Sambata,11 Decembrie 2010
IENICERII(1) DICTATURII
Tiberiu VANCA
Omul in calitatea sa de vietuitoare cu un profund caracter social traieste in
grupuri reunite in comunitati, iar acestea din urma capata forme institutionale
cum sunt ginta, triburile sau forma superioara a habitatului pentru cei cu
vocatie de a se afla impreuna, nationalitatile, pe vetre numite regiuni, tari
sau dupa criterii sentimentale patrii, iar elementul care-i aduna conferindu-le
identitate si nume este mijlocul de comunicare, respectiv limba, si nu in
ultimul rand pamantul. Inscrierea in grup se realizeaza prin evenimentul biologic
al nasterii ce confera subiectului un dat spiritual care poate fi definit prin
constiinta apartenentei la etnie sau dupa caz natiune, factor motivant al
credintei ca vatra pe care viaza are legitimitatea unui Axis Mundi (3)
conferindu-i, astfel,valente sacrale. De aici pana la apararea cu trup si
suflet a pamantului sacru, si a comunitatii nu exista decat un singur pas.
Constiinta sacrala a apartenentei la grup determina subiectilor atitudini de
slavire si aparare. Nascutul unui loc se contamineaza, in sensul pozitiv al
cuvantului, prin insasi faptul nasterii cu dragoste pentru vatra si sentimente
de fratietate fata de coetnici sau conationali intre care traieste si a caror
limba o vorbeste, determinandu-i atitudini de atasament pana la sacrificiu.
Factorii de ordin subiectiv ce determina coeziunea grupului: limba,
manifestarile cultuale si deprinderile culturale, mostenirea spirituala ce a
stat la baza formarii lor, conceptia comuna despre viata si moarte, trecutul
istoric astfel cum rezida din fapte de origine strabuna, sau din tezaurul
narativ, respectiv, din legende si mituri, sunt valorile liant ce-i motiveaza
credinta apartenentei la grup si la loc. Inarmat cu aceste valori el depaseste
starea de localnic si concitadin al celor din preajma cat devine un soldat al
locului ce-si asuma toate nivelele de sacrificiu in folosul comunitatii, si de
constructor al valorilor ce pot asigura progresul in timp al acesteia.
O societate cu astfel de subiecti era si Romania postbelica in momentul crucial
al ocuparii de catre armata rosie. Ocupantul sovietic si-a propus sa procedeze
ca in statul de origine, sa distruga din temelii economia nationala a celui
subjugat si elementele de suprastructura existente (proprietatea, partidele
politice, libertatile cetatenesti garantate prin constitutie, si, in intregul
sau, societatea de consum) si sa instituie un regim de lagar deservit de
institutii, fie utopice, fie neperformante. Nu s-a sfiit de termeni, a inchis
granitele, a supus infometarii populatia, a ingradit libertatea de miscare si
de expresie, si s-a autonominat „Lagarul Socialist”. Pentru a „accede” la
astfel de neperformanta trebuia sa produca mutatii esentiale in constiinta
oamenilor. A apelat la principiul „dezbina si stapaneste” si pe aceasta cale
si-a atins scopul coborand tara in cea mai neagra mizerie existentiala. Dupa
desfiintarea partidelor istorice si a libertatilor cetatenesti a dat rang de
partid unic Partidului Comunist, numai ca acesta nu era ca esenta ceea ce
presupune o organizatie politica cat s-a constituit si a functionat ca o
abjecta banda criminala. S-a declarat forta conducatoare in stat, si-a
subordonat institutiile statului (de la administratia locala la ministere si
celelalte organe centrale) si-a subordonat cele trei puteri caracteristice oricarei
democratii (legislativa, executiva si judecatoreasca) iar in felul acesta a
iesit din sfera democratiei cantonandu-se in cea a autocratiei. A
institutionalizat delatiunea prin punerea in circulatie a institutiilor de
trista faima, critica si autocritica pentru a patrunde in mod fraudulos in
viata intima a cetatenilor. A atentat la libertatea cetatenilor prin
infiintarea lagarelor de concentrare in care a aruncat, fara judecata, cat doar
prin voia bunului plac, varfurile societatii traditionale, respectiv
industriasii, mosieri, ofiterii, intelectualii, persoane cu trecut politic, ce
au activat in diabolizata societate burgheza. A naimit in functii de conducere
atat in administratie cat si in economie „muncitori cu cea mai mica pregatire
profesionala, necalificati” (5) desistand de la elitismul profesional a plonjat
in cel mai negru primitivism. Au indus ideia ca banda politico-criminala
titrata Partidul Comunist este forta conducatoare a clasei muncitoare, ca lupta
pentru desfiintarea exploatarii omului de catre om, pentru construirea
societatii comuniste, societate in care repartitia bunurilor nu se va mai face
dupa munca ci dupa nevoi, ca prin servitutile ce le va aseza in sprijinul
populatiei se va accede la o existenta paradisiaca(6). Numai ca dupa patruzeci
si cinci de ani de experiente utopice si o desantata propaganda populista
societatea nationala a intrat in faliment.
