nţelegi, să ştii care-a fost primul pas..
Ochii ei mari râdeau plângând, ce bine-ţi aminteşti,
Dar nu mai ştii de ce-a plecat, nu ştiiiii de ce te fereşti.



Tot alergând după averi ne rătăcim de tot.
Pustii, prea singuri şi străini de noi, ne învârtim în loc.
Renunţi mereu, te-ascunzi mereu de tot ce-ai vrea să fii,
Murind ajungem oameni mari, fără a fi fost copii.


În care vis te-ai rătăcit? Care dorinţă ţi s-a împlinit?
Tot alergând după averi ne rătăcim de tot...
Pustii, prea singuri şi străini de noi, ne învârtim în loc.
Te-ntrebi mereu unde-ai greşit pe drumul ce-ai ales
Şi-ajungi bătrân şi vezi plângând că n-ai avut vreun sens....


„Golaniada”


Manifestațiile din Piața Universității sau "Golaniada" sunt evenimentele de masă petrecute în Piața Universității din București între 22 aprilie și 15 iunie 1990. Inițiate din pricina nemulțumirii generale cu privire la evoluția vieții politice din România post-decembristă, protestele vor fi oprite prin aducerea muncitorilor din mine în capitală pentru a-i forța pe participanți să renunțe. Manifestațiile au fost supranumite „Golaniada”, titlu provenind din apelativul „golan”, folosit îndeosebi de către președintele Ion Iliescu cu referire la protestatari.


Data de 22 aprilie 1990 este considerată prima zi a celei mai mari demonstrații anticomuniste din perioada post-decembristă. Din acea zi, Piața Universității, zonă centrală a Bucureștiului a fost declarată “Zonă liberă de neo-comunism”. O mână de oameni au blocat pe 22 aprilie 1990 Piața Universității, declanșând un fenomen considerat ca fiind cea mai amplă și spectaculoasă mișcare socială din perioada de tranziție postdecembristă a României.

În zilele care au urmat ocupării Pieței Universității, mii de oameni demonstrau zilnic convinși de faptul că cei care preluaseră puterea mimau democrația, iar după revoluție nu se făcuse decât o rotație a cadrelor comuniste și securiste. Iliescu se înconjurase cu reprezentanți ai fostei nomenclaturi și în afara câtorva măsuri populiste luate de ochii lumii nu se făcea nimic. În schimb, începuse prigoana opozanților lui Iliescu, se făceau arestări ilegale, erau expulzați cetățeni români care participau la demonstrațiile anti-FSN, Regele Mihai fusese împiedicat să intre în țară și posturile naționale de televiziune și radio erau folosit exclusiv în interesul Puterii neocomuniste al cărei exponent era Ion Iliescu. Cea mai mare manifestație -maraton, anticomunistă, a început la data de 22 aprilie 1990 și a încetat în același an, în ziua de 13 iunie ca urmare a intervenției violente a minerilor și forțelor de ordine. În noaptea de 13-14 iunie, în Capitală, a avut loc un veritabil război urban soldat cu morți și răniți prin împușcare.


Drept rezultat al discursului susținut în Consiliul Provizoriu de Uniune Națională (CPUN) a lui Ion Iliescu, care a calificat drept „huligani” și „golani” demonstranții de la Universitate, în piață au început să vină din ce în ce mai mulți oameni. Pe fațada Universității au fost postate portrete ale lui Mihai Eminescu și afișe, printre care unul cu punctul 8 al Proclamației de la Timișoara. Pe zidurile Facultății de Arhitectură a fost întinsă o pancartă imensă: „Facultate de golani”. Manifestanții scandau: „Nu suntem partide!” și „Suntem golani!”. Cuiva i-a venit ideea de a scrie „golan” pe un cartonaș pe care l-a prins pe piept, ca pe o insignă. A fost suficient ca gestul să fie copiat de toți cei din jur. Mii de oameni și-au creat astfel de insigne. Insulta adresată manifestanților de Ion Iliescu a devenit simbolul luptătorului anticomunist, al militantului pentru democrație, intrând astfel în legendă. S-au format chiar „categorii” de golani: „golan de bine”, „golan de bună-credință”, „golan titrat", „golan elev”, „mini-golan”, „golan muncitor”, „golan arestat”, „golan alergic la roșu”, „golan cu două doctorate”, „golan meditator de feseniști”, „golan cu opinii”, „mamă de golan” ș.a.

Din prima zi a manifestației-maraton din Piața Universității și până la finalul acesteia, ca urmare a intervenției în forță a autorităților, sute de mii de persoane au tranzitat zona declarată „liberă de neocomunism - kilometrul zero al democrației”. Peste o mie de persoane, studenți, intelectuali, reprezentanți ai societății civile, protestatari, lideri ai organizațiilor neguvernamentale, muncitori, militari etc., au avut posibilitatea să se exprime neîngrădit de la balconul Universității, transformat într-o veritabilă tribuna a democrației.
Aceasta decizie luată de Liga Studenților din Universitate a marcat începutul a ceea ce se va numi „Fenomenul Piața Universității”. Studenții de la universitățile bucureștene, dar și reprezentanții altor centre universitare au râmas alături de manifestanții de la Universitate, susținând protestele opozanților lui Iliescu și ai FSN-ului până la data de 24 mai 1990. Aplicarea punctului 8 din Proclamația de la Timișoara, desființarea Decretului 473 care subordona Televiziunea națională conducerii de partid și de stat, epurarea guvernului de nomenclaturiști, amânarea alegerilor, judecarea vinovaților de crimele din decembrie 1989 au fost doar câteva din revendicarile susținute de cei care au manifestat în Piața Universității.................

duminică, 20 aprilie 2014

Gânduri de seară........


Desigur, primăvara mi-a ţâşnit din tâmple.
De umbre, umerii îmi şiroiesc, tăcut,
prea bine mi-e şi nu mă mai pot rumpe
de aerul rotund ce m-a-ncăput.

E-ntâia oară când rămân fără de viaţă,
de primăvară-ncercuit cu frânghii,
până miresmele îmi dau un pumn în faţă,
trezindu-mă, le-adulmec şi le mângâi.

Şi mor a doua oară, când îmi taie chipul
pala de raze atârnând de crengi
şi iar mi se roteşte-n păsări timpul,
când pasul tău răsună pe sub crengi.




Cu văzu-nchis, simt cum îmi bat peste sprâncene
imaginile tale, clinchetând.
Mor sacadat şi reînviu din vreme-n vreme,
de-otrava morţii sufletu-mi eliberând.

