duminică, 25 august 2013

25 august 2013 by Viorica Crainic

Bine v- am regăsit!

"Prietenia  îndoieşte bucuriile şi înjumătăţeşte necazurile". (Francis Bacon)

Andreea Paul : Am dubii mari că preţul pâinii la raft va scădea.

Prim-vicepreşedintele democrat-liberal Andreea Paul afirmă că are "dubii mari" că reducerea TVA de la 24% la 9% la pâine se va resimţi în preţul acesteia la raft, opinând că este vorba despre "o măsură de imagine'.

"Din păcate, propunerea de diminuare a TVA-ului la pâine la 9 procente s-a luat temporar şi însoţită de decizia de a creşte pe termen nelimitat alte trei taxe. Ba mai mult decât atât, această politică de imagine, de haos fiscal generat se aşază pe realitatea introducerii a 28 de taxe noi şi impozite majorate', a declarat Andreea Paul sâmbătă seară la Zlatna, la finalul Şcolii de Vară a Organizaţiei de Femei a PDL.
"Aşadar, preţul la o materie primă esenţială pentru producerea pâinii s-a diminuat cu 40%. Pe raft, preţul pâinii nu s-a ieftinit cu niciun bănuţ. Guvernul USL spune că se va vedea diminuarea TVA-ului la pâine la preţul pâinii de pe raft pentru că au un acord şi o negociere cu supermarketurile. Şi nici în acest argument nu cred, pentru că în 2007, 2008, 2009, guverne de culori politice diferite s-au aşezat la masa negocierilor cu supermarketurile pentru a introduce un cod împotriva practicilor anticoncurenţiale, şi anume accesul produselor româneşti în supermarketuri şi eliminarea taxelor ascunse, de raft. Şi nu s-a întâmplat acest lucru', a declarat Andreea Paul.
"Nu sunt capabili să-şi respecte niciuna din promisiunile electorale din timpul campaniei şi fac jocuri de imagine', a apreciat aceasta.

Sulfina Barbu  : Acuză lipsa de transparenţă de la Ministerul Mediului în ceea ce priveşte proiectul Roşia Montană

Vicepreşedintele PDL Sulfina Barbu susţine că se constată în privinţa proiectului Roşia Montană ''o lipsă totală de transparenţă la Ministerul Mediului, în mod special, care, în această perioadă, este în analiză pentru a da decizia vizavi de acordul de mediu''.

"Totul a fost în spatele uşilor închise, niciun ONG nu a fost primit la aceste dezbateri, niciun reprezentat al autorităţilor locale nu a fost primit la dezbateri în Ministerul Mediului. Nu s-a făcut public niciun proiect subsecvent din proiectul mare al Roşiei Montane şi anume marile întrebări care sunt în mintea tuturor celor care nu cunosc realităţile de la Roşia Montană: Cât de mare va fi iazul? Cât de sigur va fi el? Ce asigurări va avea la posibile seisme? Care va fi înălţimea barajului? Care va fi concentraţia de cianuri din iazul de decantare? Care va fi suprafaţa care va fi decopertată? După cum puteţi observa, niciunul din aceste lucruri nu a fost dat publicităţii'', a declarat, într-o conferinţă de presă, sâmbătă seara, la Zlatna, fostul ministru al Mediului.
''Ar trebui să ştim care sunt negocierile dintre Guvernul României şi companie vizavi de redevenţe şi de participarea statului în acest proiect'', a mai spus aceasta, care îşi doreşte ''un proiect corect, aducător de locuri de muncă, aducător de venituri la nivel local, regional şi naţional''.

Florin Pâslaru  : Roşia Montană nu poate fi inclusă în Patrimoniul UNESCO.

Deputatul PSD Florin Pâslaru, membru în Comisia UNESCO, a declarat, vineri : "Roşia Montană nu poate fi trecută în Patrimoniul UNESCO pentru că nu sunt îndeplinite trei condiţii de bază. Prima condiţie este că marea majoritate a populaţiei nu doreşte trecerea în Patrimoniul UNESCO. Asta este una dintre condiţiile de bază. Dacă comunitatea locală nu doreşte acest lucru, obiectivele respective nu pot înscrise pe listă. Nu doresc acest lucru pentru că nu primesc mai mulţi bani. Atunci când eşti pe lista Patrimoniului Mondial al UNESCO nu primeşti mai mulţi bani, iar Ministerul Culturii, din păcate, a alocat foarte puţini bani pentru prezervarea patrimoniului cultural şi a siturilor arheologice din zonă. Al treilea motiv pentru care Roşia Montană nu poate fi inclusă pe lista UNESCO este că asta presupune condiţia ca în ultimii cinci ani să nu se acţioneze deloc asupra patrimoniul respectiv, iar în cazul Roşia Montană s-a acţionat asupra unor obiective de interes cultural din zonă. Aşa că nu putem intra în Patrimoniul UNESCO'.
"Eu am fost împotriva acestui proiect, dar recunosc că la acea vreme aveam informaţii doar din spaţiul public. Acum am parcurs zona respectivă, am văzut casele renovate, investiţiile făcute. Mai mult de atât, premierul Victor Ponta a spus clar că nivelul de redevenţă pe care îl avea Guvernul României era foarte mic. Profitul era infim pentru statul român. Despre locuri de muncă nu se spunea nimic în acel contract, nu era nicio obligaţie de a angaja un număr de oameni. Acum obligaţia este să angajeze 2.300 de oameni de la momentul semnării contractului. Deja 500 de oameni lucrează pe banii corporaţiei respective pentru prezervarea patrimoniului. Am întâlnit acolo reprezentanţi ai Academiei Române care ne-au spus că cei de la corporaţie au investit mulţi bani. Şi atunci, atâta timp cât redevenţa a crescut şi asigurăm locurile de muncă, atâta timp cât toţi cei de acolo, primari, consilieri locali, preşedintele consiliului judeţului, prefectul, ne-au spus că viitorul este mineritul, sigur că recunoşti că ai greşit'.

Nini Săpunaru : Nu mai am nicio legătură cu SC Europroiect SRL.

Deputatul PNL Nini Săpunaru a declarat, ieri, că nu mai are nicio legătură cu SC Europroiect SRL şi că, din anul 1997, de când a fost numit şef al Direcţiei Generale a Vămilor, nu s-a mai implicat în activitatea de management a acestei firme.
Potrivit acestuia, informaţia conform căreia ar fi cercetat penal pentru activitatea desfăşurată în cadrul firmei Europroiect SRL este total neadevărată. ''Pentru corecta informare precizez că nu mai am nicio legătură cu SC Europroiect SRL. Acţiunile pe care le deţineam la această societate comercială au fost cesionate în favoarea asociatului meu. Tot pentru corecta informare vă spun că, din anul 1997, de când am fost numit secretar de stat, şef al Direcţiei Generale a Vămilor, nu am mai fost implicat în activitatea de management a respectivei firme. Am renunţat şi la calitatea de acţionar la această firmă pentru a nu lăsa loc de interpretări sau pentru a nu se crea un conflict de interese, având în vedere posibilă mea desemnare în funcţia de ministru al Transporturilor'', a precizat Nini Săpunaru într-o declaraţie transmisă AGERPRES. El a susţinut că societatea la care a deţinut părţi sociale s-a specializat în proiectarea de drumuri şi poduri, iar lucrările sunt efectuate pentru statul român deoarece încă nu se fac proiecte de drum pentru sectorul privat. ''Trebuie subliniat că SC Europroiect SRL nu a avut niciodată contracte încredinţate direct de CNADNR sau de către Ministerul Transporturilor. Informaţia apărută în presă, conform căreia eu aş fi cercetat penal pentru activitatea desfăşurată în cadrul firmei Europroiect SRL, este total neadevărată. Cercetarea desfăşurată de DNA vizează direct administratorul firmei şi nu pe mine, fiind vorba de o presupusă infracţiune săvârşită anul trecut'', a arătat acesta.

PNL Iaşi  : Relu Fenechiu, susţinut  pentru continuarea mandatulu în funcţia de preşedinte al filialei judeţene.

