duminică, 23 februarie 2014

Gânduri de seară..................



E trist ca nimeni să te știe,
Dar și mai trist să-ți zici mereu
Că te-a pătruns nimicnicie
Deși ai fost ca Dumnezeu.

Unde sunteţi, zâmbiri deșarte,
Ochi mari ce nu-i mai pot uita?...
O, fugi departe, fugi departe,
La ce mă îngâni cu fața ta?

În viața lumii acestie,
Ce-i fără capăt și-nceput,
În toată neagră veșnicie
O clipă numai te-am avut.

De-atunci te chem din întuneric
Și amintirea ta dezmierd
Pîn ce răsai...un vis himeric,
Abia răsai...și iar te pierd....


Ca la un zvon ce lin adie
Urechea fin, mereu ascult...
Tot mai puțină armonie...
Pustiu din ce în ce mai mult.

Și din comoara-mi de suspinuri,
Cu amintiri, cu dor îmbrac
Acest amor bogat în chinuri
Și-n mângâieri de tot sărac.....

Going My Way (1944) Merg pe drumul meu

Merg pe drumul meu este un film original, înduioşător, care a câştigat şapte Premii Oscar, între care “Cel mai bun actor” (Bing Crosby), “Cel mai bun film” şi “Cel mai bun regizor”.

Când tânărul preot O’Malley (Crosby) soseşte în noua sa congregaţie, pentru a sluji la o veche biserică, lucrurile încep să se complice. Bătrânul reverend Fizgibbon (Barry Fitzgerald) de la Biserica St. Dominic nu are o părere prea bună despre O’Malley şi ideile lui. Cei doi preoţi pur şi simplu nu pot să cadă de acord. Dar când noile metode ale lui O’Malley reuşesc să ajungă până la cei mai dificili copii, parohia începe să se schimbe. Oamenii din cartier devin mai uniţi, iar Biserica se apropie mai mult de sufletele lor.

sâmbătă, 22 februarie 2014

Gânduri de seară..........


Nu mai e timp de nimic acum,
Nu mai e loc să trăim, îţi spun!
Nu mai iubi, căci nu mai e timp să iubim!
Nu mai e timp să ne amăgim,
Nu mai e timp nici să ne minţim,
Nu mai iubi, căci nu mai e timp să iubim!

Nu mai e timp să ne bucurăm,
Nu mai e timp să ne îmbrăţişăm!
Nu mai vedem,
Că noi nu mai ştim să iubim!

Nu mai e timp să ne mai iertăm,
Sau din greşeli să mai învăţăm!
Nu mai iubim…
Căci noi nu mai ştim să iubim!

Nu mai e timp să ne sărutăm,
Nu mai e timp să ne îmbrăţişăm!
Nu mai vedem…
Că noi nu mai ştim să iubim…


Când dorim să uităm ne prefacem mereu,
Că de fapt am învins şi că nu ne e greu!
Când dorim să uităm ne minţim uneori…
Dar de fapt ne e teamă mereu
Şi nu mai iubim…

Nu mai e timp de nimic acum!
Nu mai e loc să trăim îţi spun!
Ne mângâiem…dar nu mai e timp să iubim…

Nu mai e timp de nimïc! …

vineri, 21 februarie 2014

"Ucraina sângerează, România se ucrainizează".


"Baia de sânge de la Kiev şi degradarea extrem de gravă a situaţiei din Ucraina vor avea implicaţii profunde atât asupra întregii Europe de Est, cât şi asupra relaţiilor dintre Occident şi Rusia, indiferent de deznodământul revoltei. Ucraina ar trebui să reamintească tuturor românilor cât de mult înseamnă pentru destinul ţării alianţa cu Statele Unite şi apartenenţa la NATO şi Uniunea Europeană. În aceste timpuri de incertitudine, la Bucureşti, Victor Ponta şi oligarhia care îl sprijină creează exact genul de „politică virtuală“ împotriva căreia se ridică ucrainenii cu preţul vieţii.