O, primăvara flăcări roşii-nalţă.
Pe rugul lor mi-e sufletul întins
până miresmele îmi dau un pumn în faţă,
şi mă trezesc, şi-nving şi sunt învins. (Nichita Stănescu)

A SPURCAT PALATUL VICTORIA & Tiberiu Vanca

A SPURCAT PALATUL
VICTORIA
Personajul de care ne vom ocupa îndeplineşte vremelnic funcţia de prim-ministru al Guvernului României şi răspunde la patronimicul Ponta iar la individualizarea se află sub o asociere de prenume, respectiv Victor-Viorel. Autor de acte antisociale din seria cărora amintim, la început, plagiatul. Este o persoană ce a dorit să se acopere cu o distincţie de cercetător ştiinţific, respectiv să-şi anexeze identităţii un titlu doctoral. Dar cum îi lipsea capacitatea intelectuală pentru a accede în numita breaslă şi-a căutat un mentor doctoral o persoană, aflată, multă vreme, în gura presei pe tema orientării sexuale, acuze ce au curs liniar, fără ca cel acuzat să se socotească calomniat să cheme la răspundere autorii acestor semnalări. Ne referim la premierul corupt, aflat astăzi în recluziune pentru actele antisociale comise în timpul mandatului. V.V. în anii în care persoana la care am făcut referire s-a aflat în Palatul Victoria, a fost nu numai apropiat al acestuia cât a fost lansat de acesta în politica mare, Şef al Corpului de Control al Primului Ministru, şi un portofoliu de ministru însărcinat cu parlamentul. Prins asupra furtului intelectual de proporţii, peste o sută de pagini dintr-o monografie de autor în înseilarea unei teze doctorale, precum şi în redactarea unei monografii, pretins ştiinţifice, V.V.P. nu a roşit şi nu a luat nici una din măsurile ce se impuneau în astfel de „incidente”, respectiv renunţarea la titlul doctoral de referinţă şi demisia din demnitatea de prim ministru, demnitate exercitată în momentul în care furtul intelectual a devenit public. Cu sprijinul unor miniştrii obedienţi, Liviu Pop şi Ecaterina Andronescu, care i-au spălat putreziciunea morală şi-a continuat mandatul public persiflându-i pe cei ce îndrăzneau să facă referiri la furtul comis. Aidoma mentorului său care aşa cum am arătat nu şi-a apărat reputaţia, nici V.V. P. n-a făcut demersurile de tragere la răspundere a celor care au propus opiniei publice faptele sale.
De dată recentă procurorii anticorupţie instrumentând urmărirea penală împotriva unuia din baronii PSD, respectiv, Adrian Duicu, zis Joni Gazolină poreclă ce viza activitatea acestuia ca contrabandist de produse petroliere, post factum stării de încălcare amintită, persoana, membru activ al PSD, urcă pe scara ierarhică a partidului condus de V.V.P., până la demnitatea de vicepreşedinte al partidului, intrând în iubirea prim-ministrului până la a fi prezentat în adunările publice la care acesta participa în calitatea sa de şef al partidului, sub aplauzele mulţimii, îl dezmierda, pe emancipatul fost contrabandist, printr-o adresarea familiară, ca între cei apropiaţi „în cuget şi-n simţiri”, „Adi”. Şi pentru că Adi era şi un „pupincurist harnic”, partidul garantând pentru „sănătatea sa morală” îl nominalizează candidat în alegerile locale pentru funcţia de Preşedinte al Consiliului Judeţean Mehedinţi, mai mult partidul îşi mobilizează forţele din judeţ şi persoana, supra compromisă, adjudecă funcţia şi de la înălţimea acesteia pune în operă acte antisociale înseriate , în sensul că prin societăţile sale comerciale absoarbe fonduri importante din bugetul judeţului fără însă a se opri aici. Având şi calitatea, importantă de vicepreşedinte al PSD (central) se socoteşte legitimat în a-şi implanta oamenii în organele centrale ale puterii, printre care, în tema noastră, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Ministerului Public, iar pentru că o astfel de operaţie nu se putea realiza decât cu preţul unui trafic de influenţă la cel mai înalt nivel, a purces la Palatul Victoria. Se îmbrăţişează cu „naşul” care bucuros că a venit Adi Mehedinţeanul îl primeşte, îi „provoacă” o îmbrăţişare „prim-ministerială” şi evident, sub povara emoţiilor că-şi vede un colaborator atât de drag, îl întreabă „Cu ce treburi Adi?” Iar Adi, îi spune că vrea o vorbă bună pentru promovarea unui şobolan local, îl numim pe un oarecare, şef al Inspectoratului Judeţean de Poliţie, pe nume, Ponea, într-o funcţie de director în Inspectoratul General al Poliţiei, şi pe consoarta acestuia tot, Ponea, într-o funcţie de conducere la Direcţia Naţională Anticorupţie sau Parchetul General. Receptiv, pruncul teribil al politicii româneşti, V.V.P., a bătut din călcâie şi cu forţa sa prim ministerială, a glăsuit: „Rezon” (le are pe astea din comediile caragielene!), aşteaptă în birou la Stoica că o să-l sun pe Tobă (n.n. comandantul Inspectoratului General al Poliţiei) să dea o fugă până aici, şi bătându-l pe umăr l-a asigurat „O să vă înţelegeţi!” Cu adevărat Adi Mehedinţeanul n-a trebuit să aştepte mult şi demnitarul Tobă şi-a făcut prezenţa. Aflat într-un loc într-atât de select generalul după ce a aflat din gura petentului, cât de „măruntă-i este cererea”, a bătut, la rându-i, din călcâie şi a spus „Rezon!”. Şi astfel s-a comis un trafic de influenţă, demn de a fi înscris cartea cu tâmpeniile prepuşilor democraţiei originale pe care tocmai o traversăm, carte în paginile căreia V.V.P. ocupă , nu se putea altfel, un loc fruntaş.
Numai că mârşăvia al cărui autor este Adrian Duicu şi complice Victor Viorel Ponta, a ajuns şi în urechile procurorilor anticorupţie care se autosesizează, îi ia pe sus pe Duicu pe Ponea , pe un oarecare Rădulescu şi alţii, îi cazează pentru 29 de zile la loc răcoros, că de, vine vara şi va fi căldură mare. Cât despre V.V. P., până în prezent „ioc” privitor la măsurile represive, semn că procurorii anticorupţie, din când în când mai fac şi ei politici de „favorizare a infractorilor”, pentru că numai aşa se poate înţelege de ce pe „Viptor-Viorel_ întârzie să-l lege.
Numai că lui Victor Viorel i-a intrat frica în sânge şi cu mintea lui nerodnică a ajuns la concluzia că Palatul Victoria nu este sigur pentru politicile lui de susţinere a baronilor locali, cei care l-au năimit în funcţia de prim ministru la contraprestaţia de a-i susţine necondiţionat, cu toate puterile şi indiferent de riscuri, drept care a luat măsura de a-şi strămuta cabinetul prim-ministerial în clădirea Ministerului de Apărare. Când această „năzbătie” demnă numai de mintea prea fragilă al unui prunc neterminat întru bărbăţie, a ajuns la urechile opiniei publice, scandalul a luat proporţii atât pe canalul Adi Mehedinţeanul şi consorţii întru rele, cât şi pe cel al prestaţiilor prim ministeriale. Strâns cu uşa de hohotul ce nu mai contenea „Viptor”-Viorel, s-a simţit dator să cuvânteze şi iată ce „rara avis” i-a ieşit pe gură: „Am vrut să dovedesc că nu am nimic de ascuns!”
Păi! Viptoraş tată! Prin mişcarea cu strămutarea cabinetului prim –ministerial din Palatul Victoria, în buncărele Ministerului Apărării, ai dovedit exact contrariul şi anume că:
În Palatul Victoria nu mai ai siguranţa de care în mod presant ai nevoie să duci la bun sfârşit politicile (n.n. zise: fapte antisociale) impuse de către cei ce te-au năimit în funcţia de Preşedinte de Partid, răufăcătorii numiţi”baroni locali”, care au cam început să fie săltaţi. Cei ce prin prezenţa Domniei Tale în scaun prim ministerial au crezut că s-a implementat câmp pentru producerea faptelor antisociale atât de necesare nevoilor baronatului.
Ai ales Ministerul Apărării pentru că unitate militară fiind, este suficient de bine securizată astfel că urechile lungi ale DNA-ului să nu mai poată absorbi, ce altceva, decât sunetele, ce se produc în câmpul de muncă al Domniei Tale , nu cele ce privesc treburile statului, că pe astea le-ai cam dat …! cât şuietele cu mai marii „Măriei Tale!” baronii, cei al căror „Băiat de mingi ai devenit.”
Dacă ai fi vrut cu adevărat să dovedeşti că nu ai nimic de ascuns ai fi închiriat un stand în Piaţa, să zicem, Matache, ţi-ai fi instalat acolo masa prim ministerială şi ai fi operat transparent, pentru nevoile patriei, şi nu a baronilor.
Până una alta a-i reuşit o performanţă unică în Istoria României, „A-i spurcat Palatul Victoria”, locul de unde au edictat acte întru creşterea României Brătenii; Iuliu Maniu; Nicolae Iorga şi ceilalţi mari oameni de stat, să ne gândim doar la cei dintre cele două războaie.
19 aprilie 2014.
TIBERIU VANCA

