ORFANII PRIMORDIALI
-
radiografia unui mit –
Descindem
din mister. Că este astfel ne dovedesc toate segmentele de cultură ce au marcat
omenirea în marşul său multimilenar. Omul n-a avut curajul să trăiască de sine
stătător, să se admită pe sine, cu pretenţia că ar putea depinde numai de ceea ce se produce prin efectul propriilor
sale puteri, cât şi-a imaginat că
deasupra sa stau şi veghează
spirite imateriale, pe care le-a încărcat cu puteri supranaturale,
entităţi care-l observă, care-l
recompensează pentru cele bune şi îl sancţionează pentru cele
dimpotrivă, devenind în final dependent de acestea. Pe această cale s-au născut
miturile, creaţii spirituale ce pun în
pagină întâmplări închipuite, sau reale
repovestite, ce sunt încărcate de către
autori, fie ei persoane fizice identificabile ca existenţă istorică, fie
povestitori anonimi, cu valori morale
strict necesare bunului mers al
raporturilor intrasociale, sau supravieţuirii unei populaţii. Odată elaborat
mitul devine legitate existenţială, devine credinţă, capătă autoritate de întâmplare reală
constituindu-se în normă de comportament obligatoriu (ii). Pe această cale s-au
instituţionalizat miturile biblice, care induc, creştinului practicant,
întâmplări fantastice şi revelaţii din cele mai neobişnuite pe care le acceptă
fără rezerve asimilându-le realului. Dar cum lumea reală nu este arondată
integral la creştinism, în paralel cu acesta operând o suită de alte credinţe
religioase din care amintim, fără pretenţia de a epuiza : islamul,
confucianismul, budismul şi celelalte, discuţia despre originea şi esenţele
mitului poate fi extinsă şi la modurile
originale în care s-au încărcat mitic şi
aceste confesiuni. Peste toate,
în lumea creştină miturile biblice, se află în concurenţă cu miturile
precreştine, atâtea câte s-au mai păstrat, astfel cum ne sunt ele redate de
Mircea Eliade în a sa „Istorie a religiilor”, şi de alţi savanţi în lucrările
lor despre mit şi mitologie. Între unele şi altele există diferenţe explicate şi după spaţiul geografic în care s-au format,
iar acest lucru se explică, în ceea ce-i priveşte pe creştini, prin faptul că
Biblia, această carte de căpătâi a creştinătăţii, a luat contur, pe ştiinţa şi
revelaţia unor corifei ai creştinismului
dintr-o zonă geografică identificabilă cu
zona sudică şi parţial nordică a
Mediteranei, pe când miturile
precreştine s-au creat şi în zone ce au excedat dimensiunilor geografice
amintite. Parte din întâmplările biblice sunt opere de autori (n.n.
evangheliile după apostoli), în timp ce miturile precreştine sunt creaţii
populare cu rădăcini şi identităţi disiminate pe întreagă terra. În acest sens
este de amintit că Mircea Eliade redă mituri cosmogonice precreştine şi de pe
teritoriul României spre exemplu mitul
scufundării, ce diferă de mitul corespunzător cules de pe teritoriile celor două americi, şi esenţial de mitul facerii în cele şapte zile
astfel cum este el prezent în paginile
bibliei.