Membrii Delegaţiei Permanente Teritoriale a PNL Iaşi i-au acordat sâmbătă deputatului Relu Fenechiu încrederea pentru continuarea mandatului acestuia în funcţia de preşedinte al filialei judeţene.
În urma unui vot secret, Relu Fenechiu a primit mandatul de încredere din partea a 97 de reprezentanţi ai Delegaţiei Permanente Teritoriale a PNL Iaşi, în timp ce alţi trei au votat împotrivă.
"Acest vot nu era pe ordinea de zi. Era o etapă pe care domnul Fenechiu a simţit că trebuie să o parcurgă şi a solicitat membrilor Delegaţiei Permanente Teritoriale a PNL Iaşi să spună dacă îi acordă încrederea pentru continuarea mandatului acestuia în funcţia de preşedinte al filialei judeţene. A fost un proces cu vot secret', a declarat, pentru AGERPRES, Marius Dangă, secretar coordonator al filialei judeţene a PNL.
"Vreau să le mulţumesc colegilor mei pentru sprijin şi să îi asigur că, atât timp cât voi fi preşedintele acestei filiale, priorităţilor lor vor fi şi priorităţile mele", a declarat Fenechiu.

Viktor Orban : Mă pot înţelege mai bine cu un patriot român decât cu un român pentru care interesul naţional este mai puţin important.

Primul ministru ungar ViktorOrban a subliniat interesul legitim al Ungariei în dezvoltarea relaţiilor cu România într-un mod care să permită ambelor ţări să trăiască în securitate, stabilitate şi cu perspective economice bune.

"Când există prim-miniştri în ambele ţări care înţeleg această, iar acest lucru este cel mai important, atunci cooperarea este relativ bună. Când prim-miniştrii nu reuşesc să înţeleagă acest lucru deoarece sunt prea tineri, nu şi-au petrecut suficient timp în meseria lor sau cad uşor pradă emoţiilor, atunci lucrurile devin dificile", a afirmat el.
Orban a susţinut că mulţi au crezut greşit că un guvern român de stânga cu un interes mai scăzut în problemele naţionale este mai bun pentru comunitatea etnică maghiară din ţară. "Mă pot înţelege mai bine cu un patriot român decât cu un român pentru care interesul naţional este mai puţin important", a spus el. Întrebat dacă şi-a planificat să se întâlnească cu omologul său român, Victor Ponta, Orban a afirmat că există o ordine stabilită a contactelor interstatale şi că Uniunea Europeană oferă de asemenea forumuri pentru "a obţine o impresie unul despre celălalt". Ungaria este deschisă colaborării şi vede o şansă în găsirea politicilor care sunt benefice ambelor naţiuni, a spus el.
În ceea ce priveşte strategiile comune ale celor două ţări, Orban a menţionat că el a colaborat eficient atât cu Ponta cât şi cu preşedintele Traian Băsescu în cadrul grupului "Prietenii coeziunii" din timpul dezbaterilor asupra viitorului cadru financiar al Uniunii Europene, adaugă MTI.

SUA şi Marea Britanie: Ar putea exista o "ripostă importantă" împotriva Siriei.

Preşedintele SUA, Barack Obama, a discutat prin telefon cu premierul britanic, David Cameron, despre situaţia din Siria, informează BBC News online.
Cei doi lideri şi-au exprimat "grava preocupare" în legătură cu "indiciile din ce în ce mai clare că în Siria a avut loc un atac semnificativ cu arme chimice", a precizat Biroul premierului David Cameron.  Iranul avertizează că o intervenţie militară a SUA în Siria va atrage "consecinţe dure"
"Dacă Statele Unite vor depăşi linia roşie, vor exista consecinţe dure pentru Casa Albă", a declarat generalul Masoud Jazayeri, vicepreşedintele Statului Major al armatei iraniene.
"Actualul război terorist din Siria a fost plănuit de Statele Unite şi de ţările reacţionare din regiune pentru distrugerea frontului de rezistenţă împotriva Israelului. Cei care alimentează conflictul nu vor scăpa de răzbunarea popoarelor", a atras atenţia Jazayeri.
Iranul acuză constant Statele Unite, alte ţări occidentale şi arabe că susţin insurgenţii sirieni care luptă împotriva regimului de la Damasc.

Angela Merkel : Ştergerea unei părţi din datoria Greciei ar putea avea un 'efect de domino' în zona euro.

Potrivit lui Merkel, o nouă ştergere parţială a datoriilor Greciei "ar provoca un efect de domino", care ar constitui cauza unei neîncrederi crescânde în zona euro. Ca urmare a acestui lucru, "deschiderea investitorilor privaţi pentru investiţii ar tinde din nou spre zero", a atenţionat cancelarul federal al Germaniei.
După cum a anunţat, într-un interviu acordat ediţiei duminicale Welt am Sonntag, comisarul european pentru energie Gunter Oettinger, Greciei ar putea să-i fie alocat 'un mic ajutor', de cel puţin 10 miliarde de euro. Mijloacele din acest al treilea pachet de ajutor ar putea fi transferate treptat spre Atena în perioada 2014-2016. "După cum s-a estimat anterior, vom discuta acest lucru în 2014", a spus Oettinger. La rândul său, germanul Jorg Asmussen, membru al consiliului administrativ al Băncii Centrale Europene /BCE/, este de părere că speculaţiile pe tema reducerii datoriilor Greciei are efect de distragere de la subiect şi nu contribuie la ameliorarea situaţiei din zona euro. 'Asemenea discuţii distrag atenţia /Atenei/ de la ce trebuie făcut pentru consolidarea bugetului şi creşterii economice în cadrul programului în vigoare', a spus Asmussen.

ŞTIRI METEO

Luni, 26 august 2013, vremea în România va fi călduroasă îndeosebi în sudul și sud-estul țării, izolat caniculară în orele amiezii în Câmpia Română. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 22 de grade în partea de nord a Moldovei și 36 de grade în Lunca Dunării, iar cele minime se vor încadra între 11 și 21 de grade. Cerul va prezenta înnorări temporar accentuate în vest, nord și centru precum și în zonele de munte unde, mai ales în a doua parte a zilei și în prima parte a nopții vor cădea averse, însoțite de descărcări electrice și de intensificări de scurtă durată ale vântului. Izolat vor fi căderi de grindină și cantități de apă însemnate.
Pe Litoral va fi  cer senin, vânt de 6 m/s (dinspre SE) şi maxima zilei de 29° C.
În Bucureşti, vremea va fi caniculară în orele amiezii, cu o maximă a temperaturii aerului de 34…35 de grade. Temperatura minimă, înregistrată noaptea, va de 18…20 de grade. Cerul va fi variabil, mai mult senin dimineața și noaptea, iar vântul va sufla slab și moderat.

PERSONALITĂŢI

Lucia Sturdza - Bulandra

Lucia Sturdza-Bulandra (n. 25 august 1873, Iași - d. 19 septembrie 1961, București) a fost o renumită actriță de teatru din România.
Lucia Sturdza-Bulandra a fost una dintre marile figuri ale scenei românești, de neuitat în roluri de compoziție din dramaturgia universală și națională, spirit organizatoric, talent pedagogic ce a format generații întregi de actori: Nicolae Bălţăteanu, George Calboreanu, Dina Cocea, Radu Beligan, Victor Rebengiuc.
În 1898 a debutat la Teatrul Național din București iar în 1914, împreună cu soțul ei, a întemeiat o companie particulară. Din 1941 este actriță a Teatrului Municipal din București iar din 1947 până la sfârșitul vieții a fost directoarea acestui teatru, astăzi Teatrul Bulandra.
A fost profesoară la Conservatorul de artă dramatică din București timp de 30 de ani.Luni, 10 iunie 2013, cu prilejul a 140 de ani de la nașterea actriței, Banca Națională a României a pus în circulație o monedă comemorativă, cu valoarea nominală de 10 lei, în scop numismatic. Moneda este din argint, cu titlul de 999‰, este rotundă, cu diametrul de 37 mm, iar greutatea de 31,103 g. Întregul tiraj al monedei, de 500 de exemplare, este emis de calitate proof, iar cantul monedei este zimțat.

Ion Diaconescu

 „Mă doare sufletul când văd ce se întâmplă cu partidul pentru care am suferit 17 ani“.