Au indus teroarea. Cravata si palaria aceste nevinovate obiecte vestimentare,
ca sa ne referim doar la ele, bateau a decadentism burghez in ochii
activistilor rosii, persoane recrutate din substratul fara speranta a paturii
umane, persoane care au fost legitimate sa puna in aplicare impotriva
reprezentantilor vechii societati si a tuturor celor ce nu se manifestau ca
aplaudaci, comandamentele criminale puse in opera de catre dictatura,
marginalizarea sociala, recluziunea fara judecata, si masura capitala a
omuciderii prin asa numitele „intamplari neprevazute”(7). Din lipsa de spatiu
nu vom face referiri la cotele obligatorii ce au sufocat taranimea, la inventia
judiciara a sabotajului, tehnici din cele ce au deschis portile inchisorilor
pentru blajinii din teritoriu, pentru cei care, nedumiriti, intarziau sa
marseze cu coloana rosie. Au produs o ruptura sociala atent calculata, prima, a
indezirabililor, nimeni altii decat exponentii pretinselor clase,
fost,exploatatoare, iar a doua a inocentilor, patura sociala formata din cei ce
trebuia sa fie reciclati pentru tabara obedientilor. Pretul inscrierii in cea
de a doua era contractul rosu, aderarea la calitatea de „luptator pentru cauza
clasei muncitoare”, respectiv inscrierea in partidul-banda criminala. A fi
luptator pentru cauza clasei muncitoare nu insemna ca trebuie sa-ti antrenezi
curajul si disponibilitatea pentru a face ceva pe scara utilului, cat
presupunea a te inscrie intr-o serie de atitudini ipocrite, sa asisti la
demolarea economiei nationale (8) sa accepti cu entuziasm ca la masa ta diurna
sa ai doar deseuri alimentare (gheare de porc, gaturi, capete si gheare de pasari,
etc) si sa ridici osanale mainii criminale care a adus natiunea in aceea stare,
sa-ti durezi existenta, incarcata de cele mai elementare nevoi, in lagar (…-ul
socialist), si sa aclami epoca de aur, facatura propagandistica a celui mai
lung timp de infometare, sa practici delatiunea daca doresti sa fi ferit de
prestatia analoga a celor ce ti-ar imputa ca nu esti delator si pe cale de
consecinta sa te declare tradator al nobilei cauze a partidului. Sa rabzi si sa
taci, sa vezi si sa te faci ca n-ai vazut, iar lista atitudinilor de care va
trebui sa te autoprivezi este mult mai lunga. Pentru a-si asigura campul
operational, dictatura trebuia sa duca tara la starea rezumativ explicitata mai
sus, de aceea prin tehnica contractarii rosii trebuia sa puna la punct un
sistem ce trebuia sa incorseteze societatea aidoma unei panze de paianjen.
Pentru a realiza aceasta imunda panza au statornicit procentaje de primire in
partid …la muncitori, …la tarani,…la intelectuali, etc. in asa fel incat
fiecare persoana activa sa fie dublata de un delator (membru de partid). Ca s-a
intamplat astfel o dovedesc prelevarile statistice: in 1989 partidul avea in
evidente patru milioane de membrii din cei douazeci de milioane de locuitori,
respectiv proportia era de unu la patru. Dar cum nivelele de obedienta de care
dictatura avea nevoie erau mult mai mari au tesut panza neangajarii si tacerii
absolute si in randul tineretului (U.T.M si din 1965 U.T.C), au plasmuit si o
organizatie a femeilor precum si una pentru toate persoanele aflate in campul
muncii si neinregimentate politic (O.D.U.S). Daca extindem calculul si la
aceste categorii de participanti la „opera” de institutionalizare a tacerii si
neangajarii impotriva maini criminale, raportul de unu la patru, care ii privea
doar pe membrii de partid, se restrange pana la diferente nesemnificative. Se
pare ca din marea retea a obedientilor lipsesc numai copiii aflati la varste
fragede si batranii situati la senectute. Dintre paturile sociale ce adastau in
marele lagar (a se avea in vedere cortina de fier, interdictia de a calatori in
strainatate, interdictia de a intretine legaturi cu strainii si diabolizarea occidentului)
dictaturii ii era, oarecum, incomoda intelectualitatea, de aceea era strict
observata iar procentajul racolarii de obedienti din randul acesteia era cu
atentie monitorizat. Nu avem nivele de cooptare a intelectualilor in gloata
obedientilor decat pana in 1977 cand structura partidului era: 2.700.000 membri
din care 51%muncitori, 19% tarani, 22% intelectuali si functionari. Daca la
acea vreme dintre luminatii societatii 22% erau anihilati prin tehnica
contractului rosu in conditii in care fata de 1989 numarul obedientilor era mai
mic cu 1.300.000, avem a banui ca la vremea desfiintarii partidului procentul
intelectualilor anihilati era mult mai mare.
