joi, 19 septembrie 2013

„Foamea era îngrozitoare".



Mitică Popescu, deţinut politic pentru "trădare" în lagărul călăului Ficior.
 
Maestrul Mitică Popescu este unul dintre românii care au supravieţuit mizeriei închisorilor comuniste, fiind aruncat acolo, împreună cu alţi tineri de seamă lui, către finele „deceniului negru”.

"Eram la nişte vecini, de un Sfântu Ştefan, la onomastica unui prieten. Din una-n alta, cum povesteşti la întâlnirile astea tot ce-ţi trece prin minte, unii au spus că vor să plece în America. Eram în 1958. Îţi dai seama. Mie mi-a intrat pe o ureche şi mi-a ieşit pe cealaltă. După câteva zile mă trezesc umflat de Securitate", relatează actorul, precizând că a fost condamnat pentru "Nedenunţare de acte preparatorii pentru trecerea frontierei".

„După arestare, o perioadă nu ne-au scos la muncă. Aşa era atunci. În vară, prin iunie, ne-au mutat, însă, de la Jilava la Periprava, la munci agricole, la porumb. E drept că n-am stat acolo decât vreo trei luni, până în septembrie. Pe urmă, ne-a mutat iar, în Balta Brăilei, la Salcia, într-o colonie de muncă - am lucrat la dig, la canalele de desecare. La Salcia am stat până în noiembrie 1961, când m-au liberat".

Mitică Popescu îşi aminteşte foarte bine condiţiile în care a trăit acele luni.
„Foamea era îngrozitoare. Ne dădea o zeamă de arpacaş şi un colţ de pâine. Mâncai cel mai bine când visai. Apa pe care o beam era scoasă direct din Dunăre, iar ţânţarii ne mâncau de vii”.

Despre morţi, maestrul îşi aduce aminte că la Salcia numărul lor a fost mare. „A venit tifoida peste noi; muncile erau crâncene. Mulţi au murit de foame şi de epuizare. Alţii de inimă rea. N-aveam voie să primim pachet sau să ne vedem rudele. Eram rupţi complet de lume. Oamenii, săracii, nu ştiau ce le face copilul; dacă le mai trăiesc părinţii; ce e cu soţia... Nimic. Sincer, eu am avut şansa că eram tânăr. Dar pentru cei în vârstă era îngrozitor. Se muncea pe rupte, trebuia să faci norma. Dacă nu, bătaia ta n-o lua nimeni”.

În 1961, când i-au dat drumul din puşcărie, securiştii i-au pus în vedere să nu discute nimic despre ce a trăit în aceşti ani. „Mă urmăreau zi de zi. Toţi eram urmăriţi atunci, dar noi, ăştia cu „tinicheaua”, în mod special. Fusesem dat afară din Institut, aveam probleme la dosar, nu mai aveam niciun rost. Abia după trei ani mi s-a permis să dau un nou examen la Teatru; şi asta datorită unor oameni care m-au apreciat în primii doi ani de şcoală”.
O singură satisfacţie spune că a avut. „Nu plăteam cotizaţia la partid, că pe noi, ăştia cu probleme, nu ne făceau membri de partid”.
Ani de zile, după ce s-a întors din „iad”, n-a vorbit cu niciunul dintre foştii colegi sau cu cei pe care îi cunoscuse în detenţie. „Mi-a fost frică. Abia după mulţi ani, m-am întâlnit cu Alexandru Paleologu, apoi şi cu Alexandru Ivasiuc şi am mai stat de vorbă. În puşcărie îl mai cunoscusem şi pe I.D. Sârbu, dar de atunci n-am mai vorbit cu el. I-am jucat o piesă, la Piatra Neamţ, dar atât. El se întorsese acasă, în Craiova”.

„Eu vreau să fiu bine înţeles! Nicio clipă n-am avut de gând să fug din ţară. Ce-au făcut ei a fost o mizerie...”.                                                  (Marian Sultănoiu, senior editor al ziarului Gândul)









"Lagărul de la Periprava, denumit în actele oficiale, ”formaţiunea” 0830, era situat pe grindul Letea, în Delta Dunării, la 30 de kilometri de punctul de vărsare al braţului Chilia în Marea Neagră. Periprava se află la 80 de kilometri de Tulcea. Un drum prin Deltă până la Periprava cu un catamaran Navrom, companie de stat, poate dura şi cinci ore, cu o şalupă de viteză, durează o oră şi jumătate.
Lagărul de la Periprava este amplasat într-o zonă izolată pe un perimetru de câţiva kilometri pătraţi; satul omonim este la 3 kilometri distanţă, la 8 kilometri comună C.A. Rosetti şi  la 10 kilometri satul Şfiştoca. Lagărul de la Periprava avea în perioada comunistă subcolonii precum Grind, Bac şi Şfiştoca.