Omul
ca vieţuitoare inarmată cu raţiune nu
poate desăvârşi raţionalul dacă nu-l dublează cu un dat de pionerat creativ de covârşitoare importanţă, valoarea
introspectivă numită curiozitate. Mânat de dorinţa de a afla de unde vine, şi
când a intrat în planurile existenţialului, ca fiinţă vie, a achiesat la mitul
biblic al creaţiei, care pune în pagină „Facerea” prin crearea primului cuplu uman în persoana lui Adam şi
Eva, cu menţiunea că Dumnezeu l-a făcut pe Adam după chipul şi asemănarea sa
printr-o lucrare manuală, frământarea lutului şi realizarea prin mijloace sculpturale
a unei
siluete umanoide pe care a insufleţit-o dându-i viaţă, iar succedent
acestei „opere” socotind că Adam trebuie
să aibă o pereche a creat-o pe Eva printr-o, a doua, lucrare a Mâinii Divine,
extragerea unei coaste din toracele lui Adam
din care va însufleţi cea de a
doua creaţie umană, respectiv „Femeia” cunoscută sub numele de Eva, iar pe
această cale mitologia biblică ne dă posibilitate să asistăm la intrarea pe scena istorică a
primului cuplu uman, cel ce va da fiinţă speciei umane. Dar cum punerea în
circulaţia istorică a unor fiinţe biologice este o operă mai mult decât
pretenţioasă, în lucrarea de faţă vom supune mitul la o analiză prin care fără
ai ştirbi fascinanta latură literară, prezentă în materialitatea legendei, prin
bombardarea temei cu criterii biologice şi de factură socială, se vor desprinde
din creaţia mitică de factură
literar-religioasă componentele
fabulatorii caracteristice creaţiei literar artistice. Vorbind despre creaţia
literară, specie căreia îi aparţine şi mitul, ce ne-am propus să-l discutăm,
Mario Vargas Llosa subsumează creaţia literară unei formulări inedite: „Intri
într-o ficţiune, în adevărul acestei minciuni, şi uiţi de viaţa reală, mediocră, la care suntem condamnaţi”*, stare spirituală ce l-a
caracterizat, spunem noi, şi pe autorul mitului „Adam şi Eva” atunci când
muşcat de imbolduri creative a lansat mitul de referinţă.
Tristeţea
acestor doi eroi mitici este una fără limite. Arthur Schopenhauer, în „Aforisme asupra înţelepciunii în viaţă”
(pag. 104) face o constatare pe care înţelegem să o aşezăm în fruntea analizei
noastre: „… Adam nu avea nici mamă nici tată !” stare de fapt, ce fără tăgadă a
caracterizat-o şi pe Eva iar din acest statut existenţial decurg o seamă de
traume şi imperfectibilităţi. Putem afirma că cei doi eroi mitici s-au născut
„bătrâni”, respectiv au sărit peste cele
mai importante faze formative ale speciei umane, respectiv copilăria şi adolescenţa. Tot
Arthur Schopenhauer referindu-se la puterea vitală a omenirii ne spune
la pagina 156 al volumului citat „… până
la vârsta de treizeci şi şase de ani … oamenii … trăiesc din dobânda
capitalului lor;” iar prin capital
autorul înţelege educaţia din familie şi educaţia din copilărie, adolescenţă şi
post adolescenţă. În continuare autorul la aceeaşi pagină: „…
de la treizeci şi şase de ani încolo … oamenii … cheltuiesc din capital.” Este
a se înţelege că în prima parte a existenţei pe care autorul o stabileşte la
confluenţa dintre treizeci şi patruzeci de ani consumăm dobânda, adică ceea ce
ne provine de la alţii, iar după această vârstă
consumăm însăşi capitalul agonisit, atât cel dobândit de la alţii, cât
şi cel adăugat prin proprii eforturi.
După acelaşi autor vârsta dintâi, a acumulărilor, este copilăria, adolescenţa şi
post adolescenţa, vârsta a doua este vârsta activismului social, al deplinei
capacităţi de a face, iar vârsta a treia este, vârsta trecerii de la putere la
neputere, de la activism la parazitism, urmată de momentul trecerii. În regnul animal există
extrem de puţine specii în care produsul născut sau eclozat să nu aibă parte de
îngrijirea şi formarea parentală, între acestea specia umană este înscrisă pe
cel mai lung arc temporal de veghere şi îndrumare din partea autorilor.
Perioadă în care născutului i se infuzează , nevoia de supravieţuire şi
totalitatea mijloacelor necesare acesteia, căutare de hrană, producere de hrană
etc., suma pericolelor pe care trebuie să le ocolească şi mijloacele de apărare
în situaţia că intră în impact cu unul sau mai multe din acestea, şi nu în
ultimul rând nevoia de „a face” acest motor existenţial caracteristic doar
speciei umane, care a determinat în întregul său progresul social clădind „fantastica”
construcţie a suprastructurii care este civilizaţia. Întreg regnul animal, între care şi omenirea au
scurte sau după caz lungi perioade de
intrare în viaţă. Omul trăieşte sub tutela parentală aproape 20 de ani.