sâmbătă, 19 aprilie 2014

Gânduri de seară.........



Şi-au tremurat stăpânii lumii
La glasul blândului profet,
Şi-un duşman au văzut în fiul
Dulgherului din Nazareth!


El n-a venit să răzvrătească
Nu vrea pieirea nimănui;
Desculţ, pe jos, colindă lumea
Şi mulţi hulesc în urma lui.

Şi mulţi cu pietre îl alungă
Şi râd de el ca de-un smintit:
Iisus zâmbeşte tuturora-
Atotputernic şi smerit!

El orbilor le dă lumină,
Şi muţilor le dă cuvânt,
Pe cei infirmi îi întăreşte,
Pe morţi îi scoală din mormânt.

Şi tuturor deopotrivă
Împarte darul lui ceresc-
Şi celor care cred într-însul,
Şi celor ce-l batjocoresc.

Urască-l cei fără de lege.....
Cei pasă lui de ura lor?
El a venit s-aducă pacea
Şi înfrăţirea tuturor.

Din toată lumea asupriţii
În jurul lui s-au grămădit
Şi-n vijeliile de patimi
La glasul lui au amuţit:

"Fiţi blânzi cu cei ce vă insultă,
Iertaţi pe cei ce vă lovesc,
Iubiţi pe cei ce-n contra voastră
Cu vrăjmăşie se pornesc"...

Cât bine, câtă fericire,
Şi câtă dragoste-ai adus!
Şi oamenii drept răsplătire
Pe cruce-ntre tâlhari te-au pus.

Au râs şi te-au scuipat în faţă
Din spini cunună ţi-au făcut,
Şi în deşarta lor trufie
Stăpâni deasupra-ţi s-au crezut...

Aduceţi piatra cea mai mare
Mormântul să-i acoperiţi,
Chemaţi sutaşii cei mai ageri,
Şi străji de noapte rânduiţi!

S-au veselit necredincioşii
C-au pus luminii stăvilar,
Dar ea s-a întărit în focul
Durerilor de la Calvar.

Şi valurile-i neoprite
Peste pământ se împânzesc,
Ducând dreptate şi iubire
Şi pace-n neamul omenesc.

Voi toţi, ce-aţi plâns în întuneric
Şi nimeni nu v-a mângâiat,
Din lunga voastra-nghenunchere
Sculaţi... Christos a Înviat!  (Alexandru Vlahuţă   )

vineri, 18 aprilie 2014

Isus din Nazaret ( Patimile lui Isus -The Passion off the Christ )

Patimile lui Hristos / The Passion of the Christ
Film religios, Italia-SUA, 2004
Regia: Mel Gibson
Cu:
James Caviezel
Maia Morgenstern
[3] nom. Oscar
“Mel Gibson a reuşit să facă un film despre Iisus Christos în care Dumnezeu lipseşte. Transcendenţa nu se manifestă decît vag meteorologic (nori, ploaie, cutremur) sau în variantă demonică. Din cînd în cînd, un vampir palid se strecoară printre protagonişti, pentru a semnala nelămuriţilor de unde vine răul. În rest, e vorba strict despre ce se poate face cu un corp omenesc, dacă vrei să provoci oroare.” (Andrei Pleşu) (Dilema veche, Nr. 12, 2 – 8 aprilie 2004)
“Eu cred că filmul lui Gibson e o capodoperă. Şi cred, de asemenea, că dezgustul şi stinghereala noastră în faţa acestui film sînt, la rîndul lor, o capodoperă. Ele se înfăşoară, cu şiretenia unui alibi, în cîteva argumente care invocă onoarea lui Gibson pierdută a Spiritului, dar tot ele sînt şi calea noastră de fugă. De o discuţie insuportabilă şi de la locul favorit al faptelor cu care istoria ne demonstrează mereu că nu vrea să fie nici cuminte, nici binecrescută.” (Traian Ungureanu) (22, Nr. 738, 27 aprilie – 3 mai 2004)
“Filmul ‘Patimile lui Hristos’, regizat de Mel Gibson, este foarte slab. Prost gîndit, prost regizat, prost realizat. Cu puţine excepţii, prestaţiile actoriceşti sînt mediocre. Cea mai slabă este chiar cea a actorului Jim Caviezel, interpretul lui Iisus. Faptul nu i se datorează numai lui, ci şi regizorului. Actorul a trebuit să interpreteze un humanoid din carne însîngerată şi sfîrtecată, care, gîtuit de durere, abia poate să îngaime cuvintele.” (Andrei Oişteanu) (Evenimentul Zilei, 19 aprilie 2004)
“Există un singur film cu adevărat excepţional despre Isus: se numeşte Evanghelia după Matei, a fost făcut acum exact 40 de ani, este în alb-negru, iar regizorul lui era comunist şi homosexual: Pier Paolo Pasolini. De unde se vede că numai Credinţa te poate ajuta în viaţă, dar nu te ajută să faci filme bune. Amin!” (Alex. Leo Şerban) (Ziarul de duminică, Nr. 16 (196), 23 aprilie 2004)
“Cu excepţia Evangheliei după Matei a regizorului italian Pier Paolo Pasolini, este singurul film religios care pare a respecta ceea ce s-a întîmplat în realitate. Avem de a face cu redarea cea mai impresionantă, cea mai competentă şi cea mai realistă a ultimelor ore trăite de Cristos din cîte au fost transpuse în film.” (Rogert Ebert) (Adevărul literar şi artistic, nr. 706, 2 martie 2004)

Bazilica Sfântul Petru


Bazilica Sfântul Petru (Basilica di San Pietro in Vaticano) din Roma se găsește în Cetatea Vaticanului, înăuntrul statului pontifical, în monumentala Piazza San Pietro. Edificiul, lung de 186 metri, înălțimea cupolei de 119 metri, cu o suprafață totală de peste 15.000 m², este cel mai mare lăcaș al creștinătății. Bazilica Sfântul Petru este una din cele patru bazilici patriarhale din Roma, alături de Bazilica San Giovanni în Laterano, Santa Maria Maggiore și Bazilica Sfântul Paul din afara zidurilor.