Ion Diaconescu (n. 25 august 1917, Boțești, județul Argeș, România – d. 11 octombrie 2011, București) a fost un om politic și activist anticomunist român; a fost membru al Partidului Național Țărănesc, începând cu anul 1936 până la desființarea partidului de autoritățile comuniste, în 1947. Condamnat la 15 ani de închisoare, a fost încarcerat la Aiud, Baia Sprie, Nistru și Râmnicu Sărat, iar după ispășirea pedepsei a fost deportat în Bărăgan.
Revenit în București în 1964, a avut dificultăți în a-și găsi de lucru. În cele din urmă, a fost angajat la întreprinderea Ascensorul, cu ajutorul altor foști țărăniști. A continuat să se întâlnească clandestin cu alți țărăniști, în principal cu Corneliu Coposu. Una din întâlnirile sale din 1974 a fost descoperită de Securitate, care l-a urmărit timp de 25 de ani, alcătuind un stufos dosar de urmărire pe care Diaconescu l-a citit după revoluția din 1989. A ieșit la pensie în 1980, sperând în continuare că regimul totalitar se va schimba.
După anul 1989 a fost în conducerea Partidului Național Țărănesc Creștin Democrat, fiind ales ca deputat în Parlament în trei legislaturi consecutive (1990–1992, 1992–1996 și 1996–2000) între anii 1990–2000, iar în legislatura 1996–2000, a îndeplinit funcția de președinte al Camerei Deputaților. Ca parlamentar, a acționat în sensul înțelegerii și înlăturării consecințelor regimului comunist.
O analiză a crimelor comunismului a fost făcută după 2004, când Comisia Prezidențială pentru Analiza Dictaturii Comuniste, condusă de istoricul Vladimir Tismăneanu, a elaborat un raport final, prezentat de președintele Traian Băsescu în fața Parlamentului în decembrie 2006 în pofida protestelor zgomotoase ale reprezentanților Partidului România Mare și ale social-democraților.
În septembrie 2011 s-a internat în spitalul Fundeni din București  pentru tulburări de ritm cardiac; starea lui a fost inițial stabilizată, dar pe parcursul primelor zile din octombrie ea s-a înrăutățit, iar Ion Diaconescu a murit în ziua de 11 octombrie 2011, la 94 de ani.
A fost înmormântat la cimitirul Bellu din București, cu onoruri militare, după ce a fost decorat post mortem cu Ordinul Național «Steaua României» în grad de Ofițer. Personalitatea lui Ion Diaconescu a fost evocată într-o ședință specială a Camerei Deputaților ținută în ziua de 17 octombrie 2011, la care au luat cuvântul atât foști parteneri, cât și foști adversari politici. Deputatul Árpád Márton l-a denumit „singurul speaker adevărat” dintre toți președinții Camerei.

La multi ani!

Sebastian Papaiani

Sebastian Papaiani de etnie greacă după tată, s-a născut pe 25 august 1936 în Piteşti. Copilăria şi-a petrecut-o , după cum declară actorul într-un interviu acordat redactorului ProTv Magazin “ într-o lume modestă, într-un cartier paralel cu Costache Negri, unde era plin de ţigani, dar ţigani cu care puteai să fii prieten...”, tatăl sau, Alecu Papaiani, grec de origine = Papayannis fiind proprietarul unei curţi, undeva în mărginimea Pitestiului în care erau apartamente de două cămăruţe, închiriate de cosari, geambaşi, lustragii etc. Alături de prietenii lui era fascinat de circul ce venea în cartier şi de filmele ce rulau în acei ani, iar John Wayne şi Johnny Weissmuller erau preferaţii lui. La 17 ani se angajează contabil la un oficiu farmaceutic, joacă teatru de amatori, îndrumat de o fostă Miss Romania -1936, Crina Cojocaru care îl determina să treacă peste multe obstacole şi să devină actor.
A absolvit Institutul de Arta Teatrală şi Cinematografica, promoţia 1960 şi în 1963 debutează în filmul - comedia regizorului Geo Zaizescu , “ Un surâs în plină vară “, unde alături de tânără şi frumoasa actriţa Florina Luican, se face remarcat atât de critici cât şi de public. Filmează an de an, atât în drame cât şi în comedii şi rămâne pentru totdeauna de neegalat în memoria cinefililor în rolurile :Plutonier Căpşuna - “ B.D....”, Alecu -“ Astă seară dansam în familie “, Păcala, Pompei “, " Toamna bobocilor “ şi mai ales Ieremia - “ Toate pânzele sus “.

A fost căsătorit cu actriţa sibiană Eugenia Giurgiu Papaiani cu care are un fiu Sebastian (Băşti ) dar, când acesta avea 5 ani actorul a lăsat familia şi scena Teatrului “ Radu Stanca” din Sibiu pentru a juca alături de mari actori ai teatrelor bucureştene.Când fiul sau împlinea 10 ani a câştigat custodia acestuia dar anii petrecuţi departe unul de celălalt şi-au spus cuvântul, cei doi nu s-au înţeles, băiatul a fugit în 1973/1974 la mama sa la Oradea, s-au revăzut în 1987 când fiul era în armată şi apoi în 2000 când Băşti i-a comunicat tatălui ca mama sa a murit....relaţiile rămânând în continuare reci.
În prezent a căpătat experienta telenovelelor , jucând în trustul Pro şi locuieşte împreună cu soţia sa Marcela la Gruiu într-o casă cu grădină, plină de pomi, flori şi animale domestice, cumpărată în 2006 , după ce fusese încântat de proprietatea prietenului său de pe o stradă vecină, regretatul actor Ştefan Iordache

S -A ÎNTÂMPLAT ÎN  25 AUGUST......

Evenimente

     325 :   Primul Sinod Ecumenic de la Niceea a  hotărât  regulile de stabilire a datei  Paştelui pentru creştini.

Sinodul a fost convocat  de către sfântul  împărat Constantin cel Mare. Acesta, având ca prioritate unitatea Imperiului Roman şi a credinţei crştine, i-a chemat pe episcopii Bisericii să se reunească spre a tranșa ampla dispută asupra ereziei  arianismului, doctrină conform căreia Iisus Hristos  ar fi fost o creatură (prima creație a lui Dumnezeu), iar nu născut din veşnicie şi Dumnezeu adevărat.

    1580: Bătălia de la Alcantara: Spania înfrânge Portugalia.
    1609: Astronomul italian Galileo Galilei a inventat primul său telescop terestru cu refracție.
    1704: Trupe militare britanice sub conducerea amiralului George Roke ocupă strâmtoarea Gibraltar.
    1758: Războiul de Șapte Ani: Frederic al II-lea al Prusiei înfrânge armata rusă în bătălia de la Zorndorf.
    1768: James Cook începe prima sa călătorie.
    1814: Casa Albă este distrusă de forțele britanice în timpul războiului din 1812.
    1875: Marinarul englez Matthew Webb a devenit primul om care a traversat Canalul Mânecii, înot, de la Dover la Calais în 21 3/4 ore.
    1891: Thomas Edison obține brevetul de invenție pentru filmul de 35 mm.
    1929: Experimentarea cabinei catapultabile de avion construită în premieră de românul Anastasie Dragomir. Evenimentul a avut loc pe aeroportul Orly, Paris.


Anastase Dragomir (n. 1896 - d. 1966) a fost un inventator român din domeniul aviației, cel mai cunoscut pentru invenția unei versiuni timpurii a unui scaun ejectabil, care a fost brevetată la Paris, în 1930, de care a beneficiat împreună cu un alt inventator român, Tănase Dobrescu.
Invenția consta dintr-o așa numită celulă parașutată, un scaun detașabil și ejectabil vertical (prevăzut cu două parașute) dintr-o aeronavă sau din orice tip de vehicul, conceput a fi folosit doar în cazuri de urgență, și care reprezenta o versiune timpurie, dar suficient de sofisticată, a actualelor scaune ejectabile. Modelul conceput de Dragomir și Dobrescu a fost testat cu succes la data de 25 august 1929 pe aeroportul Paris-Orly, din apropierea Paris-ului, Franța, respectiv ulterior, în octombrie 1929, la aeroportul Băneasa, lângă București.
În anul următor, Dragomir și Dobrescu au obținut patentarea oficială a acelui "cockpit catapultabil" la Oficiul francez de invenții sub numărul 678.566 din 2 aprilie 1930 (dar cu prioritatea patentării datată anterior la 3 noiembrie 1928, data depunerii cererii de brevetare - FRD678566 19281103), sub numele oficial de Nouveau système de montage des parachutes dans leş appareils de locomotion aérienne (în limba română, Nou sistem de montare al parașutelor la aparate de locomoție aeriană).

    1954: Prima participare a României la Campionatele Europene de atletism, cu Iolanda Balaș pe locul secund (1,65 m).
    1960: Ediția a XVII-a a Jocurilor Olimpice moderne: Roma (25 august-11 septembrie).
    1966: Lansarea misiunii "Apollo 3". A fost experimentată etapa finală a zborului selenar.
    1988: Centrul istoric al Lisabonei este distrus de un incendiu.
    1989: Sonda Voyager 2 a ajuns la maximă apropiere de Neptun, ultima planetă pe care a vizitat-o înainte de a părăsi sistemul solar.
    1994: Ioan Stoica, patronul „Caritas”-ului, a fost reținut la Direcția Cercetări Penale a IGP pentru audieri, sub acuzația de bancrută frauduloasă, fals și înșelăciune în dauna avutului particular.
    2012: Moare primul astronaut care a ajuns pe Lună, Neil Armstrong.