Fie că Ianukovici aruncă în luptă armata, aşa cum îi cer ruşii, şi stinge revoluţia de la Kiev în sângele protestatarilor, fie că părăseşte Ucraina sub protecţia europenilor ca să nu păţească precum Ceauşescu, fie că ruşii intervin şi se declanşează un război civil în toată regula, situaţia din estul (şi nordul) României nu va mai fi niciodată la fel de azi înainte. Asistăm, foarte aproape de graniţă, având în vedere ce s-a întâmpat la Cernăuţi, la un conflict care nu poate să nu ne afecteze profund şi în feluri pe care abia acum începem să le realizăm. Dacă, după războiul din Georgia, americanii au putut să evoce resetarea relaţiilor cu Moscova, Ucraina este prea mare şi prea importantă pentru ca masacrul ce are loc în aceste zile şi consecinţele sale să nu producă o modificare tectonică a relaţiilor dintre Statele Unite şi Uniunea Europeană, pe de o parte, şi Rusia şi sateliţii ei de cealaltă. Ceea ce înseamnă că România va trebui să se poziţioneze fără ambiguitate.

În mod firesc, această poziţie nu poate fi decât una singură: alături de victimele represiunii, împreună cu Statele Unite şi Europa şi împotriva forţelor Răului susţinute de Rusia. După zeci de morţi civili în două zile, nu mai este loc de dialog politic între putere şi opoziţie, aşa cum cere Ministerul nostru de Externe, este o situaţie de alb şi negru: ori Ianukovici pleacă acum şi se convine asupra unui calendar politic postrevoluţionar, ori urmează o represiune pe scară largă care se poate sfârşi oricum, chiar şi cu scindarea ţării.

Problema este că Guvernul de la Bucureşti a cultivat în mod sistematic ambiguitatea şi echivocul în relaţiile cu dictaturile orientale, fie că vorbim de Ucraina, de Rusia sau de China. Victor Ponta şi-a exprimat cât se poate de limpede ambiţia de a realiza noi deschideri economice, dar şi politice către Rusia şi China. Insistenţa cu care Ponta a apărat chiar şi ieri companii dubioase din sfera rusă (cum este KazMunai Gaz) şi chineză (cum este Huawei) reprezintă un indiciu lămuritor despre locul unde se află cu adevărat „sufletul“ lui Ponta şi care este viziunea lui despre viitorul României. Companii de stat precum KazMunai şi Huawei, care vin din dictaturi orientale, sunt făcute pentru a fi obediente faţă de despotul local şi a se acomoda la pretenţiile acestuia pentru interesul reciproc. Regulile pieţei, ale eticii corporatiste şi interesele consumatorilor şi cetăţenilor pot fi puse în paranteze atâta vreme cât aceste agenţii ale capitalismului de stat, oligarhia şi puterea politică îşi servesc reciproc interesele prin corupţie şi distorsionarea regulilor. Cum Uniunea Europeană este în primul rând un spaţiu al regulilor, opţiunea strategică a grupurilor de interese va fi întotdeauna spre Est, pentru că acesta este locul natural al oligarhiei.

Victor Ponta şi oligarhia au declanşat, în paralel, două atacuri care, dacă vor reuşi, vor avea drept rezultat ceea ce Andrew Wilson numea „politică virtuală“: la piaţa liberă şi agenţii care acţionează pe piaţă în afara controlului guvernamental şi la statul de drept şi instituţiile care îl apară. Faptul că Guvernul încearcă să-şi subordoneze politica Băncii Naţionale şi că intervine brutal pe piaţa bancară este fără precedent în ultimii 25 de ani. Faptul că instituţiile care ar trebui să reglementeze piaţa financiară distorsionează această piaţă prin decizii administrative care nu sunt validate de vreun tribunal, faptul că prin politica de taxe şi impozite sunt favorizate marile corporaţii în dauna producătorilor mici şi mijlocii, a consumatorului şi contribuabilului reprezintă lovituri date la temelia pieţei libere şi o tentativă transparentă de subordonare a economiei naţionale grupurilor de interese care îl menţin pe Ponta la putere.

O asemenea apropriere a resurselor economiei naţionale nu se poate face fără abuz administrativ şi legislativ şi, din acest motiv, statul de drept trebuie anihilat, chiar dacă asta înseamnă anihilarea şi/sau subordonarea DNA, ANI, Înaltei Curţi, Avocatului Poporului, Curţii Constituţionale sau SRI (SIE nu va scapa nici el, pentru că o politică de „deschidere“ către Rusia şi China va intra în conflict cu interesele naţionale şi trebuie să controlezi SIE ca să nu te loveşti de vreo opoziţie din interior).

