MOŢII DE
CÂMPIE
Populaţia
din arealul: Crişului Alb şi Arieş cunoscută în civilizaţia naţională drept
„Ţara Moţilor” iar populaţia de aici sub apelativul „Moţi” şi particularizaţi a
fi „Moţii Crişeni” şi „Moţii Arieşeni”
reprezintă segmente ale ethnosului
naţional ce s-au dezvoltat în zone
pedo-climatice cu slabă capacitate de
rodire, ce le-a impus o existenţialitate
cu condiţii de asigurare a dezvoltării şi supravieţuirii la limita celor mai
presante lipsuri. Au traversat mileniile şi măruntele secole cu bărbătească
încleştare pentru a-şi asigura supravieţuirea, iar lupta lor cu greutăţile a
născut şi perpetuat aducând până în contemporaneitate o civilizaţie specifică. Bărbatul
moţ şi consoarta obligaţi să-şi dureze existenţa în
condiţiile de efort pe care le-a cerut muntele cu anevoioasele urcuşuri ce, pe
de o parte, le-a încetinit capacitatea
de mişcare, iar pe de altă parte, i-a fortificat , conferindu-le o sporită
rezistenţă şi i-a diferenţiat faţă de omul campestru prin amplitudinea şi
vigoarea staturii, fără însă ca acest amănunt să constituie o unică deosebire
în raport cu omul român. Operând pentru asigurarea existenţei în condiţii
vitrege montanul „apusean” şi-a construit şi suprastructura de
moralitate pe măsura durităţii mediului în care
viaţa l-a obligat să trăiască, astfel că el compare în lumea de raporturi cu
acte de comportament distincte, din rândul cărora se desprinde tenacitatea şi
apelarea la dreptate ca manifestare existenţială ce-l caracterizează.
Reforma
agrară din 1921 preia importante suprafeţe agricole din proprietăţile nobiliare
din Câmpia Tisei în vecinătatea oraşului Careii-Mari, zonă în care procesul de maghiarizare a produs subţierea
alarmantă a stratului etnic, oricum, majoritar, românesc mergând până la
existenţa unor ministraturi de vorbitori
de maghiară de confesiune ortodoxă, ce nu-şi ascundeau apartenenţa la statutul
etnic românesc. Disponibilul de suprafeţe agrare obţinut la reaşezarea împroprietăririi
prin efectele reformei a iscat prilejul primenirii majoritarilor vorbitori de limbă română prin
implantarea unor monolingvi aparţinând
de civilizaţia română. S-a apelat la voluntariatul populaţiei disipate prin crângurile
apusenilor locaţiii deficitare în privinţa solului roditor şi a posibilităţilor
de practicare a agriculturii intensive.
Pe această cale în zona Careiului a apărut un adevărat florilegiu de
aşezări moţeşti. Cele ce au propus structualismului etnic românesc categoria
Moţilor de Câmpie. Numim localităţile: Ianculeşti, Horia, Marna Nouă, Lucăceni,
Scărişoara Nouă, Crişuri,
Eriu-Sâncrai, Baba Novac şi Gelu, iar lista nu
este completă. Minoritarii maghiari n-au primit cu simpatie această prospătură
etnică, iar faţeta resimentară avea să iasă la lumină odată cu instalarea, în
urma Diktatului de la Viena,
a dictaturii hortiste în Ardealul de Nord.
În tristul an ’40 localnicii
acestor aşezări sunt expuşi vârfului
resimentar al ungurilor, minoritari, deveniţi, peste noapte, minoritari cu
drepturi majoritare. Istoriografia acelei vremi prezintă atât scris cât şi prin imagini media viaţa dramatică a expulzaţilor din
aceste aşezări în timpul ocupaţiei hortiste. Convoiul de expulzaţi din
Scărişoara Nouă de către autoritatea
hortistă, eveniment înscris pe peliculă ce a ilustrat plenar suferinţele
la care au fost expuşi moţii de câmpie, precum şi cerbicia cu care etnia
maghiară a ţinut ca prin expulzarea moţilor să-şi apere câştigurile dobândite
în cei o mie de ani de înrobire a
vorbitorilor de limbă română, efectele asimilării etnice realizate până la
punctul de cotitură pe care l-a reprezentat anul 1918.
Aşezările
de implant moţesc, s-au produs aşa cum am arătat în 1921, au traversat deceniile aflându-se la nouă paşi de cuprinderea unui veac, au rezistat şi au făcut istorie, una pe
care cu stăruinţă şi modestie o
continuă. Pentru explicitarea acestei afirmaţii vom pune în pagină evenimentele
culturale ale satului Ianculeşti, localitate pendinte, din punct de vedere
administrativ de administraţia publică a
oraşului Carei.