S -a născut în............

    1802: Nikolaus Lenau, poet romantic de limbă germană, originar din Banat (d. 1850)
    1819: Allan Pinkerton, scoțian care a fondat prima agenție de detectivi din SUA (d. 1884)
    1841: Emil Theodor Kocher, chirurg elvețian, laureat al Premiului Nobel (d. 1917)
    1845: Regele Ludwig al II-lea al Bavariei (d. 1886)
    1850: Charles Richet, fiziolog francez, laureat Nobel (d. 1935)
    1868: Artur Garguromin Verona, pictor, membru fondator al Societății Tinerimea Artistică
    1873: Lucia Sturdza Bulandra, actriță româncă (d. 1961)
    1887: Fartein Valen, compozitor din Norvegia (d. 1952)
    1898: Helmut Hasse, matematician german (d. 1975)
    1900: Hans Adolf Krebs, biolog germano-britanic, laureat al Premiului Nobel (d. 1981)
    1902: Camil Baltazar (Leibu Goldstein), poet român (d. 1977)
    1917: Ion Diaconescu, politician român
    1918: Leonard Bernstein, dirijor, pianist și compozitor american (d. 1990)
    1928: Herbert Kroemer, fizician american, laureat Nobel
    1930: Sean Connery, actor britanic
    1933: Rune Gustafsson, chitarist suedez (d. 2012)
    1936: Sebastian Papaiani, actor român
    1951: Rob Halford, cântăreț-compozitor englez (Judas Priest, 2wo, Halford, și Fight)
    1961: Billy Ray Cyrus, actor și cântăreț american
    1970: Romică Andreica, politician român
    1974: Frédéric Belinsky, chitarist francez de jazz
    1979: Marlon Harewood, jucător englez de fotbal
    1980: Pieter Mertens, ciclist belgian

Decese

      383: Grațian, împărat roman (n. 359)
    1270: Regele Ludovic al IX-lea al Franței (n. 1214)
    1471: Thomas a Kempis (n. 1379 / 1380); i se atribuie Imitaţio Christi / Urmarea lui Hristos.
    1482: Margareta de Anjou, regină a Angliei (n. 1429)
    1699: Christian al V-lea al Danemarcei și al Norvegiei (n. 1646)
    1776: David Hume, filozof și istoric englez (n. 1711)
    1819: James Watt, inginer și inventator englez (n. 1736)
    1822: Sir William Herschel, astronom german (n. 1738)
    1867: Michael Faraday, fizician englez (n. 1791)
    1900: Friedrich Nietzsche, filozof german (n. 1844)
    1907: Bogdan Petriceicu Haşdeu, scriitor și filolog român (n. 1836)
    1908: Antoine Henri Becquerel, fizician francez, laureat al Premiului Nobel (n. 1852)
    1940: Jean d'Orléans, duce de Guise (n. 1874)
    1942: George, Duce de Kent (n. 1902)
    1969: Harry Hammond Hess, geolog american (n. 1906)
    1975: John Ray Dunning, fizician american (n. 1907)
    1975: Romulus Dianu, prozator, publicist, traducător și critic muzical (n. 1905)
    1976: Eyvind Johnson, autor suedez, laureat Nobel (n. 1900)
    1984: Truman Capote, autor american (n. 1924)
    1995: Subrahmanyan Chandrasekhar, fizician american (n. 1910)
    2002: Dorothy Hewett, scriitoare australiană (n. 1923)
    2009: Edward Kennedy, politician american (n. 1932)
    2012: Neil Armstrong, astronaut american (n. 1930)

  

Michael Faraday (22 septembrie 1791-25 august 1867)

Michael Faraday (22 septembrie 1791-25 august 1867) a fost un fizician și chimist englez. A fost asistent lui SirHumphry Davy.
În fizică face cercetări importante privind cunoașterea electromagnetismului și dezvoltarea aplicațiilor acestuia.
Își propune producerea curentului electric cu ajutorul magnetismului, experiențe pe care le începe în anul 1821, terminându-le cu succes în anul 1831. Experiențele lui completează cercetările fizicianului și matematicianului francezAndré Marie Ampère referitoare la forțele electromagnetice, reușind rotirea unui circuit parcurs de un curent electric într-un câmp magnetic. Practic descoperă principiul de funcționare a motorului electric cu magneți permanenți.
În anul 1831 descoperă inducția electromagnetică, reușind să realizeze conversia electromecanică a energiei și să enunțe Legea inducției electromagnetice.
Faraday arată după o serie de experimentări că electricitatea se obține prin inducție, prin frecare, pe cale chimică sau termoelectrică.
A propus reprezentarea câmpului magnetic prin linii de forță (sau linii de câmp) și arată că acțiunile electrice și magnetice se transmit din aproape în aproape, cu viteză finită. Combate astfel concepția mecanicistă conform căreia aceste acțiuni se transmit la distanță instantaneu cu viteză infinită, independent de mediu, după modelul mecanic al forțelor de gravitație.
Faraday arată că noțiunile de câmp electric și câmp magnetic pe care le-a introdus ca forme de existență a materiei, stau la baza interpretării materialiste a fenomenelor electomagnetismului. Au fost dezvoltate de James Clerk Maxwell, cunoscute ca ecuațiile lui Maxwell.
Primele cercetări în domeniul chimiei, duce la descoperirea benzenului în gudronul din huilă, cu ajutorul unui aparat conceput de el. Era un aparat prin compresie și răcire, cu care a putut să lichefieze aproape toate gazele cunoscute în acel timp. În 1833 enunță legea electrolizei, lege ce stă la baza electrochimiei. Tot el, Faraday, este cel ce introduce termenii de ioncatodanodanioncation, echivalent electrochimic. De asemeni studiind proprietățile magnetice ale substanțelor,introduce termenii de diamagnetism și paramagnetism.
A elaborat teoria electrizării prin influență și principiul ecranului electrostatic (sau cusca lui Faraday), enunțând astfel legea consevării sacinii electrice (1843). Mai târziu, în 1846, arată că energia electrostatică este localizată în dielectrici.
Ultimele sale cercetări arată acțiunea câmpului electric asupra luminii polarizate sau efectul de polarizare rotatorie a luminii în câmp magnetic.
Ca prețuire a cercetărilor sale și a contribuției sale în fizică, denumirea unității de capacitate se numește "Farad", iar numărul care exprimă cantitatea de electricitate necesară depunerii prin electroliză a unui atom-gram dintr-un element - "constanta lui Faraday".


Efectul Faraday sau polarizarea rotatorie magnetică este un fenomen magnetooptic care constă în rotirea planului de polarizare a luminii ce se produce într-un mediu optic izotrop introdus în câmp magnetic intens. Rotirea planului de polarizare a undei luminoase, polarizată linear, ce se propagă pe direcția câmpului magnetic, se datorează interacției dintre acesta și electroniioptici ai atomilor și moleculelor mediului. Valoarea unghiului de rotire este direct proporțională cu lungimea drumului străbătut de raza luminoasă în substanță și cu inducția câmpului magnetic. Efectul a fost descopertit de Michael Faraday în anul 1846 și a reprezentat prima dovadă experimentală a existenței interacțiunii dintre lumină și câmpul electromagnetic.
Legea inducției electromagnetice formulată în 1831 de Faraday este una din cele mai importante legi ale electromagnetismului. Fenomenul numit inducție electromagnetică constă în apariția (unei) tensiunii electromotoare induse de un flux magnetic variabil în timp. Acest fenomen permite conversia diferitelor forme deenergie în energie electrică.

Discul lui Farday, inventat de Michael Faraday în 1831, unul dintre primelegeneratoare de curent și care ilustrează practic legea enunțată de marele fizician
Enunțul ei este: Tensiunea electro-motoare indusă pe o curbă închisă (Γ) este egală cu minus viteza de variație în timp a fluxului magnetic prin orice suprafață deschisă mărginită de curba închisă (Γ). Exprimarea formulară e:
\varepsilon = - \frac{\mathrm d \Phi}{\mathrm dt} unde \varepsilon  e tensiunea electromotoare iar \mathrm d \Phi  e variația fluxului magnetic pe durata dt


Faraday a demonstrat experimental apariția tensiunii electromotoare prin mișcarea unui magnet față de o bobină sau reciproc.

Generatorul electric

Un motor electric poate functiona si ca generator electric convertind energie cinetică mecanică în energia cinetică a particulelor electrizate si anume curent electric.