Prin contractul rosu si obligarea, prin disciplina de partid, la tacere si
supunere oarba, crima rosie comisa prin partidul-banda dictatura a racolat un
numar de peste patru milioane de autori, complici, favorizatori si tainuitori a
crimelor atroce puse la cale si executate in anii subjugarii. In anii ce au
urmat disolutiei regimului dictatorial cele peste patru milioane de persoane ce
au contractat prin carnetul de partid obedienta au declarat in cor: „Noi nu
suntem vinovati ! Noi am fost simpli membrii de partid! Nivelul deciziilor
criminale se luau la nivelul nucleului central!” Este adevarat ca autorii
crimelor inseriate au fost persoanele situate in nucleul de conducere al
partidului-banda, care a pus in aplicare tehnicile criminale impuse de
sovietici numai dupa ce prin contractele rosii natiunea a fost adusa in stare
de reala amortire prin acoperirea intregului teritoriu cu obedienti, acestia
din urma au jucat un rol definitoriu in capacitatea dictaturii de a-si duce la
indeplinire planurile criminale. Ei au asigurat linistea operationala a
varfurilor crimei rosii, prin neangajare, prin impiedecarea altora sa opuna
rezistenta si prin incredibile aplauze. La vremea dezmatatei propagande rosii
se spunea „Lumina vine de la rasarit!” Numai ca „lumina” n-a prea venit,
crima,insa, din belsug. In introducerea la aceasta luarea de pozitie spuneam ca
omul ca subiect de drepturi si obligatii este un soldat, iar uneori mai mult,
un politist al socialului, pentru ca conserva in bagajul sau genetic obligatia
de a apara societatea, de a institui ordinea si dreptatea, de a lupta pentru
eradicarea fenomenelor si faptelor ce submineaza convietuirea, iar suma
eforturilor conjugate de totalitatea luptatorilor se converteste institutional
in ceea ce numim „opinia publica”. Ei bine aceasta institutie a fost anihilata
de catre dictatura prin preluarea in fondul sau de obedienti a unui procent
covarsitor din cei prinsi in angrenajul public si economic, persoane ce puteau
observa si protesta, preluandu-i in portofoliul sau de voci tacute si ochi
adumbriti de spaime existentiale. Sa nu se uite ca membrii de partid au fost
naimiti in functii de conducere si de supraveghere in punctele nodale ale
vietii publice, iar in aceasta situatie aveau si raspunderea pentru tot ce se
intampla sau se putea intampla in piramida peste care era asezat. Acolo in
varfurile de piramida unde erau implantati ei era si locul lor lucrativ si, si
partidul. Partidul era peste tot. Erau cocotati acolo nu pentru pricepere, caci
in aceasta privinta este de vazut punctul 44 din directiva din 2 iunie 1947
semnata Moscova K.G.B.- a se vedea (5) – cat si pentru faptul ca in calitatea
sa contractuala a semnat pentru supunere, pentru tacere, pentru neobservare,
fiind cu alte cuvinte o persoana complet neutralizata. In fisa postului sau de
membru PCR era subinteleasa tacerea, neobservarea si supunerea.
In incheierea acestui eseu este potrivit sa-i amintim cititorului ca primirea
in randurile partidului se realiza pe cale initiatica. Procesul initiatic de
dobandire a calitatii de membru de partid se punea in miscare la vremea cand
existau suficiente date ca subiectului de referinta i s-a curatat complet
creierul, ca exista date certe ca a inteles si se va supune politicii partidului.
In clipa in care racolatorii vor constata ca subiectul prezinta garantiile
cerute se va intruni organizatia de partid care in cadru solemn va oficia
evenimentul.