Aceste atacuri sunt însoţite de o campanie agresivă de acaparare a mass-media şi de anihilare prin orice mijloace a vocilor independente şi, împreună, reprezintă ceea ce Wilson numeşte „tehnologie politică“, un fenomen specific Rusiei şi Ucrainei. Profesorul britanic identifica trei caracteristici fundamentale ale „tehnologiei politice“. Generează „produse politice virtuale“, fără substanţă reală, destinate manipulării relaţiilor de putere. USD este, de exemplu, cel mai nou produs politic virtual de pe piaţa românească. A doua este Kompromatul, atacul necontenit prin mass-media controlate de oligarhie la adresa adversarilor, iar a treia este „dramaturgija“, crearea de conflicte şi crize artificiale rezolvate prin răsturnări spectaculoase (vezi criza de guvern generată de cazul Iohannis). Rezultatul este „politica virtuală“, o societate închisă, specifică Ucrainei. Într-un alt text în care ne refeream la analiza lui Andrew Wilson, subliniam: „Condiţiile pentru practicarea acestui tip de politică virtuală sunt existenţa unei elite puternice şi amorale (oligarhia), un electorat pasiv, lipsa societăţii civile şi o cultură a controlului informaţiei difuzate prin media“. Or, aceasta este însăşi esenţa „ucrainizării“.

În vreme ce ucrainenii îşi dau viaţa pentru a se elibera de acest regim sufocant, care nu aduce decât disperare şi sărăcie, la Bucureşti asistăm la o tentativă deliberată de ucrainizare a României. Cu adevărat anul acesta va fi crucial. Norocul României este că are de partea ei Europa şi America. Nenorocul este că Europa şi America nu pot elibera România de propria oligarhie în locul nostru."(Cristian Câmpeanu)

sursa : romanialibera.ro

Primul român care a cucerit Everestul.


LA MULŢI ANI!

“Vreau să urc un vârf de munte, de unde să văd o Românie normală, locuită de oameni relativ fericiţi, care ştiu să se respecte între ei”.


Constantin Lacatuşu s-a născut la Piatra Neamţ în data de 21 februarie 1961. A absolvit Facultatea de Geologie din Bucureşti în 1986. Este primul român care a urcat pe Everest, precum şi singurul român care a cucerit cele mai înalte vârfuri ale celor 7 continente, în 8 ani și 166 zile.

 În Africa:
    1995: Kilimanjaro (5.895 m) - ruta Marangu; Muntele Kenya - Vf.Batian (5.199 m) - premieră românească și Vf. Point Lenana (4.985 m).
În America de Sud:
    1996: Aconcagua (6.962 m) - ruta normală; Cerro Cuerno (5.462 m) - premieră românească, fața sud-vestică.

În America de Nord:
    2009: Gunnbjørn Fjeld (3.694 m) - premieră românească; Peak Capuccino (3.256 m); Petra Peak (3.307 m) - premieră mondială, ascensiune solitară; Cone (3.669 m) - premieră românească; Dome (3.683 m) - premieră românească.
    1997: McKinley (Denali) (6.194 m) - prima ascensiune a unei echipe românești, ruta West Butress.

În Asia:
    2006: Europa Peak (6.403 m) - vârf virgin din masivul Tsartse (regiunea Mukut Himal).
    2004: Rifil Peak (6.200 m) - vârf virgin situat pe Broken Glacier (regiunea Kangchenjunga), premieră mondială; Tsisima Peak (6.250 m) - vârf virgin situat pe Tsisima Glacier (regiunea Kangchenjunga), premieră mondială. Ascensiunea a fost realizată împreună cu Ioan Torok.
    2003: Machermo (6.237 m) - vârf virgin din zona Gokio (regiunea Khumbu), traseu în premieră mondială. Din echipa românească au mai făcut parte: Viorel Amzaroiu și Vladimir Condratov.
    1999: Dhaulagiri vârful premergător nord-estic (8.140 m) - ascensiune solitară.
    1998: Cho Oyu (8.201 m) - prima expediție integral românească învingătoare pe un vârf de peste 8000 m, fără oxigen suplimentar.
    1995: Everest (8.848 m) - premieră românească, ruta Pasul de Nord - creasta Nordică - Creasta Nord-Estică.
    1992: Broad Peak (8.051 m) - premieră românească pe un vârf de peste 8.000 m.