Transformatorul electric

Transformatorul electric este un aparat care transferă energie electrică dintr-un circuit electric (primarul transformatorului) în altul (secundarul transformatorului), funcționând pe baza fenomenului inducției electromagnetice. Un curent electric alternativ care străbate înfășurarea primară produce un câmp magnetic variabil în miezul magnetic al transformatorului, acesta la rândul lui producând o tensiune electrică alternativă în înfășurarea secundară.



Debitmetrul electromagnetic


Debitmetrul electromagnetic permite măsurarea debitului de curgere datorită tensiunii electromotoare produse de un fluid conductor electric în mișcare.

Ce înseamnă să fii cetăţean european?

 Ce înseamnă să fii cetăţean european?


Conceptul de “cetăţenie europeană” a fost introdus în anul 1992 prin Tratatul de la Maastricht şi a fost dezvoltat în Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii, ceea ce i-a oferit şi un caracter supranaţional.
A fi cetăţean european înseamnă a avea cetăţenia Uniunii Europene. Cetăţenia europeană conferă un anumit număr de drepturi deţinătorilor ei ; aceste drepturi sunt enumerate în tratatul însuşi:

   - libera circulaţie a persoanelor pe teritoriul tuturor statelor care fac parte din Uniunea Europeană ;
  
   - dreptul de a vota şi de a candida la alegerile Parlamentului European şi la alegerile municipale în statul de rezidenţă atunci când acesta nu este cel al naţionalităţii ;
  
   - a putea beneficia, în caz de nevoie, de o protecţie diplomatică şi consulară din partea unui alt stat membru al Uniunii în state terţe ;
  
    - a exercita dreptul la petiţie şi a apela la mediatorul european.
   
Ansamblul drepturilor pe care ea îl vizează are ca obiectiv apropierea dintre popoarele şi cetăţenii Europei şi întărirea unui sentiment de apartenenţă la o identitate europeană comună.

Cum devii cetăţean european ?


Cetăţenia europeană este direct legată de deţinerea unei naţionalităţi a unui stat al Uniunii. Astfel, faptul de a fi cetăţean german, maghiar, ceh, polonez, francez său român conferă în mod automat germanilor, maghiarilor, cehilor, polonezilor, francezilor sau românilor cetăţenia Uniunii şi drepturile şi îndatoririle care îi sunt anexate. Prin urmare, nu trebuie efectuat niciun demers deosebit pentru a fi cetăţean european.
Este, deci,  o cetăţenie de suprapoziţionare la cetăţenia naţională şi nu o cetăţenie de substituire. În alţi termeni, faptul de a fi european nu elimină cetăţenia unui stat.


Theodor Aman (1831-1891) album 1 ( famous painters )

Theodor Aman (1831-1891)

    Om de cultura roman, pictor, grafician, academician – a fost întemeietorul primelor școli românești de arte frumoase la Iași și București.
    Pictura sa se afla sub influenta Renașterii italiene. Contribuția sa în dezvoltarea artei românești nu este recunoscuta doar prin pânzele deosebite pe care ni le-a lăsat, ci și prin implicarea la nivel organizatoric în primele instituții de arta naționale.
    Unul din genurile sale preferate a fost cel în care se regăsesc scene istorice, pe care a reușit sa le redea cu măiestrie trecându-le prin propria cutie de rezonanta a personalității sale.

Fosta sa casă, o operă de artă în sine, a devenit astăzi Muzeul Theodor Aman.




Iata câteva picturi din opera sa: 

Primul atelier al pictorului la Paris


 Slujba Învierii la Stavropoleos



Bal mascat




Hora de la Aninoasa



Alungarea turcilor de la Calugareni



Solii Turci Aduc Daruri Lui Mihai Viteazul




Mihai Viteazul contempland capul lui Andrei Bathory





Vlad Țepes și solii turci



Bătălia de la Alma



Proclamarea Unirii



Pe terasa la Sinaia



Copii jucând hora



Theodor Aman s-a nascut la 20 martie 1831 la Campulung-Muscel. Copilaria si-o petrece la Craiova. A avut patru frati: Sevastia, Alexandru, Iorgu si Ruxandra. Dupa studii la Scoala Centrala din Craiova (profesor C. Lecca), a urmat Colegiul Sfantu Sava din Bucuresti (profesor Carol Walenstein).

Cariera:

Din punct de vedere al formatiei sale ideologice, trecerea lui Aman pe la liceul Santul Sava a avut multa insemnatate. In acesti ani se pregatea in Tara Romaneasca revolutia de la 1848. Ideile ei, care trezeau constiinta nationala militand pentru inlaturarea feudalitatii, unirea Principatelor si intemeierea unui stat autonom, erau cu inflacarare promovate de la catedra de profesori ca Al. Treboianu-Laurian, Costache Aristia, Aaron Florian (ii fusese profesor si la Craiova).

Pe bancile scolii se imprieteneste cu partizanii infocati ai revolutiei ca de pilda George Cretzianu. Insusi fratele pictorului, Alexandru, student in Franta, era inscris in anii 1846 si 1847 in "Societatea studentilor romani din Paris”, care nu era decat filiala de peste hotare a "Asociatiei literare” din Muntenia, indaratul careia actionau de fapt revolutionarii pasoptisti.
Intre 1848-1850 colegiul Sfantul Sava este inchis.

Tanarul pictor nu avea motive sa se intoarca la Bucuresti. Viata artistica era acum foarte redusa. Scolile de arta nu existau. "Meseria” de artist continua sa fie dispretuita; prejudecatile, ignoranta si totala lipsa de intelegere a claselor dominante ingreunau calea dezvoltarii picturii in Principate. Astfel, in 1850, Theodor Aman pleaca la Paris la studii. Aici, Aman se inscrie ca elev in atelierul lui Drolling si un an mai tarziu – dupa moartea acestuia survenita la 9 ianuarie 1851 – in cel al Picot.

Arta acestor doi academisti era seaca si conventionala si nu numai o data de-a lungul bogatei ei desfasurari, creatia lui Aman s-a resimtit de pe urma retetelor de atelier mostenite de la primii sai maestrii francezi. Totusi sub indrumarea lor si-a insusit o baza profesionala trainica, supunandu-se unei discipline ale carei rezultate l-au adus la exprimarea clara a ideilor, la justetea si seriozitatea desenului si la precizia imaginii.
La inceput locuia in cartierul latin - centrul studentesc al Parisului – intr-o mansarda la Hotel de l’Empereur Joseph, deasupra cafenelei Fayot, frecventata de multi tineri romani. Probabil ca in aceasta incapere modesta el nu dispunea inca de un atelier propriu si ca abia mai tarziu, cand se va muta in rue Lafazette no. 3, isi va instala el acel prim atelier, care apare in tabloul din 1852.

Era bun camarad si saritor la nevoie, cauta societatea si iubea petrecerile, dar nu-si risipea vremea: picta in timpul zilei, iar seara se ducea la teatru sau se cufunda in lectura. Nu se izola de realitate, ci din potriva urmarea cu mult interes evenimentele.

Citea pe Descartes, Voltaire si Hugo, sau pe Dante si Petrarca, facand transcrieri intr-un caiet pe care-l intitulase "Insemnari din deosebite cetiri”
Pictorii la care isi oprise atentia erau Rubens, Velazques, Salvator Rosa si Watteau. Chemarea lui pentru pictura istorica il indrepta totodata spre spre cativa dintre artistii francezi contemporani: Horace Vernet 1789-1863, Paul Delaroche 1797-1856, Hippolzte Bellange 1800-1866, Augustin Pils 1813-1875.

Aman se imprieteneste aici cu Iscoveanu, Bolintineanu, Bolliac. De asemnea il cunoaste si Nicolae Balcescu, caruia ii facu si un portret in creion.
Pentru alegerea temelor, Aman se va adresa mereu lui Nicolae Balcescu ale carei scrieri ii sugereaza pictorului si conceptia patriotica in arta, servindu-I in acelasi timp si pentru o orientare realista, mai apropiata de adevarul istoric al scenei istorice pe care vrea sa o infatiseze.

Scrierile lui Balcescu ii atrase artistului in mod deosebit atentia asupra figurii lui Mihai Viteazu ca simbol al luptei importriva jugului turcesc. In acesta privinta este concludent faptul ca la baza documentarii lui Theodor Aman pentru tablourile sale istorice au stat de cele mai multe ori textele publicate de Nicolae Balcescu si Al. Treboianu-Laurian in Magazinul Istoric pentru Dacia.

In 1853 participa la Salonul Principal de la Paris. Aman s-a infatisat aici ca un artist matur, sigur de sine, demn.