                                            Circul lui Nero, locul martiriului Sfântului Petru.




Bazilica este rezultatul unor lucrări de-a lungul mai multor secole. La început a fost doar un monument comemorativ în locul unde Sfântul Apostol Petru, considerat drept primul papă al Romei, ar fi fost martirizat și înmormântat, în apropierea circului lui Nero. Între anii 319 și 329 împăratul Constantin cel Mare a construit pe acest loc o mare bazilică.
      





În secolul al XV-lea, clădirea era în stare de ruină și papa Iuliu al II-lea hotărăște construirea unei noi bazilici de mare amploare. Construirea edificiului actual, începută la 18 aprilie 1506, se sfârșește în anul 1612 în timpul papei Paul al V-lea. Bazilica a fost sfințită la 18 noiembrie 1626 de către papa Urban al VIII-lea.



Numeroși arhitecți și artiști de prestigiu au contribuit la realizarea acestei opere: arhitectul Bramante inițiază primele lucrări, Michelangelo execută proiectul cupolei, Rafael Sanzio modifică planul originar dintr-o cruce grecească într-una latină, Carlo Maderno completează fațada, Bernini desenează planul pieței cu faimoasele colonade.


Planul bazilicei este în forma unei cruci latine cu trei "nave". Între stâlpii navei centrale, de la transept la absidă, se găsesc 39 de nișe, fiecare cu statuia unui sfânt întemeietor al unui ordin religios. În interior se poate admira un mare număr de statui în marmură, travertin sau bronz, printre care monumente funebre de Bernini (mormântul Papei Alexandru al II-lea), Antonio del Pollaiolo (mormântul Papei Inocențiu al VIII-lea), Arnolfo di Cambio și de Antonio Canova.
De o neasemuită frumusețe este grupul sculptural "Pietà" al lui Michelangelo, realizat în tinerețe.


În mijloc, sub cupolă, se află altarul principal al papilor, dominat de un baldachin înalt de 29 metri, realizat în bronz de Bernini. În absidă se găsește Scaunul episcopal al Sfântului Petru, susținut de statuile a patru sfinți învățători ai Bisericii: Sf. Ambrozie, Sf. Augustin, Sf. Atanasie și Sf. Ioan Gură de Aur.


Din apropierea coloanelor de susținere a cupolei se coboară în grota Vaticanului, care reprezintă cripta bazilicei, unde sunt resturile clădirii inițiale și ale unui vechiu cimitir, unde ar fi fost mormântul Apostolului Petru. Aici se găsesc numeroase morminte ale unor papi, cardinali și prinți laici.
                 
                                  

Din punct de vedere artistic, bazilica "Sfântul Petru" reprezintă triumful barocului roman, într-un moment al istoriei europene, în care Biserica Catolică căuta să se impună ca prestigiu față de creșterea puterii statelor naționale, Franța și Spania.
 
                             

Bazilica "Sfântul Petru" este sediul principalelor manifestări ale cultului catolic și are o funcție solemnă cu ocazia celebrării sărbătorilor "Nașterii Domnului", "Paștelui", ritualilor din "Săptămâna Sfântă", proclamării noilor papi și funerarilor celor defuncți.

    Statuia lui Hristos, împreună cu sfinții Ioan Botezătorul (stânga) și Andrei(dreapta).


                                                                     Statuia Sfântului Petru.

 

                                                                 Statuia Sfintei Elena.



                                                            Statuia Sfântului Andrei.


                                                        Altarul Papei Leon cel Mare.
                     

                                                      Fațada și statuile bazilicii.














joi, 17 aprilie 2014

„Eu am rămas sub zidurile Troiei”.


Dr. Galina Răduleanu

"Lupta pentru distrugerea intimităţii e mai prezentă ca oricând, dar cu metode mai perfide!"




Imediat după căderea (cel puţin oficială) a comunismului, în ianuarie 1990, când începuseră să se facă auzite voci care acuzau făţarnic Biserica Ortodoxă de o „lipsă de martiraj” în timpul perioadei regimului totalitar, s-a ridicat o altă voce care le-a stat împotriva: aceea a Părintelui Boris Răduleanu, unul din pătimitorii temniţelor comuniste, condamnat la 10 ani pentru catehizarea copiilor şi la încă 15 ani pentru articolele scrise împotriva regimului. „Unde a fost Biserica?”- „În prima linie” răspunde Părintele, în „tranşeele” beciurilor Securităţii, prin miile de preoţi, monahi şi mireni conştienţi că lupta pentru Adevăr trece prin sânge şi prin Cruce. Aceasta este Biserica, cea zidită pe sfinte moaşte, şi pe această Biserică „porţile iadului nu o vor birui”Matei 16:18 , după cum ne-a încredinţat Hristos.
                                                                                                            Părintele Boris Răduleanu

Mărturie a acestui cuvânt este însăşi fiica Părintelui Boris Răduleanu, Doamna Galina Răduleanu, trecută la rându-i prin aceleaşi „tranşee”- şi la rându-i ridicată întru pregustarea Împărăţiei Cerurilor încă din viaţa de acum. După experienţa închisorii şi-a împlinit unul dintre vise practicând medicina ca psihiatru la spitalul „Al. Obregia”din Capitală, câţiva ani şi după ieşirea la pensie. În ajunul lansării cărţii domniei sale, „Repetiţie la moarte… din spatele gratiilor”, D-na Galina, ajunsă acum la vârsta de 80 de ani, a primit invitaţia de a se întâlni cu un grup de tineri pentru a da mai departe ceea ce generaţii după generaţii au purtat, din grija de a nu se pierde.

- Atunci când tata, Părintele Boris Răduleanu, a fost arestat, la 13 martie 1960, la percheziţie i s-a luat şi ultima hârtie, lucruri pe care tata le scrisese o viaţă întreagă — totul. În această percheziţie se găsiseră însă şi jurnalele mele, caietele pe care tata, când aveam 10 ani, mi le-a pus în mâna şi a zis: „Scrie tot ceea ce ţi se întâmpla, tot ceea ce gândeşti, tot ceea ce vrei!”. De-aici a pornit totul. Pentru că eu eram foarte sinceră şi scriam exact cum gândeam în caietele respective, şi sigur că ceea ce gândeam era departe de a fi în conformitate cu vremurile pe care le trăiam. Mai ales făceam anumite comentarii în ceea ce priveşte felul în care se comportau comuniştii, şi multe, multe altele.

În plus, eu mai aveam încă un stigmat: datorită acestei împotriviri făţişe împotriva deznaţionalizării şi a comunismului, aveam un caieţel tot aşa, cu însemnări, în care îmi scriam părerile despre orele noastre de la Liceul „Lazăr”, unde eram elevă. Şi sigur că la istorie făceam biografia lui Stalin, la geografie făceam geografia U.R.S.S.-ului, drept care eu îmi spuneam toate părerile, şi despre profesorii pe care îi aduseseră aşa, mai „pe puncte”, la noi.