În aceşti ani fotografiază mediul înconjurător, încearcă să-i afle tainele, şi
în funcţie de aceasta îşi va forma
deprinderi de supravieţuire. În toată această perioadă învăţătura primită de la
părinţi, cunoştinţe, orizonturi, deprinderi este esenţială. Nu întâmplător capacitatea omului de a opera în plan social este
clădită pe ceea ce potrivit unei
alegaţii, unanim acceptate, se numeşte „Cei şapte ani de acasă”. Caracterul
de vieţuitoare cu un profund caracter
social, dacă este să facem referire doar la mediul parcurs în viaţă, îi permite omului să preia din experienţele altora, să înveţe din raporturile cu ceilalţi membrii ai societăţii
perfectându-şi mereu nivelele de interacţionare în social. Am făcut cuvenita
paranteză, acumulări din inter raporturi durate în timpul existenţei fizice,
pentru că omul este purtător al unui
bogat bagaj genetic înscris pe destinul său de
generaţii şi generaţii până la moşii ancestrali. Zestrea genetică
constituie baza fundamentală, construită de
moşi-strămoşi, pe care se ridică personalitatea prin achiziţii de
experienţe pe viu produse prin propria osârdie a individului. O genă ce ar
penetra sistemele genetice pentru a se alimenta cu conţinutul genei părinţilor primordiali (Adam şi Eva) n-ar avea ce prelua de acolo
întrucât va intra în impact cu neconţinutul deoarece cei doi subiecţi lipsiţi
de ascendenţă istorică sunt fără conţinut,
nimic altceva decât două alcătuiri robotice.
*
Nu
este hazardantă susţinerea că fondul
nostru genetic cuprinde în el caractere proprii generaţiilor din
profunzimea istorică a speciei, una ce îşi are începutul în apariţia mitică a
celor doi strămoşi primordiali. Dacă acceptăm, şi măcar pentru frumuseţea mitului vom accepta
primordialitatea celor doi, va trebui să fim de acord că în zestrea noastră
genetică este adânc încastrată tristeţea
lor, dezorientarea, pentru că odată însuşită realitatea de a plonja în specia
umană printr-un act de inginerie manufacturieră avem conştiinţa, precum ar fi
trebuit să o aibă şi ei, că se trag şi
ne tragem din subiecţi fără rădăcini istorice.
Orice
analiză a caracterului uman, a zestrei spirituale incizată în suma de acte
comportamentale umane se realizează pe câteva premize standard: sănătatea şi
acuitatea mentală, şi gradul de instruire adăugate la o valoare fundamentală şi
absolut indispensabilă „Cei şapte ani de acasă!” respectiv valorile morale
preluate pe ascendentul parental, tată şi mamă. Se are în vedere că născutul
format în familie absoarbe în propria capacitate de comportament manifestările
de viaţă ale părinţilor pe care le fixează drept principii de bază cărora le va
adăuga alte şi alte valori, din cele fundamentate de propria-i raţiune iar cu
produsul de referinţă va opera în actele de comportament diurne.
În
calitatea lor de produşii ai mâinii, chiar dacă aceasta a fost una divină, Adam
şi Eva au pornit în câmpul existenţial fără un bagaj genetic
corespunzător, fără procesul instructiv
parental, fără ştiinţa apărării şi autoconservării, fără instincte, fără un
bagaj genetic consolidat, înscriindu-se într-o lume animală din cale afară de
periculoasă. Ne este cunoscut că la „Facere” Dumnezeu le-a arătat pomul prohibit cu indicaţia că nu au accesibilitate la fructele acestuia şi
că o eventuală încălcare îi va lipsi de nemurire, că vor fi alungaţi din rai şi
nimic mai mult, ori cu un atât de sumar bagaj
cei doi eroi mitici nu puteau supravieţui iar pe cale de consecinţă
specia umană nu putea prinde contur.
* Citat pus în circulaţie de Grigore Cartianu
(„Adevărul” din 16 mai 2009)
18 iulie
2009
Tiberiu
Vanca
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Va rog sa va spuneti parerea , fiecare parere conteaza , doar o singura rugaminte am pastrati limbajul decent , fara cuvinte urate injuraturi , instigare la rasism ,xenofobie si jignire a celui caruia va adresati ( vom modera doar aceste comentarii ),va multumesc si asteptam cu interes comentariile dumneavoastra. .