La inceputul anului urmator Aman picta "Batalia de la Oltenita”, episod din razboiul ce izbucnise cu cateva luni in urma intre rusi si turci.
E posibil ca in acea vreme Aman sa fi avut oarecari legaturi si cu Vasile Alecsandri, ilustrand poezia "Groaza”.

In 1854, Aman calatoreste la Constantinopol cu scopul de a prezenta sultanului tabloul "Batalia de la Oltenita”. Vedea pt prima oara mediterana si coastele pitoresti ale marii Egee. Toate acestea, precum si obiceiurile ciudate ale Orientului ii facura o impresie puternica, oglindita in multe dintre desenele sale de atunci, ca si in unele tablouri de mai tarziu. Pe malul Bosforului, Aman avu ocazia sa il viziteze in repetate randuri pe Barbu Iscovescu.

Dupa doua luni si jumatate de sedere la Constantinopol, unde fusese in starsit primit de sultan care-i cumparase tabloul amintit, Aman pleaca in Crimeea. Popasul artistului in crimeea i-a oferit posibilitatea executarii de numeraose schite foarte semnificative si interesante, in care se puteau vedea tipuri caracteristice de cazaci si de oameni din popor, pe care ii studiase indeaprope.

Din Crimeea, Aman se reintoarce la Constantinopol si de aici in Franta. In ultimele luni ale anului 1855 artistul revine in tara ramanand pana in primavara anului 1856, cand domnitorul Barbu Stirbei il sfatuieste sa se intoarca la Paris. Astfel, intors in Franta el picteaza portretul de mici dimensiuni "Femeia in rochie neagra” inrudit in vizunea lui cu cel al "Doamnei cu cainele”, pictat sase ani mai tarziu. Tot din aceesi perioada dateaza si "Portret de barbat”.

Preocuparile lui Aman in vremea aceasta se desfasoara pe planuri multiple. Portretul si pictura de gen il atrag deopotriva si, fireste pictura istorica in primul rand. In acelasi an 1856, picteaza, inspirandu-se din cronica lui Neculce, tabloul istoric "Stefan cel Mare si arcasii sai aleg locul manastirii Putna”.

Anii de studiu petrecuti in mijlocul revolutionarilor romani refugiati la Paris au avut o inraurire decisiva asupra tanarului pictor, dezvoltandu-i constiinta patriotica, sadind in el convingerea ca arta trebuie sa slujueasca poporului, sa-l educe, sa-i glorifice eroismul si sa-i exprime idealurile.

In 1857 Aman participa la Salonul Parizian unde a prezentat doua lucrai: "Vanatori si zuavi in fata Sevastopolului” si "Tiganca din Valahia”.

Revenirea definitiva a lui Aman in Principate si stabilirea lui in Capitala s-au produs in luna septembrie a anului 1858.

In 1859 Aman a pictat "Batalia romanilor cu turcii pe insula Sfantul Gheorghe de langa Giugiu” din 1595 evocare a vitejiei poporului in lupta impotriva jugului otoman. Opera, influentata in factura de arta italianului Salvator Rosa din sec. 17, e plina de miscare, fizionomiile sunt bine studiate si atitudinile veridic tratate.
Tot in acesta perioada Aman incepe sa sculpteze in lemn, in vedera unor decoratii de mobilier, ca de pilda dulapul in stil gotic, destinat viitoarei sale locuinte. Activitatea sa principala consta insa in executarea de portrete. Astfel, in 1859 realizeaza portretul Principesei Zoe Brancoveanu, opera care poate fi socotita una din culmile maiestriei protretistice a lui Theodor Aman.

In acelasi an, Aman picteaza si portretul lui Karl Stork, iar acesta sculpteaza la randul sau bustul pictorului.

In 1859 el face demersuri pe langa Eforia Scoalelor condusa de Ioan Maiorescu, pentru infiintarea unei Scoli de Arte Frumoase menita sa descopere si sa formeze tinerele talente iesite din randurile poporului. Demersului sau i se alatura si pictorul Gheorghe Tattarescu, care inainteaza chiar si un proiect al scolii.
Infiintarea scolii se taraganeaza. La indemnul lui Aman si sub influenta atmosferei starnite in jurul discutarii proiectului, presa sustinu intemeierea Scolii de Arte Frumoase, aratand aportul cultural pe care ar putea sa-l aduca o asemenea institutie.

Dar abia dupa lovitura de stat din 2 mai 1864, cand s-a infaptuit reforma invatamantului a devenit posibila si crearea Scolii de Arte Frumoase din Bucuresti, al carui decret de infiintare Alexandru Ioan Cuya l-a semnat la 5 ocombrie 1864, numind director al ei pe Theodor Aman. Cursurile se inaugureaza pe 14 decembrie 1865.

O data cu intemeierea scolii din Bucuresti fu reorganizata pe aceleasi principii si cea de la Iasi, al carei director G. Panaiteanu-Bardasare era in corespondenta cu Aman. Ambelor institutii li se anexa cate o pinacoteca, a caror conducere avea sa fie comuna cu aceea a scolii si ajutata de un Comitet Academic. Acesta avea sarcina de a supraveghea indrumarea scolii, de a forma juriile expozitiilor si concursurilor, de a controla predarea invatamantului artistic in scolile din intreaga tara, si in sfarsit, de a-si da avizul asupra tuturor lucrarilor de arta care angajau cheltuiala statului. In ceea ce priveste materiile de invatamant, initial fusesera prevazute cursuri de pictura, sculptura, gravura, arhitectura si arta gradinilor. Ulterior, tinandu-se seama si de posibilitatile reale, caci nu existau cadre care sa corespunda tuturor nevoilor, se renunta la cursul de gravura in favoarea celui de sculptura, se renunta si la cursul de arta gradinilor si se introduce in schimb studiul anatomiei si al esteticii si al istoriei artei. Primii profesori au fost: pentru pictura Aman si Tattarescu, pentru sculptura Karl Storck, pentru arhitectura (curs mai tarziu infiintat ramand numai unul de perspectiva) Gaetano Burelly, pentru anatomie doctorul Al. Marcovici si pentru estetica si istoria artelor Constantin I. Stancescu. Scoala prevedea o durata de studii de patru ani, sporita ulterior la cinci, dupa care se trecea un examen de diploma, urmand sa se poata obtina prin concurs si o bursa de completare a studiilor in strainatate.

Intre 1859 si 1865 activitatea lui Theodor Aman a fost foarte bogata. Desi a pictat numeroase portrete, atentia sa a ramas indreptata in primul rand asupra compozitiilor istorice, fiind foarte incurajat in acesta directie si de Dimitrie Bolintineanu, in calitatatea lui de ministru al instructiunii publice.

Sub carmuirea lui Cuza si a sfetnicului sau Kogalniceanu, Aman a simtit suflul unei puternice redesteptari nationale. Punandu-se pe planul intai autonomia si demnitatea intregii natiuni, se facea de fapt un prim pas spre independenta. Astfel se explica executarea in acesti ani a o seama de importante tablouri istorice inspirate din vechile cronice sau din legende: "Batalia de la Plotin” 1861, "Dupa Batalia de la Rusciuc” 1862, "Vlad Tepes si solii turcilor” 1863, "Mihai Viteau primind pe solii turci cu daruri din partea sultanului” 1864, ”Mihai Viteazu privind capul lui Andrei Bathory” 1865, "Batalia cu facle a lui Vlad Tepes” 1866.
La un bal de 24 ianuarie 1861, o cunoaste pe Ana Niculescu-Dorobantu, nascuta Politimos, femeie deosebit de frumoasa, cu zece ani mai tanara decat el.
La 15 aprilie 1865 cei doi se casatoresc.

Un insemnat sprijin l-a primit din partea doctorului Carol Davilla, conducatorul Eforiei Spitalelor Civile din Bucuresti. Davilla l-a insarcinat cu executarea pentru istitutia amintita a portretelor fondatorilor spitalelor Coltea si Pantelimon: Spatarul Mihail Cantacuzino, Maria Contacuzino, Mihail Racovita, Grigore Ghica I si Grigore Ghica al a II-lea. In materie de portret Aman lucra cu mult mai multa placere dupa natura, desi atunci cand le avea la indemana se servea si de stampe, sau de fotografii.

Atelierul lui Aman a avut fericirea sa fie vizitat de toti cunoscatorii si de toti cei care trecand prin Bucuresti s-au interesat de starea acesti ramuri in miscarea noastra culturala. Don Carlos cand a fost in Bucuresti l-a vizitat in detaliu; altetele lor Principii Leupold si Frederic, fratii Majestatii Sale Regelui, insotiti de Majestatea sa Regele, care l-a vizitat de mai multe ori, au admirat lucrarile aflate. De-altfel Aman era obisnuit cu vizitarea atelierului sau. Aflandu-se la Paris, numeroase persoane intre care multi americani, vizitau zilnic atelierul sau si foarte multe panze semnate de Aman se afla in galeriile de tablouri din America.
Aman a luat parte la orice lucrare care privea dezvoltarea artelor sau a starii culturale in tara. Intre altele, el a ajutat mult pe C. Esarcu la facerea Ateneului: "El a fost un colaborator pretios al muncii mele la Ateneu”, zicea Esarcu catre un elev al lui Aman.