 În Europa:
    2006: Teide (3.718 m), Mont Blanc (4.810 m), Grossglockner (3.798 m), Zugspitze (2.962 m) (toate împreună cu Simion Poiană).
    2005: Weisshorn (4.505 m) (împreună cu Lucian Mihai).
    2004: Castor (4.228 m) - premieră românească; Pollux (4.092 m) - premieră românească; Liskamm (4.527 m) - traseu în premieră mondială, fața nordică. Toate ascensiunile efectuate împreună cu Cezar Cordun, Simion Poiană și Robert Tutuianu.
    1994: Monte Rosa - Vf. Dufourspitze (4.634 m) - prima ascensiune a unei echipe românești; Breithorn (4.164 m) – premieră românească, peretele nord-vestic, ruta Welzenbach; Matterhorn (4.478 m); Rimpfischhorn (4.199 m) - premieră românească. Toate ascensiunile au fost realizate cu echipă: A.Beleaua, V.Tofan, C.Vrabie.
    1993: Nakratau (4.451 m) - premieră românească; Keishi (3.702 m) - premieră românească; traversarea Nakratau-Donguzorun - premieră românească; Elbrus (5.642 m); Pic Sciurovski (4259m) - peretele nordic, ruta Herghiani. Toate ascensiunile realizate cu echipa Lynx P.Neamț (V.Tofan, A.Vivirschi, L.Mihai, L.Constantinescu, S.Baciu).
    1991: Donguzorun (4.458 m) - premieră românească, ascensiune solitară; Ullu Tau W (4.203 m).
    1990: Elbrus Est (5.621 m), Ushba (4.710 m), Pic Sciurovski (4.259 m), Chatin-Tau W (4.200 m).

În Oceania:
    2000: Puncak Jaya (Piramida Carstensz) (4.884 m) - premieră românească, ruta Messner (creasta estică).

În Antarctica:
    10 decembrie 2001: Masivul Vinson (4.897 m) - ruta normală.

Alte încercări notabile:
    1994: Everest (8.848 m) - a atins altitudinea de 8.100 m pe o rută nouă, pe fața nord-nord-estică din Tibet.
    1996: Dhaulagiri (8.167 m) - s-a oprit la cca. 7.800 m din cauza vremii nefavorabile.
    1998: Cho Oyu (8.201 m) - pe o rută nouă a ajuns la o altitudine de 7.500.
    2004: Janak Peak (7.090 m) - vârf virgin din regiunea Kangchenjunga; împreună cu Ioan Torok atinge 6.500 m pe versantul vestic.
    2008: Lhotse (8.516 m) - ascensiune solo, fără oxigen suplimentar, până la altitudinea de 8.300 m.

 "Nu ştiu cum să mă definesc. Poate: alpinistul, geologul Ticu Lacatuşu. E foarte greu de spus, nu ştiu, sunt un tip normal căruia îi plac viaţa şi aventură. Pe de altă parte, nu îmi fac planuri pe termen foarte lung. Cu o singură excepţie, atunci când mi-am propus să urc toate vârfurile de pe cele şapte continente. Pentru viitor, important ar fi să continuu să fac expediţii inedite, deosebite. Cu siguranţă mă voi întoarce în Nepal, în Himalaya. Poate va fi vorba de o ascensiune în premieră într-o zonă mai puţin cunoscută, eventual combinată cu o cercetare ştiinţifică. O descoperire cât de mica înseamnă foarte mult, eu fiind geolog de meserie sunt sensibil la aceste aspecte. De asemenea, cred că am rămas dator şi cu faptul de a scrie nişte cărţi despre ce am făcut, ce am văzut. Cărţile sunt începute, am toate informaţiile, deci nu mi-ar fi foarte greu. Dar mi-ar trebui şi timp. Până acum nu l-am găsit”.

 Premii sportive:
    1994: “Trofeul Fair-Play” acordat de către Comitetul Olimpic Român pentru acțiunea de salvare din Everest.
    1999: marele premiu „Cel mai bun sportiv al anului” (alături de Gabriela Szabo)

Premii de televiziune:
    1996: premiul A.P.T.R pentru film-document („Alison Hargreaves - Regina Everestului”).
    1998: Marele Premiu la gală A.P.T.R. pentru documentarul „Alaska - Ultima Frontieră”.
    2004: premiul A.P.T.R pentru documentar etnografic („Țara Șerpașilor - Lumea de dincolo de nori”).






joi, 20 februarie 2014

Gânduri de seară..............