Ianculeşti. Aşezare sătească ce şi-a
ales identitatea formându-şi denumirea din patronimicul eroului neamului,
nimeni altul decât Avram Iancu.
Descendenţa din personalitatea mitică a eroului din 1848 îi încarcă cu
putere şi îi obligă să-şi declare şi să-şi omagieze obârşia drept care şi-au
propus să practice, pentru neuitare, o seamă de trepte festiviare. Între
acestea: punctează pentru a treisprezecea oară „Manifestările Culturale „Zilele
Iancului” şi a treia oară Festivalul de Datini şi Tradiţii Moţeşti. Ediţiile din acest an ale celor două
manifestări s-au desfăşurat în ziua de 19 august 2012. Duminică însorită în
care toată suflarea aşezării a adăstat în jurul bustului –în marmură- a eroului
neamului „Crăişorul Munţilor”, Avram
Iancu, ce marchează centrul spiritual al localităţii, punctul „altar”
al localităţii. Deschiderea
manifestării s-a făcut în sunete de tulnice, cărora le-au dat viaţă suflul
sacral al „vestalelor locale” Doamnele Oneţ Aurica, Şchiop Sofia şi Şchiop
Liana. La monumentul Iancului au depus
coroane de flori : reprezentantul Senatului României, Subprefectul Judeţului
Satu Mare, consilieri judeţeni, consilieri locali ai oraşului Carei,
preşedintele şi vicepreşedintele Asociaţiei Judeţene Satu Mare a Românilor
Refugiaţi, Expulzaţi şi Deportaţi în urma Diktatului de la
Viena. A lipsit primarul Careiului, Kovacs Eugen, care la ediţia din 2011 a propus ca
manifestările de la
Ianculeşti să fie suprapuse pe un eveniment sărbătoresc al
unei alte ţări (20 august Ziua Naţională a Ungariei), neavând, însă, audienţă a
socotit că este potrivit să boicoteze manifestarea, din acest an, prin neprezentare.
Manifestarea
a debutat sâmbătă 18 august cu „Cupa Avram Iancu” la fotbal, întrecere durată
între echipele din Ianculeşti, Scărişoara Nouă, Marna Nouă şi Gelu,
prefigurând, aşa cum va observa cititorul o întrecere sportivă moţească. 19
august se deschide cu momentul sacral al tulnicelor, urmat de intonarea imnului
naţional, şi, în ordine, de „Cântecul Iancului” şi un parastas de pomenire a
„Crăişorului Munţilor, Avram Iancu”. Din luările de cuvânt, reţinem alocuţiunea
senatorului de Satu_Mare Valer Marian: „Dragi Moţi; Am venit astăzi aici să vă
transmit respectul şi preţuirea mea. Strămoşii dumneavoastră s-au aşezat pe
aceste meleaguri cu aproape 90 de ani în urmă. Aţi rezistat intemperiilor, aţi
supravieţuit vicisitudinilor istoriei, şi v-aţi aşezat aici păstrându-vă limba,
credinţa , portul şi datinile străbune…”. Mircea Govor, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Satu-Mare : „..
actuala stare a drumului către Ianculeşti … se datorează conducerii Primăriei
Carei din cauza voturilor de la locale.”(Gazeta de Nord-Vest)
Identificăm
aşadar din surse sătmărene că: manifestările de la Ianculeşti s-au dorit
confiscate, precum şi împrejurarea că votul,
pe conştiinţă, al ianculeştenilor le-a atras mânia sancţionatoare a
administrţiei locale careiene, precum şi împrejurarea că moţii de câmpie n-au ostenit şi pe cale de consecinţă continuă
să propună în zonă mesajul ce s-a avut în vedere cu 91 de ani în urmă, atunci
când s-a socotit utilă trimiterea lor în zonă cu mesajul de a apăra şi
reconstitui spiritul românesc puternic deformat prin curăţire etnică de
ocupantul de peste veacuri.
26
august 2012
Tiberiu
Vanca
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Va rog sa va spuneti parerea , fiecare parere conteaza , doar o singura rugaminte am pastrati limbajul decent , fara cuvinte urate injuraturi , instigare la rasism ,xenofobie si jignire a celui caruia va adresati ( vom modera doar aceste comentarii ),va multumesc si asteptam cu interes comentariile dumneavoastra. .