La 1865, Romania se pregatea sa ia parte la Expozitiunea din Paris de la 1867 si generalul Florescu, ca ministru de interne, agriculturii si lucrarii publice, instituie la 5 octombrie o comisie compusa din Printul , Neculae Baleanu, Colonel Voinescu, Simion Marcovi, Alex. Odobescu, Baligot de Bayne, dr. Davila, colonelul Hert, Alex. Costinescu, Vinterhalder, Ion Ionescu, P. S. Aurelian, Foulquier Blanc si Theodor Aman.

Domnia lui Carol a insemnat pentru Aman o perioada de intens zbucium moral, de amara stradanie, marcata adesea de clipe de revolta si de dezgust.
La 1 august 1866 Scolile de Arte Frumoase din Bucuresti si Iasi sunt inchise de guvernul reactionar sub pretextul econimiilor bugetare. Aman nu renunta insa la instutiei pe care o intemeiase, ci timp de 8 luni, a intretinut-o pe socoteala sa, contribuind la bursele elevilor saraci si convingandu-I pe profesori sa predea cursurile fara salariu. Aceesi atitudine o avu si Panaiteanu-Bardasare la Iasi. Protestele, demersurile, memoriile lui Aman silira noul guvern alcatuit intre timp sa revina asupra masurii luate si la 31 martie 1867 scoala capata din nou fiinta legala.

In luna mai a anului 1868 se deschise cea de-a doua "Expozitie a artistilor in viata”. Cu aceasta ocazie Aman expuse pe landa numeroase portrete "Hora de peste Olt” si compozitiile istorice "Mihai Viteazu privind capul lui Andrei Bathory”, "Batalia cu facle a lui Vlad Tepes” si "Alexandru Lapusneanu aratand sotiei sale capetele boierilor ucisi”, obtinand din partea juriului "Medalia de onoare”.
In 1869, pictorul expune o serie de panze la Craiova, in cadrul expozitie industriale care se deschisese acolo pentru sase zile. Au figurat aici unele tablouri mai vechi din colectia lui Alexandru Aman, portretele acestuia si al sotiei sale, portretul batranei Pepica (mama sa) si probabil unele panze apartinand celuilalt frate, Iorgu.

Incepand cu anii 1870-1871 intram in perioada de maturitate a artistului. Aman fusese pana atunci exclisv un pictor de atelier, insa acum pictura in aer liber capata mult mai multa importanta.

Imaginile lui apar din ce in ce mai luminoase, mai aerate, mai libere in expresie, mai conforme cu realitatea perceputa direct si spontan. Paleta i se deschide, tusa devine mai bogata si desi in multe dintre lucrari nu se simte inca suficient atmosfera, progresul artistului pe acesta cale se manifesta totusi concludent, ,mai cu seama cand este vorba de

scene care se petrec in exterior. Peisajul capata acum mai multa importanta in conceptia creatoare a lui Aman. Si in compozitiile istorice apar unele modificari. Il vedem dezbaransandu-se in general de accentele teatrale care apareau in tablourile anterioare, cautand, dimpotriva expresii mai apropiate de adevarul simplu. Aceste caracteristici le gasim in "Izgonirea turcilor la Calugareni”, tabloul pictat la 15 mai 1872, care reprezinta un impotant pas inainte in domeniul picturii sale istorice.

Si "Moartea Lapusneanului”, lucrare inspirata din nuvela lui Costac Negruzzi si expusa tot in 1872, arata noua tendinta de adancire a studiului si maturizarea artei lui Aman.

Una dintre temele lui Aman este conflictul cu boierii.

Pictura istorica si modalitatea de a o promova in randurile noii generatii au continuat sa il preocupe indelung pe Theodor Aman in toti acesti ani.
In 1872 Aman incepe da graveze. Reusind sa-si aduca in mai al aceluiasi an o presa si materialul de la Paris, Aman se consacra de acum inainte cu multa perseverenta gravurii in apa tare, fiind printre cei dintai artisti ai nostri care au practicat aceasta arta.

Activitatea de gravor a lui Aman se desfasoara intre anii 1872 si 1881. Primele sale gravuri scot la iveala strangacii: in lucrari ca :Ion Eliade Radulescu”, Enachita Vacarescu”, "Lapusneanu aratand sotiei sale capetele boierilor ucisi” si "Peisaj cu pescari”, gravarea metalului este sovaielnica, uneori chiar grosolana. Incepand insa din 1874, el se dovedeste un gravor mult mai priceput, mai sensibil si mai sigur de sine, iar lucrarile sale se distind in general printr-o executie ingrijita si fina.

Si de asta data el se arata preocupat de rolul educativ al artei. Constiinta aceasta avea sa ii dicteze alegerea in general a unei tematici sociale destul de precise, indreptate in directia popularizarii, pe de-o parte a figurilor de seama din istoria si cultura tarii, si pe de alta, a numeroaselor tipuri si aspecte surprinse fie in mediul rural, fie in cel al mestesugarimii sarace. Gravuri ca: "Mihai viteazu”, "Portret de voievod”, "Tudor Vladimirescu” "Enechita Vacarescu”, "Taran cu caciula in mana, in fata casei”, "Popas la munca campului”, sunt cateva dintre cele mai concludente in aceasta privinta. Unele teme istorice sunt si ele reluate, ca de pilda, "Lapusneanu aratand sotiei sale capetele boierilor ucisi”.

Toamna anului 1879 aduce pentru Theodor Aman evenimente care-i prilejuiesc atat in familie, cat si in afara, multe necazuri. Una din cauzele acestor framantari e casatoria Zoiei, fiicei lor, care se facea conform traditiei societatii de atunci, nu era libera alegere a partilor, ci prin hotararea parintilor, adica a Anei. Astfel Zoie ajunge sa se casatoreasca cu Costica Ioan, fiul unui negustor bogat din Ploiesti. Asemenea mamei sale, Zoie va evada dupa doi ani dintr-o casatorie conventionala si, cu toate ca avea atunci doi copii, isi paraseste sotul pentru a se dedica artei. Zoe avea o voce fermecatoare si spera sa devina cantareata. Pleaca in 1883 la Roma unde debuteaza in opera "Faust” sub numele de Zina de Nory. Va canta la Londra, la Cairo, la Petersburg. Se va recasatori a doua oara, de data asta dintr-o pornire sincera.

Ingrijorarea lui Aman fata de jalnica situatie a tarii si ostilitatea sa fata de "printul” de ale carei abuzuri si jafuri se saturase lumea, arata limpede pozitia lui patriotica si antidinastica. Cu timpul ea avea sa se manifeste tot mai vehement si mai raspicat. In conditiile instaurate de un asemnea regim, fireste ca intreaga activitate culturala avea sa se resimta. Cu multe eforturi se deschise in mai 1881 – dupa o intrerupere de sapte ani – o noua "Expozitie a artistilor in viata” la care participa in afara de Aman si Grigorescu, Andreeascu, Tattarescu, Stahi, Trenk, Hentia, Mirea.

La 26 septembrie 1885 fratele sau Alexandru Aman moare subit la Paris. Cu trei ani inainte murise si celalalt frate, Iorgu. Un tablou al lui Aman din 1885 ne pastreaza chpurile celor trei frati, stransi in jurul mesei, in atelierul cel mare al artistului. Moartea lui Alexandru a insemnat o lovitura grea pentru Theodor. Ii legase o afectiune adanca, sincera, o incredere si o stima reciproca. Pierdea in fratele sau un prieten si un confident.

In ultimii ani ai vietii sale Theodor Aman ne-a dat cateva opere de valoare.Printre ele se numara in primul rand compozitia istorica "Boierii surprinsi la ospat de trimisii lui Vlad Tepes”. Ea pune in valoarea toate progesele realizate de el pana atunci, puternicul realism al artei sale. Sunt atinse in acesta panza culmile talentului sau de portretist, de pictor istoric si de peisagist.