Trecea un om pe drum aseară,
Trecea cântând încet pe drum,
Ştiu eu? Poate cânta să-i pară
Drumul mai scurt, – ori poate cum
Era aşa frumos aseară,
Poate cânta ca să nu-l doară
Că-i singur numai el pe drum - ?

Trecea, şi eu eram la poartă
Şi şi-a văzut de drumul lui,
Dar ce mi-o fi venit deodată
De am oftat, n-oi şti să spui.
Şi nu-mi venea să plec din poartă,
Şi parc-un dor de viaţa toată
M-a prins privind pe urma lui...



Aşa ne-o fi la fiecare,
Că stăm în poartă, şi nu ştim
Pe călător măcar de-l doare
Ceva, - şi de ne pomenim
Oftând, pesemne fiecare
Ne-om fi simţind departe tare
De-un drum pe care-am vrea să fim. (Elena Farago)

Sidney Poitier

Lanțul – The Defiant Ones (1958)  online subtitrat




 Happy Birthday!

Sidney Poitier s -a născut la 20 februarie 1927, este actor american de teatru şi film. Fiind fiul unor fermieri săraci din Bahamas, a abandonat şcoala la vârsta de 13 ani.
În luna ianuarie a anului 1943, Sidney Poitier, pe atunci în vârstă de 16 ani, a plecat din Nassau către „pământul tuturor posibilităţilor”, Statele Unite, pentru a-şi face un rost în viaţă. Îşi dorea o viaţă mai bună pentru el şi pentru familia sa care trăia într-o sărăcie cruntă. Deşi era numai un adolescent, Poitier a lucrat câteva luni în condiţii greu de imaginat şi a dormit pe unde apuca. În cele din urmă, a ajuns în Harlem. Pentru că nu-şi putea găsi o slujbă stabilă cu ajutorul căreia să se poată întreţine, Poitier a minţit în legătură cu vârsta sa şi s-a înrolat în Armata Americană. Avea numai 16 ani. Un an mai târziu, la vârsta de 17 ani, a fost lăsat la vatră.
A debutat pe Broadway în 1946 într-o producţie a piesei ''Lysistrata'', având o distribuţie formată exclusiv din persoane de culoare. Trei ani mai târziu, şi-a făcut debutul în film, într-un documentar al armatei americane, iar până în 1950 apărea deja în filme produse la Hollywood.
Marele succes interpretativ înregistrat de Sidney Poitier în "Lanţul", remarcabilă operă de problematică socială îl atrage pe actor în circuitul popularităţii internaţionale.
Poitier a devenit primul star de culoare faimos în America.
Dintre filmele sale de succes amintim ''Rebelii'' (1958), pentru care a primit o nominalizare la Oscar, ''În arşiţa noptii'' (1967), şi ''Ghici cine vine la cină" (1967). În anul 1964, Sidney Poitier devine primul afro-american care a câştigat Premiul Academiei americane de film pentru cel mai bun actor, pentru rolul său de muncitor, care contribuie la construirea unei capele, în filmul "Florile de câmp ''(1963).

Poitier a început să regizeze la începutul anilor ’70, începând cu filmul ''Buck şi predicatorul'' (1971).
În 1992, a primit premiul Institutului de film american pentru întreaga activitate, fiind primul actor şi regizor de culoare care a fost onorat în acest fel.        
În anul 1997, el a fost numit ambasadorul al Bahamas în Japonia, poziție pe care o deține şi în prezent. El este, de asemenea, ambasadoru al  Bahamas la UNESCO.




 
La data de 12 august 2009, Sidney Poitier a fost decorat cu Medalia Prezidenţială a Libertăţii, de către președintele Barack Obama .

Ziua Mondială a Dreptăţii Sociale.