 Galina Răduleanu, după eliminarea din liceu, 1952.

O bună amică, secretara UTM-ului, mi-a furat carneţelul şi l-a dus la directoare, care a fost obligată să ia măsuri. Şi a fost adusă o inspectoare de la Ministerul Învăţământului, şi pe baza acestui carnet eu am fost eliminată pentru totdeauna din toate şcolile din România. Eram în clasa a X-a, deci aveam 17 ani.

Mai târziu, la câteva luni, m-am încadrat într-o muncă, la o tipografie, ca magazioneră, şi după vreun an de zile tata a avut o idee dată de un prieten: să iau de la Lugoj, unde făcusem opt clase, certificatul de absolvire a celor opt clase — pentru că pe atunci nu erau computere, nu se prea ştia ce se întâmplă dintr-o parte într-alta a ţării. Pe baza acestui certificat, eu fiind şi salariată, am făcut la seral încă o dată liceul. M-am înscris la facultate la Cluj, pentru că la Bucureşti putea oricând să mă vadă cineva, şi am terminat facultatea fără voia lor – sub ochii lor! Numai că acuma, odată tata arestat, s-a descoperit şi ceea ce am făcut eu. Deci era o vină în plus, cu toate că nu mai puteau să facă nimic, fiindcă nu era nici un fel de plastografie — eu am făcut complet legal facultatea.

Şi, în cele din urmă — eu eram medic la Poiana Mărului, la ţară, un sat care atunci era minunat, un sat excepţional, arhaic, de altădată… Eram cu calul, cu câinele, făceam teren… Şi acolo a venit Securitatea, mi-a făcut o percheziţie, şi pe 23 septembrie am fost dusă la Braşov, şi ulterior la Uranus, unde tata era deja de şase luni de zile. Bineînţeles că eram speriată, nu se poate să nu fii, dar în sinea mea aveam o oarecare mândrie: îmi ziceam că toţi ăştia pe care îi iau comuniştii şi-i chinuiesc sunt eroi — şi eu voiam să fiu eroina!

Şi acolo am început ancheta. Aveam la vremea aceea 24 de ani. Acuma, fiind eu cu toate documentele mele şi cu toată istoria mea scrisă, mă gândeam: „Măi“, zic, „de fapt e adevărat că eu sunt împotrivă — dar la urma urmei n-am făcut nimic, sunt nevinovată”. Numai că anchetatorii, care erau şi analfabeţi, şi proşti, erau foarte puşi pe o anumită linie: trebuiau, cu orice preţ, cu frazele lor de lemn, să-şi facă dosarul, pentru ca să se arate importanţi, foarte importanţi… În ’60 nu mai era elita aceea politică, însă Securitatea trebuia să-şi menţină poziţia de supremaţie şi de „păzitor al democraţiei” — şi atunci, cum-necum, ei trebuiau să inventeze duşmanii. Şi noţiunea de „a face”, la ei, era egală cu „a vorbi”, pentru că punctul la care te încadrau era articolul 209, punctul 2, litera A – care erau „discuţii”. Or, analfabetul de anchetator te întreba aşa: „Ce discuţii aţi vorbit?” sau „Ce aţi făcut?“. Eu nu făcusem nimic, nu ştiam nimic, eram foarte liniştită. Până la urma m-au lămurit ei că, faptul că gândisem şi vorbisem (mă rog, vorbisem cu tata) era un delict: delict de opinie. Şi, după un număr impresionant de luni şi o atmosferă celulară foarte apăsătoare şi foarte chinuitoare (în care, de la orele 5 dimineaţa până la 10 seara, n-aveai voie să stai decât pe marginea patului, n-aveai voie să te sprijini, n-aveai voie să aţipeşti, n-aveai voie să vorbeşti tare, trebuia să fii ca o simplă marionetă), a urmat procesul.

Dar toate acestea aveau şi un revers, pentru că, ştiţi, ca în vasele comunicante, când se taie celelalte vase, tot lichidul se ridica pe unul singur, şi atunci se ridică într-o cantitate mai mare, toate celelalte vase fiind suprimate. Deci în această asceză, că e un fel de asceză forţată la care eşti supusă, nu-ţi rămâne decât o singură posibilitate: să te întorci în tine, să te găseşti şi să-ţi trăieşti viaţa interioară mult mai intens decât ai trăit-o până atunci, şi mult mai intens decât o vei trăi după ce vei ieşi din închisoare…

În vremea asta, pe tata l-au torturat timp de nouă luni de zile într-un mod barbar — de altfel modul „obişnuit”, nu pot să zic că a făcut excepţie – până când l-au adus la spitalizare. Acolo, când te torturau, era de faţă şi doctorul, care venea să constate dacă mai poţi să fii torturat sau trebuie să se oprească, că altfel moare deţinutul şi piere „obiectul muncii”. Iar pe taică-miu şi-au revărsat întreaga ură, şi comunistă, şi ateistă, şi l-au torturat teribil. A fost dus la spital, acolo l-au mai reanimat; ajunsese piele şi os, ca o zdreanţă. Iar ca să fie tortură pe toate planurile, au găsit un motiv să-l aresteze şi pe fratele meu, care era student, şi nu avea absolut nimic de care să poată ei să se agaţe, decât că la un moment dat plecase de acasă la Constanţa, avea el în cap să fugă, dar n-a făcut-o — şi atunci s-au agăţat de asta, că a vrut să fugă, lucru pentru care n-au avut nici o dovadă, şi l-au băgat în închisoare şi în proces. Şi în procesul ăsta mai era şi verişoara mea, Doamna Xenia Mămăligă (acum Maica Mina), care fusese legionară, dar nu făcea nici un fel de caz de asta. A urmat procesul. Procesul a fost lucrul cel mai cumplit, absolut cel mai cumplit, pentru că acolo îţi vedeai părintele ajuns ca o fantomă, fratele scheletic, şi o grămadă de minciuni care se derulau. În procesele comuniste nu exista decât martorii acuzării, nu exista martorii apărării – asta doar la „burgheji”, la comunişti, nu! N-aveai voie să vorbeşti cu cel de alături. Şi a fost un proces tipic, aşa cum au fost toate procesele lor, la care era sentinţa dinainte stabilită de către Securitate — de altfel anchetatorul, D-l Mihăilescu, ne-o şi spusese. Şi completul de judecată a luat aminte şi s-a supus, aşa încât la sfârşit tata a fost condamnat la 15 ani, Xenia la 10, eu la 7 şi fratele meu la 5. Şi aşa a început periplul prin închisori.