Alte opere reprezentative pentru aceasta perioada sunt: "Portret de femeie”, "Tiganca” (1884), "Autoportret”, "Bal costumat in atelier”, "Atelierul cel mare al artistului”, "Dupa culesul viei”, "Pe terasa de la Sinaia”.
In ultimul timp lucra mai greu, tot mai sacait si chinuit de neajunsurile bolii. In primavara anului 1891, o eroare grava comisa de medici in aplicarea tratameantului avea sa il tintuiasca pentru totdeauna la pat. La 19 august 1891 moare.

La moartea sa, fostii sai elevi luara parte in numar mare. Numeroase sunt epistolele ce veneau neconsolatei vaduve de pe unde se aflau ei pentru a-i arata adancele lor regrete, fata cu moartea lui Aman.
Ca distinctiuni, Theodor Aman a capatat pentru lucrarile sale medalia Bene-merenti cl. I la 8 aprilie 1876; la 3 martie este numit ofiter al Stelei Romaniei de catre Kogalniceanu si Kitu, iar la 10 mai 1889 este numit comanor al Coroanei de catre Alexandru Lahovari. Pentru lucrarea "Batalia de la Oltenita” el avea si o decoratiune turceasca: Medjdia.

De asemnea, pe 24 martie 1883, este confirmat in postul de Presedinte al Consiliului de Bele-Arte din Bucuresti.

Ca pictor istoric, el a preamarit eroismul poporului, intarindu-I increderea in fortele proprii si contribuind la formarea constiintei lui patriotice.
Ca portretist, el a ridicat arta interpretarii figurii umane la nivelul unei patrunzatoare analizeze psihologice.

Ca pictor de peisaje, el a inteles sa exprime frumusetile patriei si mai presus de toate omul in mijlocul lor.

Theodor Aman constituie exemplul artistului intreg si multilateral, cult si receptiv. Aproapte toarte ramurile artei cu diversele lor tehnici l-au preocupat: desenul, acuarela, pictura, sculptura, gravura, arhitectura, decoratiunea ornamentala si figurativa, vitraliul; si toate genurile picturii: compozitia istorica, genul, portretul, peisajul, nudul si natura moarta.

In toate panzele sale se observa o finete de executie si o amanuntime de detalii, grati carora poti cu usurinta recunoaste lucrarile sale.

De ce ne place Theodor Aman?

Theodor Aman a fost un pictor roman care a realizat nenumarate opere de arta cu ajutorul talentului sau. Ne place de el si in general operele sale deoarece a imprimat pe panza evenimente petrecute cu ani in urma dar si peisaje cu natura moarta si portrete si autoportrete.

De ce este Theodor Aman faimos?

Theodor Aman este faimos deoarece a fost unul din cei mai mari pictori ai Romaniei. El a uimit intreaga lume cu operele sale despre razboi, natura dar si portrete. Este faimos datorita unor tablouri precum "Izgonirea turcilor la Călugăreni", "Bătălia de la Oltenița" si multe altele.

Pe scurt despre Theodor Aman:

Nume: Theodor Aman
Locul nasterii: Campulung-Muscel, Romania
Data nasterii: 20 martie 1831
Locul mortii: Bucuresti, Romania
Data mortii: 19 august 1891
Parinti: Mama Despina (Pepica) Aman si tatal Dimitrie Aman
Frati / Surori: Sevastia, Alexandru, Iorgu si Ruxandra dar si Costache din prima casatorie a tatalui
Nationalitate: Romana
Sotie: Ana Niculescu Dorobantu
Copii: O fata din prima casatorie a sotiei, Zoia, cunoscuta ca Zina de Nory
Ocupatie: Pictor, gravor, sculptor, muzicant amator
Studii: Scoala Centrala din Craiova, Colegiul Sfantul Sava din Bucuresti dupa care si-a continuat studiile de pictura la Paris

Tablouri:

Cea din urmă noapte a lui Mihai Viteazul, 1852;
Bătălia de la Oltenița, 1854;
Bătălia de la Alma, 1855;
Bătălia românilor cu turcii în insula Sf. Gheorghe, 1859;
Vlad Țepes și solii turci, 1861-1864;
Izgonirea turcilor la Călugăreni, 1872;
Tudor Vladimirescu, 1874-1876;
Boierii surprinși la ospăț de trimișii lui Vlad Țepeș, 1885-1887
Peisaj cu barca pe lac
Stradă în Sinaia
Portul Constanța
Petrecere în familie
Canoniera în portul Constanța
În parc
Unirea principatelor , 1859

sâmbătă, 24 august 2013

Gânduri de seară.........


Dintr-un bolovan coboară
pasul tău de domnișoară.
Dintr-o frunză verde, pală
pasul tău de domnișoară.

Dintr-o înserare-n seară
pasul tău de domnișoară.
Dintr-o pasăre amară
pasul tău de domnișoară.

O secundă, o secundă
eu i-am fost zărit în undă.
El avea roșeața fundă.
Inima încet mi-afundă.

Mai rămâi, cu mersul tău,
parcă pe, timpanul meu
blestemat și semizeu,
căci îmi este, foarte rău.

Stau întins, și lung și zic,
domnișoară mai nimic,
pe sub soarele pitic
aurit și mozaic.  (Nicu Alifantis / Nichita Stănescu)

Răzbunarea

Intâmplări din lumea funcționarilor ...și politicienilor...


De ce merg lucrurile prost "la stat"?

Statul este cea mai bogata "societate comerciala", care nu e comerciala de loc!
La sfarsitul anului bilantul trebuie sa fie 0!
Si atunci de ce ne miram ca toti conducatorii din sectorul de stat nu dau doi bani pe eficienta utilizarii fondurilor?
De exemplu Consiliul Judetean Galati! In perioada cand lucram eu acolo, la Directia Drumuri si Poduri, aceasta directie a decontat Regiei Judetene de Drumuri si Poduri Galati COSIT DE IARBA IN SANTURILE DE PE MARGINEA DRUMURILOR in decembrie, CAND ZAPADA ERA DE DOI METRI!
Ca sa vezi! Si Camera de Conturi Galati a observat!
Drept care i-a facut dosar managerului de atunci DORIN OTROCOL, vajnic PSD-ist de frunte, si i-a fript si o amenda de l-a usturat la buzunar!
Urmarea???Domnul Otrocol "s-a ales" vicepresedinte al CJ Galati si a pornit o campanie de razbunare impotriva singurei rude a controlorului financiar care l-a amendat! EU!
Astfel, A DESFIINTAT Directia de Drumuri si Poduri din cadrul CJ Galati (singura care mai verifica inainte de decontare situatiile de lucrari ale regiei la care dansul fusese manager), mi-a desfiintat postul si m-a mutat la Directia de Dezvoltare Regionala!Dar aici se scriau proiecte pentru accesarea fondurilor europene!! Uuuupssss! Cum sa stea cineva cu rude la Camera de Conturi in coasta noastra, sa vada cum dam chiolhan dupa chiolhan in cabanele de protocol ale CJGalati, sau cum plecam cu amanta (tot angajat CJ Galati) in Grecia in "interes de serviciu", sau cum luam masa la restaurantul Hotelului Sport (din banii de rechizite ai consiliului), in timp ce angajatii se stergeau cu ziare la toaleta, scoteau la imprimanta pe hartie de scris, sau bateau la masina acte - pe masini cu ribbon din anii '50!
Cel mai grav era ca se refoloseau hartiile scrise pe o parte, care ar fi trebuit tocate la masina de tocat documente (masina cum n-am vazut decat in filme), dar asa, orice secret de serviciu devenea proprietatea intregului consiliu, prin citire in lant!
Ce nu facea domnul vicepresedinte Otrocol ca sa nu moara directorii de foame? Doar era prieten cu Directorul Financiar Mihalcea de pe vremea cand era "porcar" sau "portar" n-am inteles bine!
Asa ca a scapat de "elementul subversiv", detasandu-l impotriva vointei lui, la Directia Judeteana de Protectia Copilului, trimitand un functionar public IMPOTRIVA ORICAREI LEGI IN DOMENIU sa lucreze si cate 9 zile la rand fara pauza, sa nu primeasca sporurile ce i se cuveneau, sa faca o munca pentru care nu avea nici o calificare - cea de LUCRATOR SOCIAL (care atunci nici nu exista in nomenclator), desfiintandu-i inca o data postul!
"Trebuie sa va revizuiti atitudinea! Daca nu, dumneavoastra veti pleca si eu voi ramane!".
De aceea statul este cea mai mare "societate comerciala" care nu functioneaza pe principii comerciale, fiindca PSD-ul (si nu numai)
o considera buticul lui din curte, unde daca nu-i plac privirile vanzatoarei, sau aceasta nu accepta sa-i devina amanta, o da afara!


sursa : https://www.facebook.com/vivian.todoran?hc_location=stream

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More