 ”Răzbunându-te, te faci egalul adversarului. Iertându-l, te arăți superior lui.” (Francisc Bacon)

La cea de a 62-a întrunire a Adunării Generale a ONU, desfăşurată în noiembrie 2007, s-a hotărât ca ziua de 20 februarie să fie Ziua Mondială a Dreptăţii Sociale, iar statele membre au fost invitate să dedice acestei zile activităţi naţionale în concordanţă cu obiectivele Summit-ului Internaţional pentru Dezvoltarea Socială. Celebrarea acestei zile a început cu anul 2009.
Principiile enunţate în cadrul Summit-ului Internaţional pentru Dezvoltare Socială pun accentul pe dreptatea socială, solidaritate, armonie şi egalitate atât în interiorul statelor, cât şi între ele. Aceste principii reprezintă valorile fundamentale ce asigură existenţa societăţilor. Pentru a crea un cadru benefic tuturor cetăţenilor, ONU recomanda guvernelor să demareze toate măsurile necesare pentru a promova dreptatea socială la nivel naţional, regional cât şi internaţional. Totodată, ONU militează pentru promovarea distribuţiei echitabile a veniturilor şi un acces mai bun la resurse prin intermediul egalităţii de şanse pentru toţi membrii comunităţii.
Prin hotărârea de a stabili data de 20 februarie ca Ziua Mondială a Dreptăţii Sociale, Organizaţia Naţiunilor Unite doreşte ca dezvoltarea din acest domeniu să asigure protejarea şi consolidarea demnităţii umane. Adoptarea de către Organizaţia Internaţională a Muncii a Declaraţiei privind justiţia socială pentru o globalizare echitabilă este încă o dovadă a preocupării ONU pentru dreptatea socială. Declaraţia se concentrează asupra garantării unui venit corect tuturor angajaţilor, protecţie socială, dialog social şi respectarea principiilor şi drepturilor fundamentale ale angajaţilor.
Celebrarea acestei zile pe teritoriul statelor membre ale Organizaţiei Naţiunilor Unite ar trebui să contribuie la consolidarea eforturilor desfăşurate de ONU pentru eradicarea sărăciei, promovarea unui mediu de lucru decent, egalitate între sexe şi acces fără restricţii la bunăstarea socială şi justiţie.


"Când semenii tăi te urcă în vârful piramidei sociale, trebuie să arzi tot sufletul tău pentru a rămâne acolo: nu pentru tine, că tu ești un om, trecător, dar pentru oameni, pentru idealul lor, pe care tu nu trebuie să-l lași să decadă, pentru sublimul pe care trebuie să-l faci să înflorească în inima contemporanilor tăi, chiar de ar fi să-l crești cu tot sângele vieții tale, pe care numai o dată o ai."(Vasile Pârvan)

miercuri, 19 februarie 2014

Gânduri de seară.............


Vine o vreme
Când trebuie să tragem sub noi
O linie neagră
Şi să facem socoteala.

Câteva momente când era să fim fericiţi,
Câteva momente când era să fim frumoşi,
Câteva momente când era să fim geniali.
Ne-am întâlnit de câteva ori
Cu nişte munţi, cu nişte păduri, cu nişte ape
(Pe unde-or mai fi? Mai trăiesc?)
Toate acestea fac un viitor strălucit-
Pe care l-am trăit.

O femeie pe care am iubit-o
Şi cu aceeaşi femeie care nu ne-a iubit
Fac zero.

Un sfert de an de studii
Fac mai multe miliarde de cuvinte furajere
A căror înţelepciune am eliminat-o treptat.
Şi, în sfârşit, o soartă
Şi cu încă o soartă (de unde-o mai fi ieşit?)
Fac două (Scriem una şi ţinem una,
Poate, cine ştie, există şi viaţă de apoi). (Marin Sorescu)

"Zborul, ce fericire!"


„Pe atunci viaţa era frumoasă şi armonioasă. De milenii, oamenii duceau, fericiţi, o viaţă patriarhală. Totul trecea liniştit de la un anotimp la altul. Şi ştiţi de ce s-au schimbat lucrurile? Civilizaţia marelui oraş a ajuns până la noi.”

Constantin Brâncuși (n. 19 februarie 1876, Hobița, Gorj — d. 16 martie 1957, Paris) a fost un sculptor român cu contribuții covârșitoare la înnoirea limbajului și viziunii plastice în sculptura contemporană. Constantin Brâncuși a fost ales postum membru al Academiei Române.