Anchetatorul, care avea un anumit simţ al umorului, îmi spunea să nu fiu amărâtă, că în închisoare cei mai grei sunt primii zece ani şi ultimii zece ani. Ăsta era bancul. Iar un alt banc, pe care ni-l spunea turnătoarea care era în celulă cu mine: doi inşi se întâlnesc, şi unul întreabă: „Măi, nu te-am mai văzut de mult, ce-ai păţit?” „Păi am stat la închisoare, am fost condamnat…” „Pentru câţi ani?” „Pentru cinci ani” „Pentru ce?” „Pentru nimic” „Fii serios, mă, «pentru nimic» se dau zece!”…

Este de remarcat că, în închisoare, cei care au avut simţul umorului — şi în închisoare s-a râs foarte mult, foarte mult! — au suportat mult mai uşor decât cei care vedeau numai partea tragică a lucrului. Aceia au suportat greu şi au ieşit mult mai stigmatizaţi.

Deci aşa, ca „exterior”, am trecut prin închisorile Uranus, Jilava — care a fost o închisoare absolut sinistră, dar nu am stat decât câteva luni; acolo era şi fratele meu, şi tata — şi după aceea ne-au dus să muncim (că trebuia să muncim!) la Arad şi la Oradea, unde erau ateliere. Aici trebuia să facem nişte împletituri de papură şi de plastic, o normă imposibil de atins, şi cu nişte condiţii de frig teribile, în care, pentru ca să poţi să lucrezi firele de plastic, trebuia să le ţii în sân ca să le poţi face mai uşor de manevrat.

Dar, dincolo de aceste chestii „de exterior”, era o libertate interioară şi o trăire din ce în ce mai profundă, foarte greu de exprimat prin cuvinte, foarte, foarte greu… O linişte în care orice s-ar fi întâmplat nu mai putea să te zdruncine. O linişte luminoasă. Era ceva atât de minunat, încât nu-ţi mai venea să ieşi din ea — aşa, ca unul care plonjează în adâncuri şi nu-i vine să se mai întoarcă la suprafaţă.

Era o trăire mai ales religioasă. Într-o primă fază îţi revedeai viaţa, ţi-o vedeai cu o lupă mărită, îţi recunoşteai lucurile pe care le-ai făcut rău şi aveai un sentiment de mare remuşcare… Te durea suferinţa pe care ai provocat-o altcuiva, sau nedreptatea pe care ai făcut-o, sau cuvântul pe care l-ai spus, sau gândul pe care l-ai avut faţă de cineva. Şi parcă după ce se termina una, venea alta, şi-ţi aduceai aminte de altceva… Era un noian nesfârşit, extraordinar de dureros. Cred că a fost mai dureros decât orice. Eram exact ca şarpele când îşi schimba pielea: trebuie să se târască printre spini şi printre pietre că să şi-o smulgă de pe el, pentru ca să poată să ajungă la altă piele.

Era o perioadă de mare-mare suferinţă, de aceea am şi pus eu titlul cărţii „Repetiţie la moarte” — pentru că, după părerea mea, după moarte îţi vezi la modul real şi la modul intens tot ceea ce n-ai făcut, ceea ce ai făcut rău şi toate greşelile prin care ai trecut. Numai că aici, în închisoare, aveam avantajul că mă gândeam că am să ies şi n-o să le mai repet — pe când dincolo e altceva. Deci „repetiţia” ar fi trebuit să fie făcută în aşa fel încât, atunci când o să fiu în „scenă”, la „rolul” final, să ştiu cum să mă port.

A fost aşa de intensă această trăire, încât în ’64, când ne-au anunţat că vom ieşi, şi mai ales în momentul acela al ieşirii, a fost exact aşa cum iese copilul din burta mamei, de unde se simte foarte bine. El, când iese în aer, începe să plângă, nu ştie ce-l aşteaptă. A fost foarte dureros, mai dureroasă decât intrarea a fost ieşirea, rămăsesem într-un fel legată de acea trăire pe care nu o provocasem numai eu, ci şi nişte condiţii aspre, pe care mi le-a oferit închisoarea. De atunci n-am cum să le mai refac, şi trăirea de atunci o tot caut…

                                                           Galina Răduleanu cu tatăl ei, preotul Boris, în 1967.

 
- Încă mai căutaţi acea trăire?

- Permanent. Uneori am impresia că mă apropii…

- L-aţi simţit pe Dumnezeu mai aproape în închisoare decât în afară?
- Da. Ca în versurile lui Gyr : „Eu am rămas sub zidurile Troiei”. Îmi aduc aminte, când am ieşit de la Oradea, până la tren m-am dus să mă plimb prin natură, prin Oradea, şi am intrat într-o biserică. Şi era biserica goală, nu era zi de sărbătoare, şi am îngenuncheat şi n-am putut să mă rog. Dumnezeu nu era acolo. Dumnezeu rămăsese în închisoare. Foarte dureroasă a fost această constatare.

- În închisoare, întâlnirea cu Dumnezeu, bucuria şi pacea au fost nişte momente sau au devenit o stare?

- În ultimul timp au devenit o stare. A durat cam un an, ultimul an….....

Apropo de ultimul an, după ce mă debarasasem de toate acele remuşcări, după ce ziceam eu că m-am curăţat, mi-am propus să merg şi să urmez poruncilor Evangheliei. Deci care era lucrul cel mai greu, lucrul cel mai important din Evanghelie? Eu voiam totdeauna lucrul cel mai greu. Şi cel mai greu era să-ţi iubeşti vrăjmaşii. Păi, care sunt vrăjmaşii mei? Trebuie să-i iubesc, e categoric, asta este porunca! Plutonierii de la vizetă nu-i consideram vrăjmaşi, erau o „cantitate neglijabilă”. Erau puşi acolo ca să ne chinuiască, dar nu aveam faţă de ei nici un resentiment. În schimb, turnătoarele din celulă, pe-acestea le consideram vrăjmaşi. Şi era una care fusese turnătoare vestită. Toată lumea o ocolea cu scârbă, că ştiau ce făcuse, şi făcuse foarte mult rău. După mine, ea întrupa vrăjmaşul. „Bun”, zic, „şi ce fac eu cu vrăjmaşul ăsta? Totuşi, trebuie să-l iubesc — «iubiţi pe vrăjmaşii voştri!» Matei 5:44“.
„Măi, dacă-i de iubit, nu pot s-o iubesc”. Am încercat eu să o iubesc în toate felurile -nu puteam. „Dar”, zic, „măcar să stau de vorbă cu ea”. Nimeni nu vorbea cu ea, toată lumea o ocolea, era ca o leproasă. Şi m-am apropiat de ea, să stăm de vorbă, şi a început să-mi povestească din viaţa ei. Mie-mi place foarte mult să ascult vieţile oamenilor, şi oamenilor le plăcea foarte mult să-şi expună vieţile, şi atuncea ne potriveam — de aceea am vrut să fac şi psihiatria, printre altele. Şi, după ce mi-a povestit, parcă am înţeles-o. Nu mai eram aşa pornită. Şi maximum pe care am putut să-l fac a fost că i-am făcut… masaj. Dar n-am mai avut aversiunea faţa de ea. După ce mi-a povestit toată viaţa ei, care a fost o viaţă destul de chinuită, parcă am înţeles-o. Francezul are o vorbă: „tout pardonner c’est tout comprendre” — a ierta înseamnă a înţelege. Deci ierţi în momentul în care înţelegi.

- Şi cum reuşeşti să ierţi?