Acum în clădirea centrală a lagărului funcţionează o pensiune deţinută de un investitor spaniol, care este administrată de un francez şi de un român. Pensiunea se numeşte “Ultima Frontieră” şi printre pescarii profesionişti este cunoscută ca având cele mai bune locuri de pescuit la ştiucă.
În perioda ‘58-’63, cât penitenciarul a fost condus de Ion Ficior, la primăria din localitate au fost înregistraţi 101 morţi proveniţi de la penitenciar. Majoritatea, aproximativ 80, erau deţinuţi politici.
La Periprava au fost încarceraţi între 1957 - 1964 deţinuţi de drept comun cu pedepse de până la 25 de ani, condamnaţi politici şi internaţi administrativ. Numărul deţinuţilor închişi în această formaţiune variază în funcţie de an şi de transferurile de la o colonie la alta. În august 1957, Periprava avea un efectiv 2.040 de deţinuţi, iar în mai 1959, acesta era de 1.800.  (sursă: Andrei Muraru (coord.), Dicţionarul penitenciarelor din România comunistă (1945-1967), Editura Polirom, Iaşi, 2008)
În 1962 numărul deţinuţilor din colonie era de 3.255, dintre aceştia 709 erau internaţi administrativ, 1.800 condamnaţi „contrarevoluţionari”, 746 condamnaţi drept comun. Conform altor surse la Periprava au fost închişi între 1 august 1957 – 30 decembrie 1957 peste 5.000 de deţinuţi."
                                                                                                      (Biro Attila, ziarul Gândul)



3 comentarii:

Daca un tortionar primeste astazi o pensie este foarte grav ,statul recunoaste prin asta ca , a dat dreptul la tortura asupra cetatenilor nevinovati ,unde este dreptatea ,demnitatea ,onoarea cetatenilor nevinovati ?

Jigodii ordinare ale zilei de azi ce sunteti voi tortionarii politistii si magistrati care incalcati legea cu buna stiinta !

Mie me-au rupt dintii din gura politistii si mau legat in lanturi nevinovat si am demonstrat asta la CEDO si nici un interlopi cu legitimatie de la stat nu a fost pedepsit ,au reusit s-a faca tortura perfecta si legala in viziunea statului roman putred de corupt de infractori periculosi pentru societatea civila .

Justitiarul de Hunedoara

Care detinut politic a fost torturat mai mult ca mine de interlopii cu legitimatie de la stat ???

Lupta impotriva interlopilor cu legitimatie de la stat ,trebuie sa continue !

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=208336802522833&set=a.161234393899741.31083.100000395438812&type=3&theater

A trebuit s-a merg de doua ori la CEDO si mi s-a dat dreptate ,nici o televiziune nu vrea sa dezbata cazul meu ,de ce nu vreti voi care spuneti ca luptati pentru dreptate ?

De ce nu sunt arestati si comfiscate averile la politisti, procurori si judecatori in cazul meu , care au devenit interlopi cu legitimatie de la stat!

Am fost batut de politisti nevinovat de mi s-au rupt dintii din gura, am fost legat in lanturi si la maini si la picioare si o bara de fier legata de lanturi, timp de 81 de zile, colegi de celula ma stergeau la fund, cand mergeam la wc, nu am avut voie sa ma spal pe corpul meu, eram plin de pureci si bube, am stat intr-o camera foarte racoroasa soareci prin saltea si sobolani care sareau din wc, am fost dus la proces in lanturi pe picioare si catuse la maini,nu am mancat nimic timp de 10 zile numai apa am baut , am demonstrat asta la CEDO, si acum cand am depus reclamatie impotriva lor mi sa respins , pe motiv ca s-au prescris faptele, si nu are ce sa le faca a spus judecatoarea, eu am depus cerere la CEDO in termenul legal, guvernul a fost instintat, trebuia sa suspende prescrierea pana la decizia CEDO, dar vad ca nu se tine cont nici de hotararea de la CEDO, am depus reclamatii impotriva lor si sa dat NUP, si m-au amenintat ca ma impusca.Acum dupa ce am castigat la CEDO a doua oara , mau amenintat ca o sa mi se faca o inscenare si o sa fiu arestat si spanzurat in celula. Cand am fost eliberat nu am avut dreptul sa muncesc , pe motiv ca aveam cazier. Acesti interlopi cu legitimatie de la stat , politisti si magistrati care au incalcat legea cu buna stiinta , trebuie pedepsiti urgent. Am fost achitat in 2012 si de Tribunal Arad si de Curtea de Apel Timisoara , ICCJ a admis cererea de recurs a parchetului , se va rejudeca din nou, de 15 ani ma judec cu acest dosar, Ce sa mai fac? Vili Rupa Tel. 0721758747

Trimiteți un comentariu

Va rog sa va spuneti parerea , fiecare parere conteaza , doar o singura rugaminte am pastrati limbajul decent , fara cuvinte urate injuraturi , instigare la rasism ,xenofobie si jignire a celui caruia va adresati ( vom modera doar aceste comentarii ),va multumesc si asteptam cu interes comentariile dumneavoastra. .

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More