Născut la 19 februarie 1876, la Hobița, Gorj, Constantin era al șaselea copil al lui Radu Nicolae Brâncuși (1833-1885) și Maria Brâncuși (1851-1919). Prima clasă primară a făcut-o la Peștișani, apoi a continuat școala la Brădiceni. Copilăria sa a fost marcată de dese plecări de acasă și de ani lungi de ucenicie în ateliere de boiangerie, prăvălii și birturi.
În Craiova, în timp ce lucra ca ucenic, își face cunoscută îndemânarea la lucrul manual prin construirea unei viori din materiale găsite în prăvălie. Găsindu-se că ar fi de cuviință să dezvolte aceste abilități, el este înscris cu bursă la Școala de Arte și Meserii din Craiova.

După ce a urmat Școala de Arte și Meserii în Craiova (1894 - 1898) vine la București unde absolvă Școala de bellearte în 1902. În timpul studenției, chiar în primul an, în 1898, lucrarea sa "Bustul lui Vitellius" obține „mențiune onorabilă”, "Cap al lui Laocoon" din 1900 obține medalia de bronz, iar Studiu din 1901 câștigă medalia de argint. Timp de doi ani, între 1900 și 1902, cu ajutorul doctorului Dimitrie Gerota, realizează "Ecorșeu", un studiu pentru reprezentarea corpului omenesc, lucrare căreia i se atribuie o medalie de bronz. Precizia detaliilor acestei lucrări face ca Ecorșeul să fie folosit în școlile românești de medicină, după ce s-au făcut câteva copii; Marcel Duchamp a inclus fotografia Ecorșeului în expoziția organizată la sfârșitul anului 1933 la Galeria Brummer din New York City.

În 1903 primește prima comandă a unui monument public, bustul generalului medic Carol Davila, care a fost instalat la Spitalul Militar din București și reprezintă singurul monument public al lui Brâncuși din București. Acest bust a fost comandat de un consiliu format de fostul său profesor Dimitrie Gerota, pentru a îl ajuta pe Brâncuși să plătească drumul până la Paris. Plata pentru monument a fost împărțită în două tranșe, prima jumătate fiind plătită înainte ca să înceapă lucrul, iar a doua tranșă după ce Brâncuși a terminat bustul. Când a terminat lucrarea, aceasta a fost prezentată în fața consiliului, dar recepția a fost nesatisfăcătoare, diferite persoane din consiliu având opinii contrarii despre caracteristicile fizice ale generalului, spre exemplu cerând micșorarea nasului, și de asemenea păreri diferite în legătură cu poziționarea epoleților. Înfuriat de inabilitatea consiliului de a înțelege sculptura, Brâncuși pleacă din sala de ședințe în mirarea tuturor, fără a primi a doua jumătate a banilor necesari plecării sale spre Franța, decizând sa parcurgă drumul către Paris pe jos.

Mai târziu Brâncuși a comentat acest incident astfel:

"Ar fi fost o muncă ușoară, dar ca de prostituată, care mi-ar fi adus cei câțiva bani cât îmi trebuiau ca să-mi plătesc un bilet de drum de fier până la Paris. Dar ceva care se înnăscuse în mine și pe care simțeam că crește, an de an și de câțiva în rând, a izbucnit năvalnic și nu am mai putut răbda. Am făcut stânga-mprejur, fără nici un salut militar spre marea panică și spaimă a doctorului Gerota, de față... și dus am fost, pomenind de mama lor"

Drumul din București spre Paris l-a dus mai întâi prin Hobița, unde și-a luat rămas bun de la mama sa. Și-a continuat drumul, oprindu-se în Viena pentru o perioadă, timp în care a lucrat la un atelier ca decorator de mobilier. În Viena a început să viziteze muzee cu opere de artă inaccesibile în România. Aici a făcut cunoștință cu sculpturile egiptene care i-au influențat opera mai târziu în viață.


Din Viena a plecat în 1904 spre München, dar după șase luni o pornește pe jos prin Bavaria și Elveția și până la Langres, în Franța. În apropriere de Lunéville, după o ploaie torențială în care este prins, Brâncuși capătă o pneumonie infecțioasă și, în stare critică, este primit la un spital de maici. După o perioadă de recuperare gândește că nu mai are puterile și nici timpul necesar pentru a parcurge drumul spre Paris pe jos, astfel că ultima bucată a drumului o parcurge cu trenul.


 
În 1905 reușește la concursul de admitere la prestigioasa École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, unde lucrează în atelierul lui Antonin Mercié până în 1906, când, atingând limita de vârstă, părăsește școala. Refuză să lucreze ca practician în atelierul lui Auguste Rodin, rostind cuvintele devenite celebre: „Rien ne pousse à l’ombre des grands arbres” ("La umbra marilor copaci nu crește nimic").