- Să vrei, să vrei foarte tare… Să spui: „Eu vreau să iert!” — şi Dumnezeu te ajută.

- Care a fost pentru dumneavoastră cea mai importantă lecţie a închisorii?

- Descoperirea eului interior. Mi-am descoperit, să zicem, scânteia divină din mine – aceasta este ceea ce consider eul interior. Am descoperit că, dincolo de ceea ce se vede, există un „ceva” foarte profund, care suntem noi. Eul meu este ceva care nu se vede şi care este, de fapt, ceea ce a creat Dumnezeu în mine.

- Cum ne putem găsi eul?

- Căutându-l cu insistenţă şi folosindu-te de fiecare clipă pe care o poţi valorifica pentru aşa ceva. Clipa, nu momentul. Pe urmă iarăşi te ia valul. Clipa aceea în care ieşi la suprafaţă, tragi un aer, apoi te duci iarăşi în valuri. Ca balena. Acel aer trebuie să-l foloseşti, nu ai altă soluţie.

- De ce credeţi că v-a fost mai greu să vă rugaţi în libertate?
- În lumea de azi suntem bombardaţi cu prea mulţi stimuli din exterior, care ne fură. Tot timpul suntem furaţi, şi nu ne dăm seama. Lobacevski îi spunea lui Lenin într-o scrisoare: „Dacă vrei să-l stăpâneşti pe om, ucide-i intimitatea”. Acest lucru s-a încercat în permanenţă – şi în închisoarea mică, şi în „închisoarea” mare: să ne ucidă intimitatea, să nu avem nici un moment în care să fim cu noi înşine — ori să lucrăm, ori, când veneam în celulă, se punea cineva să citească ziarul cu o voce din asta, penetrantă... Şi pe urmă, ca să fim foarte reeducaţi, ne duceau într-o sală care se numea „club”, unde ne puneau un film, ne puneau să citim o recenzie, să facem orice, numai să nu rămânem în intimitate. Şi să nu credeţi că lupta asta pentru distrugerea intimităţii a luat sfârşit. Nu, este mai prezentă ca oricând! Dacă în închisoare se făcea printr-o modalitate dură, brutală, exterioară, astăzi metodele sunt mult mai perfide şi mult mai evoluate.

Iată ce spune Matei Vişniec:

 „Omenirea a pierdut de mult răul direct, sincer şi pur. Astăzi răul este învăluit în mii de discursuri despre o lume mai bună. Astăzi răul nu vrea numai să îndobitocească mulţimile, el vrea să fie şi adulat de ele, el vrea să locuiască în chiar minţile oamenilor şi să-i domine din interior”. 


Asta este. Asta s-a urmărit în închisoare: distrugerea eu-lui interior, a personalităţii, distrugerea ta ca fiinţă care vii în contact cu Divinul. Şi, vă spun, se rezista mai uşor într-o situaţie când răul are o faţă neagră şi o vezi, decât cu răul care îmbracă aspectul aparent al binelui şi atragerii. Că a  forţa lucrurile dă naştere la nişte „anticorpi”, pe când a atrage prin fel de fel de manevre înseamnă a şti să apeşi exact pe butonul prin care persoana respectivă poate să reacţioneze… Astăzi la asta se umblă.

Deci, cum spunea cineva (de altfel, nu e o noutate!), cea mai mare victorie a diavolului în secolul XX (şi eu zic şi în XXI) este să-l facă pe om să creadă că el nu există. Dar el există, numai că a luat o faţă a binelui, şi faţa asta a binelui poate să înşele pe foarte mulţi. A binelui aparent, a binelui care, indiferent prin ce mijloace – începând de la distracţii, calculator, televizor — atrage şi stăpâneşte. Nu mai eşti tu stăpânul tău, ci altceva — şi, prin acest altceva, de fapt e altcineva. În momentul în care devii robul tehnicii, nu mai vorbesc de droguri, nu tu stăpâneşti tehnică, ci tehnica te stăpâneşte pe tine. Nu poţi trăi fără ea, aşa cum nu poţi trăi fără droguri, nu poţi trăi fără nicotină, nu poţi trăi fără pornografie. Toate-toate sunt deghizate, şi atât de atrăgătoare… Uneori, cea mai mare greutate este să deosebeşti binele de rău — cred că asta este esenţa vieţii noastre.

- Care este diferenţa dintre ce vedeţi la tinerii de astăzi şi ce aţi trăit dumneavoastră?

- Eu am avut fericirea să-l cunosc pe un om pe care îl consider, aşa, un fel de vârf, un fel de Everest: Ion Gavrilă Ogoranu. Şi el, la una din întâlnirile care se fac în fiecare an la Mănăstirea Sâmbăta (în prima Duminică după Sfântul Ilie se face o comemorare a celor care au murit în munţi), a spus acolo un lucru: „Noi, tinerii, aveam ca prioritate aceea de-a ne sluji ţara” — tineretul actual nu are decât drepturi. Deci noi aveam datorii, tineretul de astăzi are numai drepturi—şi nici o datorie."
-  Care ar fi baricada sufletească? Cum putem rezista astăzi?

-  Mai înainte de toate, fii credincios ţie însuţi, adică să te poţi uita liniştit în oglindă. Conştiinţa înainte de toate. Nu faci nici un rabat de la conştiinţă. Conştiinţa este voia lui Dumnezeu. Deci să faci ceea ce crezi că, dacă Dumnezeu este de faţă, ar zice: „Da, cu asta sunt de acord” – să nu faci ceva ce El ar zice: „Nu, cu asta nu sunt de acord”. Asta e totul, e foarte simplu.

-  Deci ultima baricadă e lupta pentru credinţă…

-  Şi pentru sufletul tău. „Ce i-ar folosi omului dacă ar câştiga lumea toată?” Marcu 8:36. Sufletul, această intimitate de care Lobacevski îi vorbeşte lui Lenin: „Distruge-i intimitatea, deci distruge-i sufletul, şi l-ai cucerit, l-ai făcut sclav” — de aceea se şi luptă, dar sub o formă atât de perversă, atât de rafinată, atât de ademenitoare… Prin totul: comoditate, plăcere, distracţie…

-  Acum sloganul este a da, nu a lua…

-  Ni se dă, dar ni se ia totul.






autor : Anca Stanciu
sursa : Familia ortodoxa, nr. 1(60)/ianuarie 2014








Magda Isanos



"O superioritate psihică, un anumit fel de a fi, doar al ei, poate un privilegiu obţinut cu preţul suferinţei. Avea replică frumoasă şi promptă, uneori tăioasă, era mai sprintenă la minte decât normalul vârstei, iar prin elocvenţă se impunea adesea şi în faţa celor mari. Îşi scria poeziile solare noaptea, sub ocrotirea umbrei."