Un „Tovaras Bun”(9) se va desprinde de pe tablia scaunului, va opera o scurta
pauza apoi va caracteriza candidatul in termeni laudativi, si va propune
organizatiei sa voteze pentru primirea in partid. Dupa oficializarea votului va
declara „Tovarase …! Ai avut cinstea sa devii membru al Partidului Comunist
Roman ! Te-ai inscris pe calea devenirii, a ridicarii la suprema valoare
construita de catre partidul nostru, „Omul Nou”!(10) … Dupa ridicarea adunarii,
in jurul unui bufet rece, udat, chiar si cu spirtoase, se va rade, se vor spune
bancuri, si se vor strange mainile tovaraseste.
*
La intrarea in lumea de dinafara adunarii, eliberat de emotii, si incarcat de
responsabilitatea „Omului nou” proaspatul membru de partid, cu fata
straluminata de satisfactii si aura de invingator, ii va asigura pe cei ce-i vor
iesi in cale „Am avut cinstea sa fiu primit in partid!”
*
1.
Ieniceri Grup de desant (2) in armata otomana, format majoritar din copii
turciti ai populatiilor crestine subjugate de catre imperiul otoman.
2. Desant Trupe special pregatite pentru debarcare si ocuparea teritoriilor
inamice.
3. Axis Mundi Osia ce leaga pamantul de cer.
4. Lumpen proletariat Categorie sociala formata din elemente declasate aflate
la periferia societatii (vagabonzi aventurieri etc.)
m.d.e Edit. St. Enc. Buc. 1978 pag 568.
5. Directiva din 2 iunie 1947 Moscova K.G.B. P. 44 „Cei care lucreaza in
diferite functii trebuie sa fie schimbati si inlocuiti cu muncitori cu cea mai
mica pregatire profesionala, necalificati.
6. Tiberiu Vanca „Patruzeci si cinci de ani de milenarism rosu in Romania” –
Rev. Zarandul nr. 209 oct. 2010 pag. 5 si 7.
7. Directiva din 2 iun ie 1947 Moscova KGB P. 40 „… reprezentantii opozitiei sa
fie inchisi. Sa se prelucreze acei opozanti care se bucura de stima populatiei
bastinase inainte ca ei sa se intipareasca in constiinta maselor, trebuie
lichidati prin asa numite „intamplari neprevazute” sau inchisi sub acuzatie de
crima de drept comun.”
8. Directiva din 2 iunie 1947 Moscova K.G.B P.13. „ … a face gospodaria
particulara nerentabila . Dupa aceea trebuie inceputa colectivizarea. In cazul
in care ar interveni o rezistenta mai mare, trebuie redusa impartirea
mijloacelor de productie, concomitent cu cresterea obligatiilor de predarea cotelor.
Daca nu se ajunge la rezultatul scontat, trebuie organizat ca agricultura sa nu
poata asigura aprovizionarea cu alimente a tarii, astfel ca necesarul sa fie
acoperit din import „
9. Tovarasul Bun Tiberiu Vanca – Goana dupa Lauri Ed. Casa Cartii de Stiinta
Cluj Napoca pag. 102 -„… nimeni altul decat pupincuristul perfect, cel ce cu
umilinta, cu ochii inlacrimati de emotie si asteptare, se afla in permanenta
stare de revelatie in fata cacanarilor ierarhici, ale caror gesturi, cuvinte,
precum si orice alte manifestari, le condimenteaza mintal, cu praf de
genialitate, aplaudand frenetic pana in pragul comitialitatii. Tovarasul bun se
afla in opozitie cu „persoana cu origine nesanatoasa”, cu „dusmanii poporului”
sau al „clasei muncitoare”, precum si ai celor ce aveau un alt, comportament
decat cel de turma, care erau socotiti a fi „elemente in stare avansata de
putrefactie morala”.
10. Omul Nou - Ibidem pag. 101 „Produs al speciei careia i s-a extirpat
capacitatea de a distinge raul de bine, implantandu-i-se neputere in fata
idioteniei proliferata cu rang de virtute, aplaudac entuziast, care, din
dragoste fata de „patria rosie”, accepta si-si doreste calatoria in lumea
umbrelor, fara pasaport, dupa o portie indelungata de foame si stingere prin inanitie.”
4 decembrie 2010
Tiberiu Vanca
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Va rog sa va spuneti parerea , fiecare parere conteaza , doar o singura rugaminte am pastrati limbajul decent , fara cuvinte urate injuraturi , instigare la rasism ,xenofobie si jignire a celui caruia va adresati ( vom modera doar aceste comentarii ),va multumesc si asteptam cu interes comentariile dumneavoastra. .