Constantin Brâncuși a expus pentru prima dată la Société Nationale des Beaux-Arts și la Salon d'Automne din Paris în 1906. Creează în 1907 prima versiune a Sărutului, temă pe care o va relua sub diferite forme până în 1940, culminând cu "Poarta Sărutului" parte a Ansamblului Monumental din Târgu-Jiu. În 1907 închiriază un atelier în Rue de Montparnasse și intră în contact cu avangarda artistică pariziană, împrietenindu-se cu Guillaume Apollinaire, Fernand Léger, Amedeo Modigliani, Marcel Duchamp. A început lucrul la "Rugăciunea", o comandă pentru un monument funerar ce va fi expusă în Cimitirul „Dumbrava” de la Buzău. În 1909 revine pentru scurt timp în România și participă la „Expoziția oficială de pictură, sculptură și arhitectură”. Juriul Expoziției, prezidat de Spiru Haret acordă premiul II ex aequo lui Brâncuși, Paciurea, Steriadi, Petrașcu, Theodorescu-Sion. Colecționarul de artă Anastase Simu îi cumpără sculptura "Somnul" iar bustul în ghips al pictorului Nicolae Dărăscu este achiziționat de Ministerul Instrucțiunii Publice.

Până în 1914, participă cu regularitate la expoziții colective din Paris și București, inaugurând ciclurile "Păsări Măiestre", "Muza adormită", "Domnișoara Pogany".
În 1914, Brâncuși deschide prima expoziție în Statele Unite ale Americii la Photo Secession Gallery din New York City, care provoacă o enormă senzație. Colecționarul american John Quin îi cumpără mai multe sculpturi, asigurându-i o existență materială prielnică creației artistice.

 În 1915, începe să execute primele lucrări în lemn, printre care 2 "Cariatide" și "Fiul risipitor". La Paris, în 1919, apare volumul „La Roumanie en images” cu cinci reproduceri după lucrări ale lui Brâncuși. Un an mai târziu, participă la expoziția grupării „La Section d'Or” în Franța, la expoziția grupării „Arta română” la invitația lui Camil Ressu în România, la „Festivalul Dada”, unde semnează manifestul intitulat Contre Cubisme, contre Dadaiseme.


Participă la o mișcare de protest contra lui André Breton și în apărarea lui Tristan Tzara. La 30 noiembrie 1924, expune la Prima expoziție internațională a grupării „Contemporanul” din București. Doi ani mai târziu, la Wildenstein Galleries, din New York, se deschide cea de-a doua expoziție personală a sa.
Până în 1940, activitatea creatoare a lui Brâncuși se desfășoară în toată amploarea ei. Operele sale de seamă din ciclul Pasărea în văzduh, ciclul Ovoidului precum și sculpturile în lemn datează din această perioadă. În același timp, Brâncuși participă la cele mai importante expoziții colective de sculptură din Statele Unite ale Americii, Franța, Elveția, Olanda și Anglia.
 În atelierul său din Impasse Ronsin, în inima Parisului, Brâncuși și-a creat o lume a lui, cu un cadru și o atmosferă românească.
În România, în epoca realismului socialist, Brâncuși a fost contestat ca unul din reprezentanții formalismului burghez cosmopolit. Totuși, în decembrie 1956, la Muzeul de Artă al Republicii din București s-a deschis prima expoziție personală Brâncuși din Europa. Abia în 1964 Brâncuși a fost „redescoperit” în România ca un geniu național și, în consecință, ansamblul monumental de la Târgu-Jiu cu "Coloana (recunoștinței) fără sfârșit", "Masa tăcerii" și "Poarta sărutului" a putut fi amenajat și îngrijit, după ce fusese lăsat în paragină un sfert de veac și fusese foarte aproape de a fi fost dărâmat.


La moartea sa, în 1957, statul român a refuzat să primească moștenirea lăsată de Brâncuși – atelierul său parizian –, considerându-l pe sculptor un reprezentant al burgheziei decadente. Atelierul lui Brâncuși a revenit statului francez.



 „Eu nu am căutat, în toată viaţa mea, decât esenţa zborului! Zborul, ce fericire!"






















Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More