Magda Isanos (n. 17 aprilie 1916, Iași - d. 17 noiembrie 1944, București) a fost  avocată, poetă, prozatoare și publicistă română."
S-a născut la Iași, ca fiică a lui Mihai Isanos și a Elisabetei (n. Bălan), doctori în medicină. De mic copil, Magda Isanos avea o adevărată pasiune pentru lectură, citea zi și noapte din biblioteca părinților și din biblioteca școlii.
                                                                                                                        Magda, eleva, 1928

 A urmat școala primară la Costiujeni, spital unde lucrau părinții ei, în apropiere de Chișinău, iar liceul la Școala eparhială de fete din Chișinău. Debutează în 1932, cu versuri în revista Licurici a Liceului de băieți Bogdan Petriceicu Hașdeu din Chișinău. A studiat la Iași (1934-1938) dreptul și filozofia; licențiată în drept, a profesat scurt timp avocatură la Iași.
La 18 septembrie 1935 se căsătorește la Chișinău cu Lev Panteleev, (Acesta își făcuse studiile la Iași, urmând limbile clasice. Avea calități intelectuale remarcabile, scria poezii și era și el un cititor pasionat). Poeta publică în "Viața Basarabiei", an IV, nr. 11—12 nov.-dec. poezia Rochia. În 1936 la 31 ianuarie căsătoria ei s-a desfăcut prin consens.

Continuă să publice în "Viața Basarabiei", devine colaboratoare a revistei "Însemnări ieșene", (unde publică cu regularitate până la sfârșitul anului când revista va fi suprimată). Paralel publică în !Cuget moldovenesc", "Pagini basarabene", poezii ca Dorința, Grădinărie, Atavism, Toamnă, Caisul, Cuvântul Evei, Jucărie, și altele.

Locuiește împreună cu sora sa Silvia, studentă la medicină, într-o vilă pe Aleea Greuceanu, azi strada Pinului, ulterior într-un apartament pe strada Sărăriei, colț cu Ralet, în apropierea casei care a fost ultima locuință a lui George Topîrceanu. În această perioadă se apropie de studenții cu concepții democratice, integrându-se în Frontul Democrat Studențesc. În vara anului 1938 Magda Isanos participă la conferințe și la strângerea de fonduri pentru ajutorarea poporului spaniol.

 Magda şi Zebi, la Costiujeni, 1938

În vara anului 1938, Camilar o duce pe Magda la Udești, unde-i cunoaște familia, prietenii și locurile copilăriei. La 31 martie 1939 se căsătorește cu Eusebiu Camilar, scriitor și viitor academician (martori: George Lesnea și avocatul M. Călinescu, la care locuise Magda în primii ani de studenție). Participă la ședințele Societății Noua Junime, înființată din inițiativa lui G. Călinescu, citind din poeziile ei. Toamna își ia licența în Drept. Prietena sa Veronica Zosin consideră că a fost cea mai veselă și fericită perioadă din viața Magdei.

"El avea un nume sonor ca un pseudonim: Eusebiu Camilar. Amândoi erau poeţi. Întâlnirea a fost una dintre acele apropieri care se întâmplă rar, o revelaţie benefică, şi pentru unul, şi pentru altul. Fericiţi că soarta îi adusese alături, niciunul nu voia mai mult. Lucrurile s-au complicat mai târziu, când, înştiinţată despre planurile lor de căsătorie, mama Magdei a sosit la Iaşi şi a vrut să afle detalii despre viitorul ginere: „cine-i”, „de unde-i”, „cu ce se ocupă”, ce studii are”, „din ce trăieşte”, ”din ce o să trăiţi”... Şi a constatat cu uimire că, în afară de superlative şi declaraţii de dragoste („Îl iubesc... Cum era să-l întreb ce studii are?”), Magda nu avea nici un răspuns concret. Se iubeau şi asta le era de-ajuns. S-au căsătorit în martie 1938. În mai, ea le scria celor de-acasã: „Eu sunt foarte fericitã, cred că nu e exagerat să spun că ne iubim în fiecare zi mai mult. Ne-am pus verighetele, ne stau foarte bine, nici largi, nici strâmte... Zeby îmi aduce flori din oraş, îmi lustruieşte pantofii şi nu mă lasă să fac treabă, de parc-aş fi o principesã în exil".

La sfârșitul lui martie 1944, soții Camilar pleacă în refugiu. În noaptea de 5 spre 6 iunie un bombardament de aviație distruge toate manuscrisele Magdei și ale lui Camilar din locuința lor din Iași. A rămas doar un caiet, cu patru povestiri inedite, păstrat de d-na Gorgos, prietena Magdei, care l-a descoperit în grădina casei.
                                                       Eusebiu Camilar şi fiica Elisabeta, în Cişmigiu, 1944.




În 17 noiembrie 1944 poeta se stinge la București, în locuința părinților săi din strada Popa Nan - Nr. 49.


"Dacă poezia ar putea impresiona nările, cred că versurile Magdei ar fi aureolate de acest miros, făcut din: maluri de pârâu, livezi cu stupi, bucătărie vara, pădure de brazi, asfalt de oraş, biserică, tufiş aprins... I-aş spune parfumul pythagoreic al lumii. Ar putea fi povestea Magdei, cuprinsă într-o aromă: născută pentru a percepe şi a întruchipa armonia, mereu sub impulsul iubirii, şi-a trăit bucuria şi suferinţa până la capăt şi a pornit spre lumină, strângând în mâini semnul Crucii. O ursită cu parfum de păgânătate creştinată".


Eu nu regret povestea de iubire,
dar e nespus de trist şi de ciudat
să simţi c-asemeni unui fir subţire
ceva frumos din tine s-a sfărmat.

Şi nu mai ştiu anume ce, şi-anume când,
căci toate ca-ntr-un vis s-au petrecut
de-ţi vine să porneşti, de alţii întrebând
de-au fost aievea cele ce-au trecut.





miercuri, 16 aprilie 2014

Gânduri de seară...............


Dragostea mea,
ancora grea,
ţine-mă strâns;
toate mă dor:
gura – de dor,
ochii – de plâns.

Vântul căzu –
- poate că nu,
dar s-a făcut
linişte-n cer,
fără puteri,
ca la-nceput.

Nu mai visez
paşi pe zapezi,
urme de vulpi;
nu mai sunt flori,
sufletul lor
doarme în bulbi.

Singurătăţi…
Nu mi te-arăţi,
nu-mi trimiţi veşti.
Cât fără rost.
Oare ai fost?
Oare mai eşti? (Nina Cassian - Dorul)





A fost o dragoste ca un acord de Bach,
de-o gravitate limpede... Aveam o dată
o nobilă mişcare-analizată
ca a figurilor, la şah.

Şi iată-te în plină dezordine. Străin de legi.
Silaba ta de gura mea nu o mai legi,
şi nu îmi mângâi umerii şi nu îmi iei
în palme fruntea fulgerată de idei.

Nu pot întârzia prea mult,
încovoiata de durere, de ruşine.
Respir adânc: un nou acord ascult,
ca să mă urce dincolo, mai sus de tine. (Nina Cassian - A fost)











Nina Cassian (n. Renée Annie Cassian, 27 noiembrie 1924, Galați - d. 15 aprilie 2014, New York) a fost poetă, eseistă și traducătoare româncă.


"Suntem atât de imperfecţi, de limitaţi, de sălbatici, încât aş dori să vegheze asupra noastră un spirit superior. Dar nu-l numesc Dumnezeu, nici nu ştiu dacă-l numesc în vreun fel. Probabil că este blestemul meu. O să ard în iad, probabil. Nu ştiu, şi mi-e indiferent."

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More